print server program (print via tcp/ip) ??
Fra : Jens

Dato : 17-12-06 14:13

Hej,

Jeg vil gerne sætte min PC op så jeg kan sende print-jobs
til den fra en fjern-computer via TCP/IP.

Findes der et gratis program (remote print server) på nettet til Windows XP
som lytter på en bruger-konfigureret port og printer
indkommende datastrømme til printeren ?

Tak på forhånd.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-12-06 14:59

On Sun, 17 Dec 2006 14:13:24 +0100, "Jens" <jens@jensen.not> wrote:

> [...]
>
>Findes der et gratis program (remote print server) på nettet til Windows XP
>som lytter på en bruger-konfigureret port og printer

Øh, er det ikke bare et spørgsmål om at konfigurere din maskine
korrekt og aktivere windows fil- og printerdeling ?!?!

Men fortæl lidt mere om din opsætning: Er operativsystemet XP / W98 /
ME, er netværket med eller uden router, hvad er det for en printer,
etc. Så skal vi såmæn nok få hjulpet dig til en fornuftig opsætning...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-12-06 17:41

On Sun, 17 Dec 2006 14:13:24 +0100, "Jens" <jens@jensen.not> wrote:

> Jeg vil gerne sætte min PC op så jeg kan sende print-jobs til
> den fra en fjern-computer via TCP/IP.

Det kan du jo gøre med alm. fil- og printerdeling i Windows.
Hvis du ikke vil det, så prøv at google efter "lpd".

-A
--
Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.

Fra : Jens

Dato : 17-12-06 19:39

> Det kan du jo gøre med alm. fil- og printerdeling i Windows.
> Hvis du ikke vil det, så prøv at google efter "lpd".

Hej igen...

Tak for svaret, men kan det virkelig lade sig gøre på den måde?

Jeg har en Windows XP maskine med en lokal printer tilsluttet via
parallelporten. Maskinen har adgang til internettet via en ADSL
router (FritzBox FON WLAN Annex A). Maskinen har ip-adresse
xxx.yyy..www.

Når jeg er ude i byen og f.eks. er på besøg hos Moster Olga der
har en PC, vil jeg gerne være i stand til at sende en tekstfil fra hendes
PC til IP-adresse xxx.yyy..www port 9100 (feks ved brug af
IPCOPY). Filen sendes så via TCP/IP til en service på min computer
som udskriver filen på den lokale printer.

Printeren er en Lexmark E232 laserprinter.

Tak på forhånd.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-12-06 20:07

On Sun, 17 Dec 2006 19:38:34 +0100, "Jens" <jens@jensen.not> wrote:

>Tak for svaret, men kan det virkelig lade sig gøre på den måde?

Med computere kan alt lade sig gøre...

> [...]
>som udskriver filen på den lokale printer.
>
>Printeren er en Lexmark E232 laserprinter.

Hvorfor er det lige du vil skrive ud over internettet - Er der noget i
vejen for at sende teksten som mail, for så at udskrive den når du
kommer hjem igen ?!?!

Anyway: det kan gøres på mange måder. Men det vil selvfølgelig være
praktisk hvis det kan gøres uden at der skal installeres software på
Moster Olga's computer...

Hvis du kører XP Pro derhjemme, vil det være oplagt at bruge Windows
Fjernskrivebord. Det kræver kun at du åbner en enkelt port i routeren,
så kan du styre din egen computer fra Moster Olga's computer. Filen
kan så med et snuptag flyttes hjem og udskrives: Voila...

<mlr>

Fra : Jens

Dato : 17-12-06 21:46

> [...]
> så kan du styre din egen computer fra Moster Olga's computer. Filen
> kan så med et snuptag flyttes hjem og udskrives: Voila...

Tak for det. Men jeg er ude efter en løsning hvor en fil kan sendes
fra en fjerncomputer (moster olgas pc) via TCP/IP vha. kommandoen
ipcopy (fra dosprompt) til en IP-adresse (min PC) hvor en print server
lytter på port 9100 og udskriver indkommende trafik (tekstfil) til en
lokal printer (lexmark e232).

Jeg har en print-klient kørende på "moster olgas" pc som sender behandlede
printjobs til en bestemt ip-adresse....derfor ovenstående spørgsmål.