Lave en streng om til int
Fra : Martin

Dato : 15-12-06 15:59

Jeg har en streng med indholdet 20
(det er en streng da det er hentet direkte via stylesheetet, og der stod
20px - og det har jeg lavet en replace på, så nu har jeg 20)

til de 20 vil jeg gerne plusse med 1 - men hvis jeg skriver
var str = "20";
str = str + 1
alert(str) // returns 201

Så hvordan laver jeg de "20" om til en int, så man kan lave udregninger
med det ?

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 15-12-06 17:04

> Så hvordan laver jeg de "20" om til en int, så man kan lave udregninger
> med det ?

tal = parseInt("20");

Jørgen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-12-06 13:07

Martin wrote:
> var str = "20";
> str = str + 1

str = +str + 1;

Hvis du sætter + foran fortæller du JavaScript at den skal læse det
som et tal.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-12-06 07:13

Martin <maa@scandesigns.dk> writes:

> var str = "20";
> str = str + 1
> alert(str) // returns 201
>
> Så hvordan laver jeg de "20" om til en int, så man kan lave
> udregninger med det ?

str = Number(str) + 1;

Det bliver ikke en "int", men et "number", som er Javascripts eneste
nummeriske type. Det er så et 64-bit floating-point-tal.

Der er mange forskellige måder at lave en streng om til et tal, hvor
Number(str) måske er den pæneste (men det er jo et spørgsmål om smag),
og +str er den korteste, mens parseFloat(str) ignorerer ekstrategn efter
tallet (så parseFloat("42mm")==42) og parseInt kan parse forskellige baser
(fx parseInt("01001",2)==9, men man bør altid angive basis, også hvis den
er 10).

/L