Kun en bruger har adgang til en side ad ga~
Fra : johnny

Dato : 16-12-06 11:01

Jeg vil gerne lave en funktion hvor en bruger som er logget ind
har adgang til en side, men så længe denne bruger er på siden har
ingen andre brugere adgang til denne side.

Når denne bruger forlader siden, skal en anden bruger kunne komme
ind o.s.v.

Kan nogen hjælpe her.

Det er noget med applicationer og sessioner.

mvh

Johnny

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-12-06 22:00

johnny skrev:

> Jeg vil gerne lave en funktion hvor en bruger som er logget ind
> har adgang til en side, men så længe denne bruger er på siden har
> ingen andre brugere adgang til denne side.

Du skal bruge en application-variabel:

Øverst på din side skriver du noget a la:

<%
   ' Lås applikationen så koden her kun kan behandles af én
   ' klient
   Application.Lock

   ' Tjek om siden er låst af en anden bruger
   If Application("sideXfri") Then
       ' Siden er fri, sæt sidelåsen
       Application("sideXfri") = False

       ' Frigiv applikationslåsen
       Application.Unlock
   Else
       ' Siden er låst, frigiv applikationslås
       Application.Unlock

       ' - og viderestil til anden side
       Response.redirect "sidenoptaget.asp"
   End If
%>

I global.asa sætter du sidelåsen til åben (true) ved
application_onstart:

Sub Application_OnStart
   Application("sideXfri") = True
End Sub
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : johnny

Dato : 17-12-06 08:18

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Du skal bruge en application-variabel:
>
> Øverst på din side skriver du noget a la:
>
> <%
&gt;    ' Lås applikationen så koden her kun kan behandles af én
&gt;    ' klient
&gt;    Application.Lock
&gt;
&gt;    ' Tjek om siden er låst af en anden bruger
&gt;    If Application("sideXfri") Then
&gt;        ' Siden er fri, sæt sidelåsen
&gt;        Application("sideXfri") = False
&gt;
&gt;        ' Frigiv applikationslåsen
&gt;        Application.Unlock
&gt;    Else
&gt;        ' Siden er låst, frigiv applikationslås
&gt;        Application.Unlock
&gt;
&gt;        ' - og viderestil til anden side
&gt;        Response.redirect "sidenoptaget.asp"
&gt;    End If
&gt; %>

> I global.asa sætter du sidelåsen til åben (true) ved
> application_onstart:
>
> Sub Application_OnStart
>    Application("sideXfri") = True
> End Sub
> --
> Jens Gyldenkærne Clausen

Tak for svar.

Det virker fint, men hvad sker der hvis en bruger er på side også
han lukker sin browser ?

Hvordan sikre jeg at der lukkes korrekt ned, ved feks. mistet
internet forbindelse, computer låser, browser lukkes mens siden er
aktiv ?

Siden bruges ofte af flere brugere til flere sider, det vil sige at
den kaldes sådan: www.side.dk/side.asp?id=1 eller id=2 hvis en
bruger er på id=1 skal id=2 stadig være åben....kan det gøres ?

Tak

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-12-06 12:03

johnny skrev:

> Det virker fint, men hvad sker der hvis en bruger er på side
> også han lukker sin browser ?

God pointe.

> Hvordan sikre jeg at der lukkes korrekt ned, ved feks. mistet
> internet forbindelse, computer låser, browser lukkes mens
> siden er aktiv ?

Du skal lave en timeout på din lås. Registrer tidspunktet når låsen
aktiveres, og tjek så når låsens status tjekkes hvor gammel den er.

Det kan kobles med session, sådan at timeout sker når session-
timeout forekommer, men det kan også gøres uafhængigt af session-
timeout.

> Siden bruges ofte af flere brugere til flere sider, det vil
> sige at den kaldes sådan: www.side.dk/side.asp?id=1 eller
> id=2 hvis en bruger er på id=1 skal id=2 stadig være
> åben....kan det gøres ?

Det er ikke noget problem - låsen skal bare afhænge af id-nummeret.
Du kan evt. håndtere det med et array, hvor index-nummeret i
arrayet svarer til en id-værdi, og værdien af den pågældende
arrayplads angiver låsestatus.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : johnny

Dato : 17-12-06 12:15

> [...]
> Du kan evt. håndtere det med et array, hvor index-nummeret i
> arrayet svarer til en id-værdi, og værdien af den pågældende

Hej Jens,

Er det muligt du kan komme lidt kode eksempler på dine meget fine
ideer, jeg er desværre ikke en ørn til applicationer og sessioner,
håber du har lidt tid til dette, på forhånd tak.