Generelt - backup af database
Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 18-12-06 14:12

Hej,

I forbindelse med, at jeg anvender et forum på min hjemmeside der bruger
MySQL som database, kom jeg til at tænke på noget i forbindelse med, at jeg
skiftede webhotel:

Hvis nu jeg havde haft tusind brugere oprettet i det pågældende forum, ville
jeg så have kunnet lave en backup af MySQL-databasen fra det gamle webhotel,
og blot installeret backuppen på det nye webhotel?

Såvidt jeg ved, har man når man bruger en MySQL-database ikke adgang til
filerne til databasen på samme måde, som hvis man bruger Access, eller har
man?

På forhånd tak for eventuelle svar.

--

/ Anders
http://www.boholdt-petersen.dk

Fra : Kasper Johansen

Dato : 18-12-06 14:35

Anders Boholdt-Petersen skrev:
> Såvidt jeg ved, har man når man bruger en MySQL-database ikke adgang til
> filerne til databasen på samme måde, som hvis man bruger Access, eller har
> man?

Hej Anders.

Nej du har ikke adgang til "MySQL"-filerne, men normale
backup-programmer laver backup i form af ren SQL. Altså noget ala
"INSERT INTO", for hver bruger, som du har i databasen.

Når du genskaber backuppen, så kører du bare hver linje igennem, og så
har du genskabt den, uden at du har adgang til de rent fysiske filer.

Hvis du har et standard webhotel, så har du nok adgang til phpMyAdmin,
som der bruges på de fleste webhoteller. Det kan både indlæse og
eksportere SQL'en for dig. Kig efter "Eksporter" og "Importer".
"Importer" kan også hedde "SQL", hvis din udbyder kører med en ældre
version.

Alt i alt burde det dog være lige til at gå til.

Kasper Johansen

Fra : Kasper Johansen

Dato : 18-12-06 14:38

Kasper Johansen skrev:
> Alt i alt burde det dog være lige til at gå til.

Der var jeg vidst lidt for hurtig - jeg troede, jeg var i PHP-gruppen ;)

Men mon ikke du har adgang til phpMyAdmin (eller noget tilsvarende)
alligevel?

Kasper Johansen