Har glemt at fratrække forsikring i en ans~
Fra : Jacob

Dato : 15-12-06 16:54

Jeg har en person ansat, hvor jeg nu har opdaget at JEG har glemt at
fratrækken en gruppelivsforsikring i vedkommendes løn.

Jeg/Firmaet har hver måned betalt beløbet til forsikringsselskabet, så den
side af sagen er heldigvis i orden.

I overenskomsten med min ansatte står der følgende:

"XX indtræder ved ansættelsen i den af YY-forenings oprettede
gruppelivsordning og præmien tilbageholdes af XX´s løn og indbetales af
virksomheden efter påkrav fra YY-forening"

..og her er det så jeg betaler forsikringen men glemmer at tilbageholde
beløbet i den ansattes løn.

Jeg har tænkt mig at fremligge problemet for min medarbejder, og derpå bede
om en reduktions ordning.

Da det er mig/firmaet der har sovet i timen ved jeg ikke om dette er muligt.

For den ansatte drejer det sig om 270kr/md i 15 år

Hvor mange år kan jeg gå tilbage og kræve reduktion for??

MV

Jacob

Fra : Henrik V Blunck [Dia~

Dato : 15-12-06 17:32

Jacob skrev:
> [...]
> For den ansatte drejer det sig om 270kr/md i 15 år
> Hvor mange år kan jeg gå tilbage og kræve reduktion for??

Jeg ville anbefale dig at smide spørgsmålet ind i jura-gruppen. Beløbet
er af en vis størrelse så det er lige før du måske endda vil spørge
jeres egen advokat, for en sikkerheds skyld...

Henrik V Blunck - www.multidesigner.net
Vil du vide mere om Google Adsense? Læs her:
http://www.adsense-success.co.nr

Fra : Dan Elgaard

Dato : 15-12-06 17:57

Hmmmm....

Jeg ville nu osse overveje om ikke der er basis for et erstatningskrav
overfor jeres revisor!
15 år, og han har ikke opdaget det!

Enten har han snorksovet eller osse er han ikke pengene værd - eller begge
dele!

Dan

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 15-12-06 18:36

On Fri, 15 Dec 2006 17:57:00 +0100, "Dan Elgaard" <nej@til.spam>
wrote:

>Enten har han snorksovet eller osse er han ikke pengene værd - eller begge
>dele!

Du skal heller ikke bilde mig ind at medarbejderen ikke har opdaget
noget...

Nu arbejder jeg med lønsystemer (som udvikler) til dagligt og vi ser
ofte sådanne sager (ofte = 1 gang om året vel sagtens).

Mvh. Brian
--
Creator of http://www.natart.dk

Fra : Holst

Dato : 15-12-06 18:57

Brian B. Christensen wrote:

> Du skal heller ikke bilde mig ind at medarbejderen ikke har opdaget
> noget...

Rigtig mange mennesker har ganske svært ved at læse og forstå deres
lønseddel, så jeg tror såmænd sagtens, at medarbejderen kan have vist
absolut intet.

Derudover skal vi også huske på, at medarbejderen sikkert slet ikke er
klar over, at denne forsikring vil skulle figurere som et separat punkt
på lønsedlen. Og hvis der i al hans arbejdstid på det pågældende sted
aldrig har været anført en sådan forsikring på lønsedlen, så har der jo
heller ikke på noget tidspunkt været en chance for, at han studsede
over, at den pludselig forsvandt.

Fra : Henrik V Blunck [Dia~

Dato : 15-12-06 20:13

Holst skrev:
> Rigtig mange mennesker har ganske svært ved at læse og forstå deres
> lønseddel, så jeg tror såmænd sagtens, at medarbejderen kan have vist
> absolut intet.

Jeps. Nogle i tårer over hvor lidt, der kan være tilbage når Skattefar
har været dér. Andre over at bruttolønnen er så lav at samme
slutresultat nås....

> [...]
> aldrig har været anført en sådan forsikring på lønsedlen, så har der jo
> heller ikke på noget tidspunkt været en chance for, at han studsede

Lige præcis. Der er ikke pligt til at læse sin egen overenskomst på
området, så jeg ville igen foreslå at spørge i jura-gruppen for at være
helt sikker.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 15-12-06 21:45

On Fri, 15 Dec 2006 18:36:10 +0100, Brian B. Christensen
<nej@denneemailerikkedenrigtige.dk> wrote:

>Du skal heller ikke bilde mig ind at medarbejderen ikke har opdaget
>noget...

Der hvor jeg arbejder var lønsedlen totalt uigennemskuelig indtil vi
skiftede til Dataløn.

På trods af at jeg har en Højere Handelseksamen (regnskab &
privatøkonomi). Og jeg selv laver løn i vort ApS (bruger Danløn).

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 15-12-06 21:57

On Fri, 15 Dec 2006 21:45:17 +0100, Nicolai Lang
<nnews0403051902@hjorth.com> wrote:

>Der hvor jeg arbejder var lønsedlen totalt uigennemskuelig indtil vi
>skiftede til Dataløn.

Det er jo så ikke nødvendigvis leverandøren af lønsystemet som har et
problem. Virksomhederne bestemmer jo oftest selv hvordan lønsedlen
skal se ud og leverandøren laver den så bare.

Mvh. Brian
--
Creator of http://www.natart.dk

Fra : Holst

Dato : 15-12-06 22:53

Nicolai Lang wrote:

> Der hvor jeg arbejder var lønsedlen totalt uigennemskuelig indtil vi
> skiftede til Dataløn.

Indimellem undres man over, hvor uigennemskueligt det kan gøres.

Jeg har kun været lønmodtager ganske lidt i mit liv.

Det første sted var så nemt. Jeg var ansat til en fast løn om måneden, s
der beløb stod på lønsedlen. Det var til at gennemskue.

Det andet sted var også ganske nemt. Jeg var timelønnet til en fast løn
pr. time, så det var så nemt at se, om antallet af timer på lønsedlen
også var lig summen af timer på min timeplan.

Det tredje sted derimod var meget værre. Det var i det offentlige, så
der var der en eller anden overenskomst. Det gjorde det så ikke bedre,
at arbejdet både faldt i aften- og dagtimer, overarbejde, afspadsering
og hvad ved jeg. Jeg fandt aldrig ud af det, og kunne intet forstå af
lønsedlen i forhold til notaterne i min kalender. Min kolleger på den
arbejdsplads sagde også, at der altid var fejl i det. Jeg var gudskelov
kun ansat der nogle få måneder. Jeg orkede derfor aldrig at sætte mig
ind i det og kontrollere, om jeg havde fået den rigtige løn. Og da jeg
troede, at nu havde jeg fået min sidste lønseddel, så kom der alligevel
pudsigt nok endnu en lønseddel en måned efter, hvor de vil give mig
endnu 2.000 kr. Hvorfor de ville det, aner jeg ikke.

Så for nogle mennesker kan lønsedler være ganske uforståelige, og
navnlig for folk, som ikke har de store forudsætninger for regnskab og
lignende og endnu mere, hvis det ikke interesserer dem.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-12-06 19:21

Dan Elgaard wrote:
> [...]
> 15 år, og han har ikke opdaget det!
>
> Enten har han snorksovet eller osse er han ikke pengene værd - eller begge

Eller osse udtaler du dig uden at vide det fjerneste om hvilke
revisorservices Jacobs virksomhed har?

En ganske almindelig årlig revisorpåtegning fordrer på ingen måde at
revisor i den grad går ned og beskæftiger sig med den slags detaljer for
små enkeltposter på medarbejderes lønsedler.

Revision i det omfang du omtaler er endog ganske atypisk og ville koste
en bondegård, ligesom det ville tangere en egentlig udlicitering af
regnskabsafdelingen i den grad at det er svært at sige om det stadig
giver mening at kalde det revision.

Fra : Dan Elgaard

Dato : 16-12-06 09:45

> Eller osse udtaler du dig uden at vide det fjerneste om hvilke
> revisorservices Jacobs virksomhed har?

Korrekt - det er ikke sikkert, der er revision, men kun regnskabsmæssig
assistance.
Men, alligevel bør man som revisor gå ind og lave dybtgående kontrol på
mindst et, eller gerne to, områder, ved årets regnskabsudarbejdelse.
Og, det virker underligt på mig, hvis revisor, i samtlige 15 år, lige netop
er sprunget lønnen over!

> En ganske almindelig årlig revisorpåtegning fordrer på ingen måde at
> revisor i den grad går ned og beskæftiger sig med den slags detaljer for
> små enkeltposter på medarbejderes lønsedler.

Uenig - har selv lavet 1000vis at lønrevisioner.
Men, før man kan gå i gang med dette skal man vide, hvad grundlaget er: Læse
evt. overenskomst, og lære klienten og dennes forhold at kende.
Det er en helt grundlæggende ting, at man ved hvilke beløb man stemmer af
til hvad, og om man nu osse har alle beløb med!

> [...]
> bondegård, ligesom det ville tangere en egentlig udlicitering af
> regnskabsafdelingen i den grad at det er svært at sige om det stadig giver

Uenig - lønrevision er en af de vigtigste områder!
Revisor skal altid lave lønrevision som standard, hvis der er
revisionspligt!
Hvis der kun udføres regnskabsmæssig assistance, skal det stå højt oppe på
stikprøvelisten, sammen med bl.a. debitorer og lager.

"I det omfang", skriver du, men jeg har ikke angivet noget omfang!
Og, jeg mener ikke, det er "endog atypisk", lige at læse overenskomsten
igennem 2-3 gange i løbet af 15 år, og kontrollerer, at virksomheden
opfylder den, og derefter afstemme tallene.

Har man et velfunderet grundlag tager det normalt heller ikke mange timer -
og, da slet ikke på kun en mand, som det virker til her...

Jeg mener stadig, at der er grundlag for at spørge, om revisor her har
opfyldt sin pligt!

Er der revision på Jacob's virksomhed har revisor i hvert fald ikke været
"offenlighedens tillidsrepræsentant", hvis han har sprunget lønrevision over
i 15 år, eller ikke en eneste gang, i løbet af de 15 år, læst overenskomsten
igennem, for at sikre sig, at alle formalia blev opfyldt.

Er der tale om regnskabsmæssig assistance, bør revisor måske ikke have lavet
fuld lønrevision hvert år, men i det mindste blot en gang i løbet af de 15
år!

mvh.,

Dan Elgaard