virtuel sti til fil
Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 18-12-06 15:19

Hej,

Jeg har søgt på nettet efter en fejlkode, men kan umidelbart ikke finde hvad
koden betyder.

Hver gang jeg kalder en bestemt fil, får jeg følgende fejl:

---
Server.MapPath()
error 'ASP 0172 : 80004005'

Invalid Path

/kalender/ctlund.asp, line 17

The Path parameter for the MapPath method must be a virtual path. A physical
path was used.
---

Omkring linie 17 står der følgende kode:

---
Server.MapPath("d:/web/localuser/boholdt-petersen.dk/database/login_2000.mdb")
---

Hvad gør jeg forkert?

--

/ Anders
http://www.boholdt-petersen.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-12-06 15:54

Anders Boholdt-Petersen skrev:

> The Path parameter for the MapPath method must be a virtual
> path. A physical path was used.

Fejlen fortæller at Server.MapPath skal have en virtuel sti at
arbejde med - dvs en parameter som "blabla.mdb", "db/xyz/foo.mdb"
eller "/foobar/baz.mdb"

> Server.MapPath("d:/web/localuser/boholdt-petersen.dk/database/l
> ogin_2000.mdb") ---

Jeg gætter på at du ikke er klar over hvad formålet med
Server.MapPath er. Det kan til tider være praktisk at vide lidt om
hvad de funktioner man anvender gør godt for.

Server.Mappath er en slags "oversætter" til filnavne - man giver
den en placering sådan som den ser ud fra websiden (fx
/db/mindatabase.mdb) og så leverer MapPath så en fysisk sti på
serveren (fx "C:\wwwroot\ditwebsite\db\mindatabase.mdb).

Det er ganske praktisk, fordi man ofte ikke ved præcis hvordan
serverens filsystem er skruet sammen - og måske heller ikke har
brug for det.

MEN - hvis man allerede har den færdige sti, skal man *ikke*
benytte server.mappath - og det er *det* du gør forkert nu.

Hvis du ved at serveropsætningen ikke ændres (medmindre du selv gør
noget for det), kan du bare slette kaldet til server.mappath og så
anvende filnavnet du allerede har.

Alternativt kan du se hvilken sti Server.Mappath giver hvis du
fodrer den med "/database/login_2000.mdb"
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-12-06 21:55

On Mon, 18 Dec 2006 15:54:13 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
>
>Det er ganske praktisk, fordi man ofte ikke ved præcis hvordan
>serverens filsystem er skruet sammen - og måske heller ikke har

Eller fordi man så gør sig uafhængig af, om webhotellet vælger at
flytte ens domæne til en server med en anden opsætning (fx et andet
drevbogstav). (Som Jens antyder længere nede.)

Eller fordi man så kan bruge samme kode på sin egen (test-)server og
den "rigtige" server.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,