Eukanuba - super godt, eller ???
Fra : henrik@bianca27.dk

Dato : 16-12-06 18:34

Hej NG

Med risiko for at starte en religionskrig kunne jeg godt tænke mig at
høre om folks erfaring med Eukanuba tørfoder.

Af min kennel blev jeg "påduttet" at købe Eukanuba eller lign. til
min Golden hvalp.

Har umiddelbart god erfaring med det.

Er det ikke vigtigere at holde øje med sin hunds huld, end at ukritisk
proppe et nøje bestemt afmålt antal gram foder i den daglig?.

Fra samme kennel fik vi et foderskema som vi fik af vide vi skulle
følge meget nøje - men det er fuldstændig håbløst at få hunden
til at spise hele mængden - og den er hverken for tyk eller tynd

vh Henrik

Fra : Winther

Dato : 17-12-06 01:18

<henrik@bianca27.dk> skrev i en meddelelse
Hej NG

Med risiko for at starte en religionskrig kunne jeg godt tænke mig at
høre om folks erfaring med Eukanuba tørfoder.

Tja, hvis pris og kvalitet hænger sammen, så burde det være et godt foder,
for dyrt er det da. Jeg har fodret med det, men synes ikke det svarede til
prisen. Nu fodrer jeg med Sportsman pride, koster ca 225 for 15 kg, det er
et kanon godt foder. Et andet foder jeg også har været glad ved er Kromix.
Mange er rigtig glade ved Henne petfood, men hunden jeg havde dengang ville
ikke spise det.
Kender en af de bedste kenneler til højavlsschæfere, de fodrer med Bosch,
som er ret billig, de siger det er ok, bare de får lidt okseben ved siden
af.
Hvalpen skal kunne lide foderet, og hvad der kommer ud skal stå i forhold
til hvad der spises.

Af min kennel blev jeg "påduttet" at købe Eukanuba eller lign. til
min Golden hvalp.

Jeg vil tro de mener, at du ikke skal købe et billigt skodfoder i det
nærmeste supermarked. Det foder jeg har nævnt, kommer ind under lignende.
Der er masser andre mærker der også er gode. Personligt kalder jeg sådan
noget som Pedigree pal for skodfoder. Med de penge der bliver brugt på
reklame kan der ikke blive meget tilbage til at lave foder for.
Måske vil det være klogt at fodre med noget opdrætteren siger ok for, i
hvert fald det første år, så er det ikke foderet der får skylden, hvis den
er så uheldig at få HD.

[...]

Går ud fra at du fodrer flere gange hver dag. Du skal ikke give mere, end
den kan spise op i løbet af få minutter, derefter fjernes madskålen, og der
gives nyt foder næste gang. Sådan noget med mængder, det er individuelt, det
skal du ikke tænke så meget på, det er vejledende.

Mens hvalpen er helt lille må den godt være lidt buttet, men ellers skal du
passe på med at den ikke bliver overvægtig

Fra : Søren LH

Dato : 17-12-06 07:41

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> <henrik@bianca27.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Med risiko for at starte en religionskrig kunne jeg godt tænke mig at
> høre om folks erfaring med Eukanuba tørfoder.

Min gamle hund gad ikke æde det.

Har ikke prøvet det siden.

Mvh
Søren

Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-12-06 09:24

On 16 Dec 2006 09:34:27 -0800, henrik@bianca27.dk wrote:

> [...]
>høre om folks erfaring med Eukanuba tørfoder.
>
>Af min kennel blev jeg "påduttet" at købe Eukanuba eller lign. til

Vi har brugt det en del år - fin erfaring og helt problemfri fodring.

Vi skiftede for et års tid siden til Oliver's som vores hunde også
spiser med største velbehag. Det er billigere end Eukanuba og bliver
endda levereret til døren - det sidste er et stort plus.

>Er det ikke vigtigere at holde øje med sin hunds huld, end at ukritisk
>proppe et nøje bestemt afmålt antal gram foder i den daglig?.

Jo det vil jeg mene. De anførte fodermængder er vel at betragte som
vejledende.

** Lars

Fra : Jlitgov

Dato : 17-12-06 10:05

De fleste foderfirmaer sætter efter min erfaring den daglige mængde
alt for højt - i hvert fald for alm. familiehundes vedkommende.

Hvis hunden er sund rask, har flot pels, klare øjne og god energi, og
er slank, så får den den rigtige mængde foder og det rigtige foder
til netop den hund.

Det er meget individuelt hvor meget hundene har brug for, det afhænger
af race, aktivitetsniveau, og den enkelte hunds forbrænding. Jeg har 2
border collier, som får vidt forskellige fodertyper og meget
forskellige mængder. Den ene er ung og superaktiv, hun er typen, der
bare synes det er fedt at løbe for at løbe. Den anden er 10 år,
steriliseret og har har altid holdt sig til at løbe når det var
nødvendigt, som f.x. til agility. Den unge hyrder meget hvilket
kræver meget energi og løber også agility. Den anden hyrder ikke så
meget mere - hun løber stadig agility, men ikke så meget som
tidligere.

Begge hunde er i fin form og har den rette vægt. Hvis den gamle skulle
ha' den mængde foder som står på poserne, så ville hun ligge som
Garfield ude af stand til at nå jordenmed poterne. Hvis den unge
skulle nøjes med hvad der står, så ville hun være skind og ben og
ude af stand til at arbejde.

Jeg føler ikke jeg er tvivl om hvornår mine hunde får den rigtige
mængde mad.

Her i vinterperioden er fodermængden stille og roligt blevet sat ned,
nu hvor der ikke er så mange aktiviteter vi skal til.

Hilsen Janne

www.litgov.dk

Fra : Per Larsen

Dato : 17-12-06 11:34

Hej Henrik
<henrik@bianca27.dk> skrev i en meddelelse
Hej NG

Med risiko for at starte en religionskrig kunne jeg godt tænke mig at
høre om folks erfaring med Eukanuba tørfoder.

Foder er relegion!

Mener helt klart du skal holde dig fra "skodfoder" kan de fleste gange ses
på prisen. Gode råvarer er dyre end fyldstoffer. På den anden side kan guld
også købes for dyrt, så pas på.

Selv er jeg tilfreds med min leverandør, sportsmans pride www.sportsmans.dk
som jeg få leveret direkte til døren via HK Foder www.hkfoder.dk

Lige min ydmyge mening.

God jul til alle

Vh

/perl

Fra : Bjarne K.

Dato : 18-12-06 09:49

<henrik@bianca27.dk> wrote in message
Hej NG

> Med risiko for at starte en religionskrig kunne jeg godt tænke mig at
> høre om folks erfaring med Eukanuba tørfoder.

Har ingen erfaring med fodret, og ved heller ikke om følgende påstande er
rigtige, men det siges at Iams/Eukanuba laver dyreforsøg med hunde.
(Ikke bare med fodring . Men led på internettet og døm selv.

Bjarne K.

Fra : C.H

Dato : 18-12-06 12:05

[...]

Aws, det er altid noget af en hvepserede at sætte nallerne ned i

Jeg har aldrig brugt Eukanuba men vil da alligevel give dig lidt
andenhåndsoplysninger, som du kan bruge eller lade være.
Oplysningerne kommer fra den kennel, hvor jeg for kort tid siden købte
hvalp. De har ved dette kuld skiftet fra Eukanuba til Olivers og har oplevet
en stor forskel i hvalpenes velbefindende.
De har gentagne gange haft hvalpe med både diarre og blod i afføringen mens
de fodrede med Eukanuba - denne gang har der ingen problemer været af nogen
art.

Man kan jo vælge at udlede, at fodret ihvertfald er for skrapt til
hvalpemaver - om tilfældet så også er, at det er mindre godt til voksne
hunde, må jo være op til den enkelte at vurdere.

Personligt fodrer jeg med Olivers - før det, brugte jeg Hills prescription
Diet C/D (til min gamle hund).
Den gamle på Hills havde en del vokseværk i sin opvækst - det oplever jeg
intet af nu. Jeg ser en livlig hund, flot pels, vokser som han skal, spiser
som han skal (ville gerne have mere ) Han er fantastisk
velproportioneret i forhold til sin alder - har ikke det sædvanlige
teenagesyndrom, hvor de er lidt for lange, lidt for tynde og lidt for
ranglede... - Eller lidt for runde

Jeg bruger foderanvisningerne som vejledende. Cassius har faktisk fulgt dem
rimeligt tæt, men havde han ikke set helt fin ud, ville jeg bare justere op
eller ned.
Husk i øvrigt på, at størrelsen på maven ikke siger så meget om hundens
ernæringstilstand - den kan blive rund, når den lige har spist, hvis den har
orm eller andet. Hundens huld tjekkes ved at føle og se på ribbene og på
hofteskåle og rygsøjlen.

Personligt ville jeg ikke lade opdrætteren pådutte mig noget som helst, men
man skal være opmærksom på, at en hvalps mave er meget følsom - også overfor
foderskift. Vælger du at skifte foder, så gør det over en periode, hvor du
langsomt iblander det nye foder.

Husk også at vælge et hvalpefoder, der er beregnet til store hunde - dette
forebygger HD og andre problemer i skelettet.

Til sidst vil jeg anbefale dig at fodre hunden 3 - 4 gange om dagen og bruge
så meget af foderet som muligt til godbider og fordelt på græs eller gulvet
indendøre. Det giver hunden en helt anden madglæde og stimulerer dens lyst
til at søge og præstere. Hvis hunden først er blevet rigtig glad for sit
mad, så kan man nærmest få den til hvad som helst for en lille gummer

CH - der selvfølgelig anbefaler Olivers....

Fra : pwh

Dato : 18-12-06 18:03

C.H, skrev:
> CH - der selvfølgelig anbefaler Olivers....

Det vil jeg da også gører, Tyson (Lab/Schæfer)
har levet af det i 3½ år, han er nu 4½.
Angel (Lab/Rotte) har levet af det hele sit liv, hun er 2½ år,
og ingen af dem har haft en sygedag i deres liv,
og de får begge megen ros ved hvert årligt dyrelægecheck.

Dog har jeg nu skiftet til Barffodring, men det er en anden snak

/Jens (hvis kat også lever primært af Olivers)

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-12-06 12:27

henrik@bianca27.dk wrote:
> [...]
> at høre om folks erfaring med Eukanuba tørfoder.
>
> Af min kennel blev jeg "påduttet" at købe Eukanuba eller lign. til

Jeg sender dig lige det link der fik mig til at stoppe med
IAMS/EUKANUBA. Jeg var mildest talt rystet da jeg læste det, og der er
en del flere links hvis du googler:

http://www.iamscruelty.com/

Nu er det ganske vist kattemad jeg køber, men det forandrer jo
desværre ikke sagen om dyremishandling.
Jeg gik over til Olivers som for mig (og en del andre i hunde og
kattegruppen) er et synligt bevis på, at der er gode ting og sager i
netop det foder. Stor spiseglæde og en blank og flot pels er blot to
af tingene der udmærker Olivers foder. Hvis jeg var dig ville jeg ikke
betænke mig et øjeblik på at skifte. Du kan læse mere på deres
hjemmeside www.olivers.dk , og så er prisen utrolig rimelig, også når
man sammenligner med andet kvalitetsfoder på markedet.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Is

Dato : 18-12-06 19:31

<henrik@bianca27.dk> skrev i en meddelelse
Hej NG

Med risiko for at starte en religionskrig kunne jeg godt tænke mig at
høre om folks erfaring med Eukanuba tørfoder.

Har brugt Eukanuba i flere år, og været godt tilfreds med det. Hundene
trivedes med det, og de kunne lide det. (jeg kunne samtidig bruge det
som godbidder)

Men jeg synes de havde dårlig ånde, og det fik mig til at spørge her.
Svaret var at jeg skulle prøve at skifte foder. Og det hjalp, på den
dårlige ånde.

Erik Isager

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 27-12-06 17:09

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Men jeg synes de havde dårlig ånde, og det fik mig til at spørge her.
> Svaret var at jeg skulle prøve at skifte foder. Og det hjalp, på den

Jeg ved, at jeg nok bliver meget upopulær, når jeg skriver følgende:
Jeg kan godt forstå, om hundeejere kommer i vildrede med, hvordan de skal
fodre deres hund. Mange firmaer reklamerer særdeles kraftigt med, at deres
foder er det bedste og indeholder alle de vitaminer, mineraler, kalorier og
aminosyrer, som en hund har brug for. Man søger at pådutte folk noget, der
ligner videnskab, i form af analyseresultater, som langt de fleste ikke kan
forholde sig til, men alligevel bliver imponeret af.
Det drejer sig om penge, penge og atter penge, som skal hales ud af
hundeejeres tegnebøger.
Man kan undre sig over, hvordan hunde overhovedet kunne vokse op og trives,
dengang man endnu ikke "anede", hvor vanskeligt det er at fodre hunde. Den
gang fik hunde et par store rugbrødsskiver med leverposteg suppleret med
resterne fra familiens aftensmåltid. Nu skal det være så nemt: et eller to
mål dødsenstriste, hårde og tørre piller, som hundene ikke er meget for at
æde.
Jeg var engang til en reklameseance afholdt af et hundefoderfirma, og hvor
der fortaltes alt om, hvor godt deres foder var. Da jeg spurgte om hvordan
de ville få hunde til at æde det, sagde talsmanden, at han ikke kendte nogen
hunde som ikke i løbet af to døgn ville begynde at æde deres foder!
Jeg kan kun se behov for disse kunstige blandinger til hunde, der holdes i
et helt unaturligt miljø - små pladsforhold, ingen mulighed for virkeligt at
komme ud og røre sig i det fri og ingen at leje med, og hvor det, det gælder
om er, at undgå at hundene bliver for fede - altså for at få styr på
kalorierne.
Mvh.
Aksel