Andet multimedie
bentjuul 3670
Farver og fladskærme
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 16-12-06 16:25

Har I lagt mærke til at fladskærme ikke viser farver så godt?

Det har jeg i hvert fald.

Mit website http://mark.gazel.dk/

mister de finere farvenuancer. Sidemenuen er faktisk lysegrå/brun, men ser
fuldstændig hvid ud på en farveskærm. Der er selvfølgelig slået ægte farver
til osv. på skærmen.

Baggrundsbilledet er sat sammen af tre billeder. Her er det øverste:

http://mark.gazel.dk/wp-content/themes/relaxation/images/top.gif

Resten er her:

http://mark.gazel.dk/wp-content/themes/relaxation/images/

Findes der et photoshop eller paintshop fif til at ændre farven på
sidemenuen, så den kan ses på en fladskærm, men uden at skyggeffekter osv.
bliver ødelagt?

Ps. hvis du bruger fladskærm, vil du ikke kunne se, hvad jeg taler om

Mark

http://mark.gazel.dk/
http://wordpress.dk - til glæde for danske WordPress-brugere

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-12-06 17:01

Mark Thomas Gazel skrev:

> Har I lagt mærke til at fladskærme ikke viser farver så godt?

På de dårligste fladskærme ja, men det gjaldt også for de dårlige
billedrørsskærme, da de var moderne og da specielt, hvis de ikke
var justeret særlig godt.

> Sidemenuen er faktisk lysegrå/brun, men ser fuldstændig hvid ud
> på en farveskærm.

Ikke på min. Jeg kan sagtens set forskel på sidemenuens farve og
den hvide baggrundsfarve. Jeg kan også se forskel på alle kasserne
på <http://www.artabus.com/mire.php> f.eks.

> Findes der et photoshop eller paintshop fif til at ændre farven
> på sidemenuen, så den kan ses på en fladskærm, men uden at
> skyggeffekter osv. bliver ødelagt?

Jeg ville lade farven være som den er og så i stedet koncentrere
mig om at få fladskærmen justeret ordentlig. De fleste fladskærme
har tendens til at være stillet alt for høj i lysstyrke med det
resultat, at der mistet mange toneområder i den lyse ende.

> Ps. hvis du bruger fladskærm, vil du ikke kunne se, hvad jeg
> taler om

Ork jo. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 16-12-06 17:51

> På de dårligste fladskærme ja, men det gjaldt også for de dårlige
> billedrørsskærme, da de var moderne og da specielt, hvis de ikke
> var justeret særlig godt.

Min arbejdsskærm en Dell. Virker umiddelbart ok, men jeg kan simpelthen ikke
justerer brightness og contrast, så de lyse farver ikke bliver hvide. Har
det samme problem, når baggrunden på et billede ikke er helt sort. Jeg kan
simpelthen ikke se det, før jeg kommer hjem på min egen skærm.

> Ikke på min. Jeg kan sagtens set forskel på sidemenuens farve og
> den hvide baggrundsfarve. Jeg kan også se forskel på alle kasserne
> på <http://www.artabus.com/mire.php> f.eks.

Det link takker jeg får. Vi er to, der arbejde med grafik på arbejdet og har
de samme nye skærme, så sammen ka det være vi kan få dem justeret
ordentligt.

Desværre vejede plads og æstetik højere end kvaliteten af skærmen, da de
blev udskiftet.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 16-12-06 18:24

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev :

>Desværre vejede plads og æstetik højere end kvaliteten af skærmen, da de
>blev udskiftet.

Selv min billige Acer 19" WS viser det, som det skal se ud.

(med skygger og den specielle baggrundsfarve)

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Pico

Dato : 16-12-06 18:31

Mark Thomas Gazel wrote:

> [...]
> justeret ordentligt.
>
> Desværre vejede plads og æstetik højere end kvaliteten af skærmen, da

Jamen man kan da sagtens få gode fladskærme der også er pæne og
præsentere sig godt på kontoret.

Prøv at se lidt i gruppen om skærme, der skrives tit om det. Da jeg
skulle købe min fladskærm, der i høj grad bruges til billedbehandling
sputgte jeg meget i gruppen og fik fortrinelig respons. Jeg kan som
madsen tydelig se forskellene også på det "nye" link Madsen henviser til
og jeg har ikke noget pro kalibreringsudstyr.
I øvrigt tak for linket http://www.artabus.com/mire.php Madsen.
Pico

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-12-06 20:11

Mark Thomas Gazel skrev:

> Min arbejdsskærm en Dell.

Det er min også. En 2405WFP med PVA-panel.
Hvad er din for en model? Som Esben skriver, så kan det også have
noget med paneltypen at gøre, hvor TN-panelerne hører til de
ringeste af slagsen til at gengive farver.

> Det link takker jeg får. Vi er to, der arbejde med grafik på
> arbejdet og har de samme nye skærme, så sammen ka det være vi
> kan få dem justeret ordentligt.

Næppe vha. den side, men den er da bedre end ingenting.
Hvis I skal arbejde seriøst med farver, kan jeg klart anbefale at
investere i noget hard- og software til at kalibrere og profilere
skærme med. Den tjener hurtigt sig selv ind igen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 17-12-06 11:22

Thomas G. Madsen skrev:

> Det er min også. En 2405WFP med PVA-panel.

Jeg har søgt på Dell's hjemmeside efter 2405WFP'en. Umiddelbart kan
jeg ikke finde den. Er den ikke blevet afløst af 2407WFP?

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-12-06 13:29

Svend Erik Bertelsen skrev:

> Jeg har søgt på Dell's hjemmeside efter 2405WFP'en. Umiddelbart
> kan jeg ikke finde den. Er den ikke blevet afløst af 2407WFP?

Jo og 2407WFP er udstyret med et nyere S-PVA-panel (samt HDMI-
understøttelse og en anden fod, som matcher de andre *07'ere i
serien).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Esben

Dato : 16-12-06 18:32

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Har I lagt mærke til at fladskærme ikke viser farver så godt?

Ja, men det er udpræget på billige eller gamle fladskærme. På billige skærme
med TN-panel kan man fx komme ud for at et par få graders forskel i
betragtningsvinkelen kan afgøre om man kan se et lyst vandmærke eller ej, og
der er ikke rigtigt mulighed for at justere sig ud af det.

--
Esben