PHP for dummies, hvor?
Fra : K

Dato : 15-12-06 00:02

Hvor finder jeg materiale om PHP, og hvordan man kommer igang?
Det gør ikke noget, at det er på dansk.
HTML er selvlært, men kan ikke rigtig greje, hvad det er, der gør PHP mere
interessant.
Nogen skriver, at det er let at lære.... Ok, det må være folk, der har lært
kinesisk ved at læse kinesiske bøger.
Nogen skriver sågar, at frames er yt, og PHP er det nye værktøj? Hvordan
det?
Jeg har ledt med lys og lygte efter tutorials, som guider en igennem til
produktionen af en hjemmeside from scratch med PHP.
Alt, hvad jeg finder er beginner tutorials, der beskriver med på dårlig
engrish, hvordan man med PHP får et output og en udskrift, noget med 'echo'.

Er der et sted på nettet, hvor jeg kan downloade en PHP-editor, som ligner
noget a la den Note Tab Light-editor, jeg har til HTML? - Altså freeware...
Og er det nødvendigt med en server for at teste programmeringen?

Mvh.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-12-06 01:14

K wrote:

> HTML er selvlært, men kan ikke rigtig greje, hvad det er, der gør PHP
> mere interessant.

Jeg tror, der har indsneget sig en misforståelse her.

Selv om man skriver php-kode, skal der stadig outputtes html til browserne.
Så det html, du har fået lært, var slet ikke forgæves.

Der er det ved php, at det er nogle funktioner, der afvikles på serveren - i
praksis på nettet, men i udviklingsfasen eventuelt via en server installeret
på udviklerens maskine. Output fra php er som sagt html, selv om
adresselinjen i browseren siger .php.

> Nogen skriver, at det er let at lære.... Ok, det må være folk, der
> har lært kinesisk ved at læse kinesiske bøger.

Det grundlæggende er ikke så voldsomt svært. Men det bare lidt avancerede
kræver, at man holder tungen lige i munden og at man i begyndelsen har en
passende støttepædagog - evt. i form af at spørge her i gruppen, når noget
driller.

> Nogen skriver sågar, at frames er yt, og PHP er det nye værktøj?
> Hvordan det?

Frames er YT: http://html-faq.dk/2009.asp

Den samme funktionalitet (en menufil og en sidetop genbrugt på samtlige
sider) kan laves med php:
http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclphp - og så følger ulemperne
ved frames ikke med.

http://www.phpartikler.dk/ kunne være et sted at begynde.

> hvordan man med PHP får et output og en udskrift,
> noget med 'echo'.

Jamen, det er jo netop helt fra scratch.

Jeg plejer at bruge http://webwriter.dk - den rækker til det, jeg laver.

> Og er det nødvendigt med en server for at teste
> programmeringen?

Helt ubetinget. Enten i form af at du uploader til nettet og indlæser
filerne i en browser derfra eller ved at du har en server installeret på din
egen maskine. Du kan ikke indlæse en php-side i browseren direkte fra
harddisk på samme måde som en html-fil - fordi php er serverside-kode.

http://hjemmesideskolen.dk/net/iis.asp?id=iisinst

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Holst

Dato : 15-12-06 12:32

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> passende støttepædagog - evt. i form af at spørge her i gruppen, når noget

Det er måske også værd at nævne, at PHP er programmering, hvorimod HTML
så absolut ikke er det. Derfor er PHP en helt anden disciplin end HTML.

Så det skader absolut ikke at have en vis erfaring med programmering i
bagagen, inden man går i gang med PHP, hvad enten denne erfaring er med
Comal 80, BASIC, Pascal, C, Fortran, Perl, Rexx eller noget helt ottende
(Prolog nok undtaget, det det er totalt sort snak).

Men selvom man ikke har nogen programmeringserfaring, kan man så absolut
sagtens lære at bruge PHP. Jeg startede jo selv midt i 80'erne med at
programmere uden nogen programmeringserfaring.

Fra : K

Dato : 15-12-06 14:34

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sagtens lære at bruge PHP. Jeg startede jo selv midt i 80'erne med at
> programmere uden nogen programmeringserfaring.

Comal 80 var det sprog, vi lærte at programmere en anelse med, da jeg for
mange år siden gik på Teknisk Skole.
Der havde vi nogle skrumler stående med 8" diskettedrev, tror jeg det var.
Damn, det er jo nostalgi.
Desværre husker jeg ikke en bjælde af, hvad vi fik at vide.'
Nå, men det var vist noget, der mindede om Pascal med if og then..., hvis
jeg alligevel skulle have gemt på noget i min langtids-memory.

Mvh.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-12-06 01:15

K skrev:

> HTML er selvlært, men kan ikke rigtig greje, hvad det er, der gør PHP mere
> interessant.

Det er to forskellige ting. PHP er et programmeringssprog. Det
der gør det interessant for webdesignere, er at det kan blandes
frit med HTML så man kan få programmet til at lave dynamisk HTML
- altså HTML som kan blive forskelligt afhængigt af diverse
faktorer.

> Nogen skriver, at det er let at lære.... Ok, det må være folk, der har lært
> kinesisk ved at læse kinesiske bøger.

Ja, det gælder nogle af os, men man lærer det ikke uden en
målrettet indsats.

> Nogen skriver sågar, at frames er yt, og PHP er det nye værktøj? Hvordan
> det?

Det er forkert stillet op.

Når vi snakker HTML, så er frames yt, og HTML kombineret med CSS
giver meget bedre muligheder uden ulemperne ved frames.

PHP kan skrives så det producerer HTML med frames eller HTML uden
frames. Det er et værktøj til at lave automatiserede hjemmesider,
men det er ikke født med en bestemt måde at lave dem på.

> [...]

> engrish, hvordan man med PHP får et output og en udskrift, noget med 'echo'.

Du er nødt til at arbejde dig igennem en masse øvelser. Der er
ingen nem genvej til PHP.

Jo, bevares, der er nogle der henter et ordentligt læs fuldt
færdig PHP-kode og smider op på deres hjemmeside, og så beder de
os andre om at rette op på alt det roderi som de ikke fatter en
bjælde af. Det er på kort sigt lettere, men i længden er det nok
uhensigtsmæssigt.

> Er der et sted på nettet, hvor jeg kan downloade en PHP-editor, som ligner
> noget a la den Note Tab Light-editor, jeg har til HTML?

Der findes mange gratis editorer der kan håndtere PHP.

HTML-kit er gratis og klarer både HTML og PHP:

   http://www.chami.com/html-kit/

Selv bruger jeg MED som er shareware.

   http://www.utopia-planitia.de/indexus.html

> Og er det nødvendigt med en server for at teste programmeringen?

Ja. PHP består i en tekstfil, men den kan ikke afvikles uden at
blive behandlet af en server med PHP-systemet installeret.

Man kan sætte en lokal server op på sin egen computer, men jeg
anbefaler at man i stedet bruger sin hjemmeside eller sit
webhotel. Det er ikke nemt for en begynder at skulle styre en
webserver, PHP-systemopsætning og programmering i PHP på én gang
- og man risikerer at den server der skal afvikle det færdige
resultat på nettet, er sat anderledes op end ens egen server.

Det er meget nemmere at åbne en FTP-adgang til ens
hjemmesideserver. Så er det nemt at afprøve filerne.

echo er den kommando i PHP der producerer output. Det kan
illustreres sådan:

1.

2.
<?
$name = 'hr. Pedersen';
echo "<p>Velkommen kære $name til min hjemmeside.</p>";
?>

1. og 2. giver præcis samme resultat i en browser, men fidusen
ved 2. er at man relativt nemt i PHP kan sætte andre værdier for
$name og derved kan rette siden til til forskellige brugere. I 1.
står der "hr. Pedersen" uanset om det er hr. Jensen der kikker på
den.

--
Bertel

Fra : K

Dato : 15-12-06 12:19

> [...]
> frit med HTML så man kan få programmet til at lave dynamisk HTML
> - altså HTML som kan blive forskelligt afhængigt af diverse

[Snip]

Tak for svar - Det var da til at forstå.. det meste af det.. :)
Så må jeg jo se at få mig et webhotel, som kan det der med PHP.
Jeg skal også have fundet ud af, hvad det der database og mysql er for
noget, og hvad det bruges til.
Synes at have set noget om mysql ifm. php.

Jeg vil studere de skrevne links lidt nærmere, så jeg har noget at tage mig
til i julen. ;)
Ellers bliver det sgu så kedeligt.. ;0)

Mvh.

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 15-12-06 18:13

On Fri, 15 Dec 2006 12:18:54 +0100, "K" <KKKKKKKK@Kpax.com> wrote:

> [...]
>noget, og hvad det bruges til.
>Synes at have set noget om mysql ifm. php.

Jeg synes at du bør installere PHP på din egen maskine. Webhoteller
bør ikke bruges til at lære at udvikle (selvom mange gør det).

Du kan læse mere om hvordan du gør her:
<URL:http://www.phpartikler.dk/>

Og måske i særdeleshed den her:
<URL:http://www.phpartikler.dk/artikler/installer.php>

Og lidt blandet:
<URL:http://www.serverwatch.com/tutorials/article.php/1126341>
<URL:http://www.libris.dk/pcoginternet/oevrige_programmer/vis_produkt/shop/php-og-mysql-for-absolutte-begyndere/?cHash=a0e9326f16>
<URL:http://www.pcworld.dk/art/3668?page=1>

--
Med venlig hilsen,
Martin Mouritzen.

Fra : K

Dato : 15-12-06 19:34

"Martin Mouritzen" <martin@siteloom.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes at du bør installere PHP på din egen maskine. Webhoteller
> bør ikke bruges til at lære at udvikle (selvom mange gør det).

> [...]
Tusind tak for de fine links til materiale.

Hvis man nu kun kører med XP Home edition (som jeg nu tilfældigvis gør),
skal man så upgrade til pro-version eller måske finde sin aflagte gamle pc
frem og anvende den som server med XP-pro?

Mvh.

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 15-12-06 19:50

K skrev:
> [...]
> skal man så upgrade til pro-version eller måske finde sin aflagte gamle pc
> frem og anvende den som server med XP-pro?

Det desidert letteste er å installere en eller annen Linux-distro i
Microsoft Virtual PC.

--

Vennlig hilsen

Erlend Klakegg Bergheim

Fra : K

Dato : 15-12-06 23:15

"Erlend Klakegg Bergheim" <bergheim-remove@stud.ntnu.no> skrev i en
meddelelse news:eluqph$s7g$1@orkan.itea.ntnu.no...

> Det desidert letteste er å installere en eller annen Linux-distro i
> Microsoft Virtual PC.

Virtuelt?
Kan det gøres på min eksisterende datamaskin?

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 15-12-06 19:59

On Fri, 15 Dec 2006 19:33:31 +0100, "K" <KKKKKKKK@Kpax.com> wrote:

> [...]
>skal man så upgrade til pro-version eller måske finde sin aflagte gamle pc
>frem og anvende den som server med XP-pro?

Du kan sagtens køre en udviklings-version til at lære det med på en
Home version. - Forskellen på de 2 (i denne forbindelse) er så vidt
jeg ved at Home kun tillader 5 forbindelser til serveren samtidig,
hvilket så gør at du ikke kan bruge den til at hoste din egen side.
Men til udvikling er det mere end fint.

Jeg er ikke enig i Erlends forslag om at installere Linux, det vil
bare give dig meget meget meget mere at lære.

Start med apache og PHP, og kobl derefter senere MySQL som database på
når du føler dig tryg med PHP, senere kan du så overveje at rode med
Linux hvis du føler for det, men det er bestemt ikke noget krav.

--
Med venlig hilsen,
Martin Mouritzen.

Fra : K

Dato : 15-12-06 23:21

> [...]
> når du føler dig tryg med PHP, senere kan du så overveje at rode med
> Linux hvis du føler for det, men det er bestemt ikke noget krav.

Jerg starter med det allermest nødvendige, så jeg ikke skal til at
installere store servere med en masse software, så min stue til sidst ligner
en kommandocentral hos Pentagon.
Det er slemt nok i forvejen. ;0)

Jeg kommer nok først igang efter jul og nytår, men så kan jeg da læse lidt
om emnet i mellemtiden.

Mvh.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-12-06 22:44

Martin Mouritzen skrev:

> Jeg synes at du bør installere PHP på din egen maskine. Webhoteller
> bør ikke bruges til at lære at udvikle (selvom mange gør det).

Vil du lige svare på de problemer jeg ridser op, som
webhotelmetoden sparer en begynder for?

Og så drop dit "bør" og brug argumenter i stedet.

--
Bertel

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 18-12-06 00:54

On Sat, 16 Dec 2006 22:44:18 +0100, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Vil du lige svare på de problemer jeg ridser op, som
>webhotelmetoden sparer en begynder for?
>
>Og så drop dit "bør" og brug argumenter i stedet.

Problemet er at du kan forårsage problemer på serveren, som går ud
over alle andre kunder, og du kan nemt bruge en masse ressourcer på
serveren når du sidder og tester.

Når man er en enkelt person bør ens egen maskine være udviklings-miljø
og webhotel serveren være "deployment".

Jeg siger ikke at det er nemmere at udvikle på ens egen maskine, bare
at det er mere "korrekt" efter min mening.

--
Med venlig hilsen,
Martin Mouritzen.

Fra : K

Dato : 16-12-06 03:08

"K" <KKKKKKKK@Kpax.com> skrev i en meddelelse
> Hvor finder jeg materiale om PHP, og hvordan man kommer igang?
> Det gør ikke noget, at det er på dansk.

Og så fandt jeg lige en side, der måske kunne hjælpe mig med test af php.
http://www.frac.dk/

Er der nogen af jer tilstedeværende, der har prøvet den?... Verdict?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-12-06 03:41

K wrote:

> Og så fandt jeg lige en side, der måske kunne hjælpe mig med test af
> php. http://www.frac.dk/
>
> Er der nogen af jer tilstedeværende, der har prøvet den?

Ja, da. Jeg har noget kørende der - til testformål. Det er ikke et sted,
hvor jeg ville lægge noget vigtigt, som ikke må være 'nede'. Stabiliteten
hos frac.dk har været svingende.

Men til testformål, indtil man har fået etableret et blivende webhotel, er
det udmærket.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : K

Dato : 16-12-06 12:27

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> hos frac.dk har været svingende.
>
> Men til testformål, indtil man har fået etableret et blivende webhotel, er

Thnx!

Fra : saluki-dk

Dato : 18-12-06 10:48

Martin Mouritzen skrev:

>Start med apache og PHP, og kobl derefter senere MySQL som database på
>når du føler dig tryg med PHP.

Det er ikke så svært at få det til at kører - Jeg startede selv på
den måde - Jeg tror at jeg brugte ½ dag på at installere det - og
få det hele til at virke, på min tussegamle -98'er

Jeg brugte "Build Your Own Database Driven Website Using PHP & MySQL"
af Kevin Yank fra Sitepoint som "bible"

- men find et webhotel først og check lige hvilkne versioner de
kører.

MVH