Sidst i køen hvis du afviser ryger-dagplej~
Fra : Kim Larsen

Dato : 16-12-06 06:45

En familie i Holbæk er af Holbæk Kommune blevet sat bagerst i køen
på ventelisten fordi de nægtede at tage imod et dagplejetilbud fordi
hjemmet hos den private dagpleje som de fik som tilbudt stank af røg.
Det kunne Kommunen lovligt gøre fordi at der ikke er blevet indført
regler som siger at dagplejehjem skal være røgfri. Det er ellers
sådan at offentlige arbejdspladser skal være røgfri fra næste år
men dette gælder altså ikke de vores mindste medborgeres
"arbejdspladser". På den måde skider vi som samfund på vores
børns helbred selv om vi godt ved at vi alle skades af passiv rygning
i sådan en grad at selv lokaler som ikke er røgfyldte men hvor der
normalt ryges og hvor lugten afspejles deraf er skadelige for vores
helbred. De toksikale partikler forsvinder ikke alle sammen fordi der
ikke momentvis ryges hvis lokalet normalt er belastet deraf.

Vi kan som voksne fravælge omgivelser vi ikke ønsker at være i men
det kan vores børn ikke. Det som Holbæk Kommune gør, ganske vist
lovligt, er at sætte unge familier i en knibe hvor de er nød til at
anbringe deres børn i hjem som måske stinker som en bedre snusket
bodega. Det er ikke rimeligt og det kræver en lovændring der kan
baske ansvarsløse kommuner som Holbæk Kommune på plads.

Link til udsendelse:
http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=322958&r=3

Hvis linket ikke virker er det et indslag fra TV2 Øst den 15 december
2006 kl. 19.30 som kan findes på: http://www.tv2regionerne.dk

Dette indlæg er bragt både i dk.politik (hvor jeg normalt holder til)
og i dk.familie.barn men ikke som krydspost da reglerne på Usenet
foreskriver at krydspost mellem dk.politik og andre nyhedsgrupper er
uønsket. Dette ønsker jeg at respektere. Årsagen til at jeg bringer
dette emne begge steder er at det efter min mening har relevans begge
steder. Jeg vil kortvarigt abonnere på dk.familie.barn på grund af
mit indlæg.

Kim Larsen

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : Holst

Dato : 16-12-06 10:43

Kim Larsen wrote:

> Det er ikke rimeligt og det kræver en lovændring der kan
> baske ansvarsløse kommuner som Holbæk Kommune på plads.

Ingen tvivl om det.

Du burde tale med dine lokale folketingspolitiker om problemet. Du skal
ikke forvente, at de læser med i news:dk.familie.barn eller news:dk.politik

Fra : Bænni

Dato : 16-12-06 10:51

Holst wrote:

> Ingen tvivl om det.
>
> Du burde tale med dine lokale folketingspolitiker om problemet. Du skal
> ikke forvente, at de læser med i news:dk.familie.barn eller news:dk.politik

det er nok familie og forbrugsministeren du skal tale med - hvem det så
er for tiden....... LOL

m h t rygning skal du da i hvert fald ikke tale med langskalle - du ved,
fætteren fra det sorte jydeland

--
Bae9

Rigtige mænd bruger ikke kill-filter!

Fra : Holst

Dato : 16-12-06 10:59

Bænni wrote:

> det er nok familie og forbrugsministeren du skal tale med - hvem det så
> er for tiden....... LOL

Det er Carina Christensen. Følger du slet ikke med?

Fra : Bænni

Dato : 16-12-06 11:17

Holst wrote:

> Det er Carina Christensen. Følger du slet ikke med?

det var for sjov min dreng

og det kan i øvrigt hurtigt ændre sig hvem der er minister i den
utroværdige flok platugler - carinas smileys er jo ikke helt fine i
kanten....... bob bob

Fra : Kim Larsen

Dato : 16-12-06 11:17

> Det er Carina Christensen. Følger du slet ikke med?

Det kan da være at Dansk Folkeparti har skiftet hende ud i nattens løb

Fra : Bænni

Dato : 16-12-06 12:38

Kim Larsen wrote:

> Det kan da være at Dansk Folkeparti har skiftet hende ud i nattens løb

ja det er sgu til grin!

den jævne arbejder (eller hvad man nu kalder den slags i dag) stemmer på
DF for at protestere og hvad får de?

LOL - de får fogh og thor og det der er værre.......

LOL

Fra : Kim Larsen

Dato : 16-12-06 10:54

> Ingen tvivl om det.
>
> Du burde tale med dine lokale folketingspolitiker om problemet. Du skal
> ikke forvente, at de læser med i news:dk.familie.barn eller

Nu bor jeg ganske vist ikke i Holbæk Kommune men problemstillingen er
generel for hele landet, derfor skriver jeg også 'kommuner'. Jeg har ikke
længere børn i den alder hvor dagpleje er relevant men derfor kan man jo
godt tage en problemstilling op på nogle andres vegne. Jeg synes at Holbæks
Kommunes opførsel er rimelig provokerende lidt ala
"tag-hvad-I-kan-få-eller-skrid". Den måde at drive kommune på er ikke
rimelig. Det er skatteborgerne som betaler de lønninger som de ansatte rundt
omkring i kommunerne lever af, så de burde servicere folk med en noget mere
ydmyg respekt end det vi ser fra Holbæk Kommunes side.

Indslaget har jeg set på Regionernes Net-Tv og det er derfra at jeg er
blevet opmærksom på denne her historie.

Fra : Holst

Dato : 16-12-06 11:01

Kim Larsen wrote:

> [...]
> ydmyg respekt end det vi ser fra Holbæk Kommunes side.
>
> Indslaget har jeg set på Regionernes Net-Tv og det er derfra at jeg er

Ja, desto større grund er der da til at du kontakter din lokale
folketinspolitker. De vil have mulighed for at få gennemført noget
lovgivning, der også påvirker forholdene i Holbæk Kommune såvel som
andre kommuner.

Fra : Per Vadmand

Dato : 16-12-06 12:50

Holst wrote:

> [...]
> folketinspolitker. De vil have mulighed for at få gennemført noget
> lovgivning, der også påvirker forholdene i Holbæk Kommune såvel som

Så vidt jeg ved, må dagplejere ikke ryge, hvor bæørnene opholder sig, så
hvad er problemet?

Per V.

--
It's hard to be a nissemand.

Fra : Holst

Dato : 16-12-06 13:00

Per Vadmand wrote:

> Så vidt jeg ved, må dagplejere ikke ryge, hvor bæørnene opholder sig, så
> hvad er problemet?

Så vidt jeg ved, må der gerne ryges i de lokaler, hvor børnene ikke har.
For eksempel må dagplejerens ægtemand godt sidde og pulse på sin ulækre
cigar inde på arbejdsværelse, mens børnene er i legeværelset lige ved
siden af - med alle døre åbne naturligvis. Ligeledes må der så vidt jeg
ved ryges i hele huset, når børnene ikke er der.

Fra : Per Vadmand

Dato : 16-12-06 15:58

Holst wrote:

> [...]
> lige ved siden af - med alle døre åbne naturligvis. Ligeledes må der
> så vidt jeg ved ryges i hele huset, når børnene ikke er der.

Så vidt JEG ved, må der ikke ryges i de lokaler, hvor børnene opholder sig -
heller ikke gennem åbne døre. Hvad familien foretager sig i andre rum, må
tilhøre privatlivets fred. Hvor ved du i øvrigt fra, om ægtemandens cigar er
ulækker?

Per V

--
It's hard to be a nissemand.

Fra : Holst

Dato : 16-12-06 16:05

Per Vadmand wrote:

> [...]
> tilhøre privatlivets fred. Hvor ved du i øvrigt fra, om ægtemandens cigar er

Alle cigarer, der er tændt, er ulækre.

Men jeg vil ikke gøre mig mere klog på reglerne for rygning hos
dagplejere. Det må vel findes på skrift et eller andet sted.

Fra : Bænni

Dato : 16-12-06 16:58

Holst wrote:

> Alle cigarer, der er tændt, er ulækre.

vrøvl - min kone er særdeles lækker når hun er tændt!!

Fra : Per Vadmand

Dato : 16-12-06 17:44

Holst wrote:

> Alle cigarer, der er tændt, er ulækre.

Det er nok en noget subjektriv betragtning, som en del cigarrygere ville
være uenige i.

Per V.
--
It's hard to be a nissemand.

Fra : Holst

Dato : 16-12-06 18:06

Per Vadmand wrote:

> Det er nok en noget subjektriv betragtning, som en del cigarrygere ville
> være uenige i.

Givet vis. Men "ulækker" er vel også et ord, som er svært at anvende
andet end subjektivt.

Fra : Bænni

Dato : 16-12-06 16:57

Holst wrote:

> [...]
> siden af - med alle døre åbne naturligvis. Ligeledes må der så vidt jeg
> ved ryges i hele huset, når børnene ikke er der.

så hvis dagplejeren er en ulækker cigar, så.......

Fra : Dorthe

Dato : 17-12-06 18:57

Holst skrev:

> [...]
> siden af - med alle døre åbne naturligvis. Ligeledes må der så vidt jeg
> ved ryges i hele huset, når børnene ikke er der.

Vi skal desværre have vores søn i dagpleje i Ny Holbæk kommune om 2
måneder Vi har specifikt bedt om et ikkeryger hjem, nu får vi at se
hvad kommunen tilbyder.

Så vidt jeg ved, må der ryges alle steder i huset når børnene IKKE er
der - og når der er børn, kun i de lokaler børnene ikke opholder sig i.

/Dorthe

Fra : Kim Larsen

Dato : 18-12-06 02:59

"Dorthe" <blapper@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så vidt jeg ved, må der ryges alle steder i huset når børnene IKKE er
> der - og når der er børn, kun i de lokaler børnene ikke opholder sig i.

Jeg føler med jer. Det ville være nemt for mig at sige noget i retning af
"stå fast på en total røgfri dagplejer" men jeg har selv været i en slem
situation desangående og det er jo svært at stå fast på et rimeligt krav
hvis det betyder at man ikke kan komme på job når det er ved at være tid til
det igen. Jeg håber det bedste for jer - held og lykke til jer og den lille
nye verdensborger

Kim Larsen

Direkte e-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Dorthe

Dato : 18-12-06 10:59

Kim Larsen skrev:

> [...]
> det igen. Jeg håber det bedste for jer - held og lykke til jer og den lille

Tak
Du kan TRO vi står fast - jeg er selv allergiker og det skal han ikke
udvikles til!! Heldigvis har jeg fleksibelt job med hjemmearbejdsplads,
mormor arbejder kun 3 dage om ugen (men bor 50 km væk) og tante har fri
3 dage om ugen (og bor 5 km - jubii), sååååhh......
Det er bare møgirriterende at det skal være sådan....og så står
borgmesteren dælme og påstår at det er uskadeligt, stakkels hans evt.
børnebørn

/Dorthe