Opgave
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 18-12-06 12:07

Det er snart jul..... og I kan lige lege lidt med nedenstående.

Nissen vil gerne have forslag til svar på i morgen:

I Svendborg bor 4 købmænd: Hansen, Jensen, Olsen og Nielsen. Købmand Jensen,
der har en ret stor forretning, havde sidste år en skattepligtig indtægt på
kr. 68457,47. Olsen har dog en mindst lige så stor forretning, skønt han er
meget yngre. Han er nemlig født den 28. maj 1934.
I Svendborg bor der også 4 sømænd, nemlig en kaptajn, en styrmand, en
bådsmand og en matros med de samme 4 navne. Købmand Olsens og købmand
Nielsens navnebrødre sejlede under hele den sidste verdenskrig som
tjenestegørende i den engelske handelsflåde. Bådsmanden, som er ugift, har
fødselsdag 2. juledag, og han er præcist 20 år ældre en sin navnebror.
Kaptajnen havde sidste år en skattepligtig indtægt, der var nøjagtig halv så
stor som hans navnebror. Styrmanden, hvis søster er gift med købmand Jensens
navnebror, er født den 6. april 1938.

Hvad hedder kaptajnen?

- Jensby

Fra : Neuman

Dato : 18-12-06 12:39

"Jan Bang Jensby" <jbjFJERN@FJERNarosrevision.dk> skrev i en meddelelse
> Det er snart jul..... og I kan lige lege lidt med nedenstående.

Det burde være ulovligt at have så meget tid at spilde på ligegyldige
opgaver -

Fra : Max

Dato : 18-12-06 12:49

Hej

> Hvad hedder kaptajnen?

Jeg kender ham ikke, så jeg er ligeglad :)

Mvh Max

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-12-06 12:57

"Jan Bang Jensby" <jbjFJERN@FJERNarosrevision.dk> wrote in message

> Hvad hedder kaptajnen?

Hvad kan man vinde?

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-12-06 13:37

Jan Bang Jensby wrote:

> Hvad hedder kaptajnen?

Møller

Ok,ok, så Jensen da.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 18-12-06 19:39

> [...]

> stor som hans navnebror. Styrmanden, hvis søster er gift med købmand Jensens

Bendt Betjent.

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"If guns kill, do pencils cause spelling errors?"

Fra : Ivar

Dato : 18-12-06 19:40

Jan Bang Jensby skrev:

> Hvad hedder kaptajnen?

Jeg synes at der mangler en oplysning (eller jeg kan ikke finde én)

Nielsen, Hansen og Olsen kan være kaptajn.
Nielsen og Hansen kan være bådsmand.
Hansen og Jensen kan være styrmand.
De kan alle være matros.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Martin Bak

Dato : 18-12-06 20:13

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Hansen og Jensen kan være styrmand.

Hvis Jensen er styrmand, så er han gift med sin egen søster. Styrmanden
hedder Hansen.

Martin

Fra : Ivar

Dato : 18-12-06 20:32

Martin Bak skrev:

> Hvis Jensen er styrmand, så er han gift med sin egen søster. Styrmanden
> hedder Hansen.

Det er rigtig, det havde jeg overset. Så hedder kaptejnen Olsen

Ivar Magnusson

Fra : Martin Bak

Dato : 19-12-06 00:02

> Det er rigtig, det havde jeg overset. Så hedder kaptejnen Olsen

Ja. Sådan kommer jeg også til det, og netop med udgangspunkt i styrmanden.
Han kan ikke hedde Jensen, da han så skulle være gift med sin egen søster.
Han kan ikke hedde Olsen eller Nielsen, for han er for ung til at kunne have
sejlet som tjenestegørende under krigen.

Altså hedder han Hansen.

Derefter Bådsmanden. Han kan ikke hedde Jensen, da han er ugift. Han kan
heller ikke hedde Olsen, da han så skulle have fødselsdag den 28. maj.

Altså hedder han Nielsen

Kaptajnen kan således kun hedde Jensen eller Olsen.

Han kan ikke hedde Jensen, da han så sidste år skulle have haft en
skattepligtig indkomst på det halve af 68457,47 hvilket man jo ikke kan.

Derfor hedder han Olsen, og derfor hedder matrosen Jensen.

Martin

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 19-12-06 09:41

"Martin Bak" skrev

> Derfor hedder han Olsen, og derfor hedder matrosen Jensen.

Tusind tak for hjælpen Martin.

- Jensby

Fra : Martin Bak

Dato : 19-12-06 11:47

"Jan Bang Jensby" <jbjFJERN@FJERNarosrevision.dk> skrev i en meddelelse
> "Martin Bak" skrev

> Tusind tak for hjælpen Martin.

Det var da så lidt ;) Men så kan jeg måske få hjælp til denne her:?

The Problem (Godley & Creme)
If a man, A, who weighs 11 stone leaves from his home at 8:30 in the morning
in a car whose consumption is 16.25 mpg at an average speed of 40 m.p.h. to
his office which is 12 miles away and he stops for a coffee on the way for
15 minutes and also puts air in one of his tyres which has a slow puncture
letting out air at a rate of 2 lbs per square inch per mile travelled when
the car is moving at 32 m.p.h. and he picks up a hitch-hiker B who weighs 14
stone plus suitcase. But hitch-hiker B who is a political activist
distributes leaflets from his suitcase each of which weigh an ounce at the
scale of 2 leaflets per person at every bus stop and every vehicle on either
side of them at every red traffic light during the journey which includes 20
bus stops with an average of 6 people per stop 5 lorries each with a
passenger one of which exchanged a Yorkie Bar weighing an ounce for 12 of
the leaflets and 2 coaches each containing 51 people 7 of which from one
coach returned the leaflets and 16 people from the other coach who asked for
a further leaflet each for a member of one of their families. Assuming that
man A
then had to travel a further 2.86 miles out of his way to drop off
hitch-hiker B how late would man A be in arriving at the office by 9:30
a.m.?

If he still had 6 miles to travel and his watch was running 23 minutes slow
but the clock at the office was running 2 minutes faster than his was in
fact 17 minutes and 3 secs ahead of the correct time which was 2:30 in the
morning in Caracas. If when 5 miles from the office he telephoned his boss
to apologize for being late
but was told by his boss C to pick up a package 2.63 miles away from his
present location and deliver it to client D in Bristol by train, by 4:30
that afternoon
and at the same time man D was mistakenly told to come to London to receive
same package from man A Now man A's train, train 1, left 30 mins. late
but man D's train, train 2, left 5 mins early so when the trains passed each
other train 1 was travelling at 75 m.p.h. to make up for lost time and train
2 was travelling at 52 m.p.h.
Would man A reach Bristol earlier or later according to his watch which was
now running 5 mins. slower than man D's would have been had he not got off
the train and checked the correct time at a station between Bristol and
London and stopped to phone A's boss, man C to double check A would be there
to meet him and discover his mistake catch next train, train 3, back to
Bristol which unlike A's train 1 which stopped at 4 stations on the way for
6 mins each stop was an express train D's train caught up with A's train 1 4
miles from Bristol As the trains drew alongside each other. A's train was
travelling at 12 m.p.h. and D's train was travelling at 13.6 m.p.h. and man
A was sat in the front. How long would it take to fill the bath?

Martin

Fra : JMP

Dato : 19-12-06 22:01

> [...]
> then had to travel a further 2.86 miles out of his way to drop off
> hitch-hiker B how late would man A be in arriving at the office by 9:30
A lot too late!

> [...]
> train was travelling at 12 m.p.h. and D's train was travelling at 13.6
> m.p.h. and man A was sat in the front. How long would it take to fill the

About 4.343min!