chat (med lyd) gennem ssh?
Fra : Niels L Ellegaard

Dato : 18-12-06 14:44

Jeg har nogen venner der sidder på et intranet bag en solid firewall,
så jeg kan ikke bruge skype til at snakke med dem. Vi kan også mødes
www.gmail.com, men det kunne være rart at have lyd.

Jeg har en konto, på intranettet så jeg kan logge ind på deres
computer med ssh. Findes der et linux-chatprogram der kan sende lyd
gennem en ssh-forbindelse, så jeg kan snakke med dem inde på
intranettet? (Jeg tror at jeg leder efter noget der giver mindre
net-trafik end "ssh -X")

Jeg har søgt på google efter ekiga og wengophone, men jeg kan ikke se
hvordan man skal gøre. Er der en smart løsning?

Niels

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-12-06 14:51

Niels L. Ellegaard skrev:

> Vi kan også mødes på www.gmail.com, men det kunne være rart
> at have lyd.

Kan GAIM2 ikke benyttes til samtale over Gmail/Gtalk ("Jingle")?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Niels L Ellegaard

Dato : 18-12-06 15:02

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Kan GAIM2 ikke benyttes til samtale over Gmail/Gtalk ("Jingle")?

Så vidt jeg kan se kræver det at de kan sende google talk/jabber
gennem en ssh-forbindelse. Det ved jeg ikke om man kan. Jeg tror
forresten ikke at der
kommer voice/video i gaim 2. [1]

""Gaim 2.0.0 beta 2 does not include voice or video ("vv") support for
any protocols. We've done some work toward vv compatibility for Google
Talk, but it isn't ready for the general public yet. It is unlikely
this will change for the final release of Gaim 2.0.0, but vv will be a
primary focus for the next major release of Gaim after that.""

Niels

[1] http://gaim.sourceforge.net/index.php?id=166

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-12-06 16:16

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 18-12-06 19:04

Niels L Ellegaard wrote:

> [...]
> gennem en ssh-forbindelse, så jeg kan snakke med dem inde på
> intranettet? (Jeg tror at jeg leder efter noget der giver mindre

ssh kan "tunnele" trafik. Du angiver en port på en server, som lokal trafik
skal sendes til, og forbinder din chat klient til denne.

Du bliver nok nødt til at læse lidt om det - se man siden under TCP forward.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

"The government of the United States is not, in any sense, founded on
the Christian religion." -George Washington, November 4, 1796

"No, I don't know that Atheists should be considered as citizens, nor
should they be considered patriots. This is one nation under God."
-George H. W. Bush, August 27, 1987

Fra : Barrit St

Dato : 18-12-06 21:26

Måske kan http://www.hamachi.cc anvendes. Har ikke selv testet men har
hørt det skulle kunne "prikke" huller i en firewall.

Fra : Niels L Ellegaard

Dato : 30-12-06 14:53

Mads Bondo Dydensborg wrote:
> ssh kan "tunnele" trafik. Du angiver en port på en server, som lokal trafik
> skal sendes til, og forbinder din chat klient til denne.

Jeg tror at jeg forstår lidt mere nu, men jeg håber at blive
korrigeret hvis jeg tager fejl. Ifølge google burde jeg kunne gøre
sådan her:

ssh -L 1234:localhost:4242 -R 4242:jabber.org:5222 localgateway

Derefter burde jeg kunne forbinde jabberklienten gossip til
localhost:1234, og begynde at chatte. Desværre får jeg følgende
fejlmeddelelse (I ssh-konsollen):

connect_to 208.245.212.98 port 5222: Network is unreachable
connect_to jabber.org port 5222: failed.

Jeg tror problemet er at localgateway har en firewall der blokerer port
5222. Giver det mening? Hvordan kan jeg undersøge om det er rigtigt
(uden brug af root password.. (jaja, jeg skal nok huske og spørge))?

Hvis det er rigtigt, så burde jeg i princippet kunne starte en
ssh-forbindelse fra min localgateway til en venligtsindet computer et
sted i Danmark, og derfra videre til jabber.org. Dette ville tillade
mig at tunnelere på følgende vis:

laptop <-> gateway <-> venligtsindet computer <-> jabber

Her angiver de første 2 pile ssh-forbindelser, mens den tredie er en
slags jabber forbindelse
Niels

Her er nogle korte beskrivelser:

http://e.cactuswax.net/blog/articles/2006/09/netcat-jabber-and-openvpn-fun.html
http://new.linuxfocus.org/English/December2006/article394.html

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-12-06 16:58

"Niels L Ellegaard" <niels.ellegaard@gmail.com> writes:

> Jeg tror problemet er at localgateway har en firewall der blokerer port
> 5222. Giver det mening? Hvordan kan jeg undersøge om det er rigtigt
> (uden brug af root password.. (jaja, jeg skal nok huske og spørge))?

Kan du på localgateway køre "telnet jabber.org 5222" og få forbindelse?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Niels L Ellegaard

Dato : 01-01-07 06:27

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Kan du på localgateway køre "telnet jabber.org 5222" og få forbindelse?

Hmm... ja det kan jeg godt. Jeg maa hellere laese nogen howto-filer,
saa jeg kan finde ud af hvad der gaar galt.

Godt nytaar

Niels

[niels@localgateway niels]$ telnet jabber.org 5222
Trying 208.245.212.98...
Connected to jabber.org (208.245.212.98).
Escape character is '^]'.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 02-02-07 00:29

On Mon, 2006-12-18 at 05:43 -0800, Niels L Ellegaard wrote:
> [...]
> gennem en ssh-forbindelse, så jeg kan snakke med dem inde på
> intranettet? (Jeg tror at jeg leder efter noget der giver mindre

FreeNX eller nomachine, kan give dig X11 adgang til maskinen med lyd.