Sælge firmabil til sig selv?
Fra : Morten

Dato : 14-12-06 20:43

Hej

Jeg har et ApS hvor jeg har en firmabil på gule plader - der ER betalt moms
af den da den også er til privatbrug. Jeg er kommet frem til at det er for
dyrt at blive beskattet af den, og vil derfor gerne sælge den ud af firmaet
til mig selv så jeg kan beholde den privat.

Kan jeg bare lave en faktura med mig selv som køber og sælge den som en
hvilken somhelst varer?
Kan jeg stadig afskrive på den efter salget, eller er resten af fradraget
bare spildt?
Hvor går grænsen for hvor billigt jeg må sælge den?

/Morten

Fra : alexbo

Dato : 14-12-06 20:58

"Morten" skrev

> Kan jeg bare lave en faktura med mig selv som køber og sælge den som en
> hvilken somhelst varer?
Ja.

> Kan jeg stadig afskrive på den efter salget, eller er resten af fradraget
> bare spildt?
Spørger du om firmaet kan afskrive på en genstand der er solgt?
Og hvad er det for et fradrag du omtaler?

Du har købt bilen for en pris, nu sælger du den for en mindre pris,
forskellen er tabet på bilen, hvis du har afskrevet mindre har du en
restafskrivning, har du afskrevet mere, har du en genvundet afskrivning, en
indtægt i firmaet.

> Hvor går grænsen for hvor billigt jeg må sælge den?
Du skal sælge den til markedspris, d.v.s hvad du ville sælge den for til en
fremmed.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mikael Antonsen

Dato : 15-12-06 08:36

Morten skrev:
> [...]
> bare spildt?
> Hvor går grænsen for hvor billigt jeg må sælge den?

Bliver du beskattet af den nu?
Og i så fald hvor meget er det?
Og hvorfor mener du ikke det kan svare sig?
Jeg overvejer nemlig selv skift til firmabil og har eget ApS så hører
meget gerne fra dig :)

-Mikael

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-12-06 08:58

"Mikael Antonsen" <pc@FJERNMIGthihi.dk> wrote in message

> Og hvorfor mener du ikke det kan svare sig?

Hvis man kun kører relativt lidt privat, kan det ikke betale sig.

Hilsen
Uffe

Fra : Morten

Dato : 15-12-06 11:05

"Mikael Antonsen" <pc@FJERNMIGthihi.dk> skrev i en meddelelse

> Bliver du beskattet af den nu?
> Og i så fald hvor meget er det?

Ja - da den koster under 160.000 bliver jeg beskattet af kr. 3.333 pr måned.
Jeg betaler altså reelt ca. 1.500,- om måneden for at måtte køre privat. Det
er 18.000,- om året. Det er langt mere end hvad jeg kunne forsikre den for
og betale vægtafgift for - jeg skal derfor køre overdrevent meget (jeg vil
gætte på min. 200 km om dagen) før det kan betale sig.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-12-06 12:45

Morten wrote:

> [...]
> og betale vægtafgift for - jeg skal derfor køre overdrevent meget (jeg vil
> gætte på min. 200 km om dagen) før det kan betale sig.

Det er jo ikke de eneste udgifter ved en bil. Hvad med reperationer?
dækslid? vinduesviskere? brændstof? sprinkler vædske? vask? for slet
ikke at tale om værdi tabet.

JonB

Fra : Mikael Antonsen

Dato : 15-12-06 13:47

Jon Bendtsen skrev:

> Det er jo ikke de eneste udgifter ved en bil. Hvad med reperationer?
> dækslid? vinduesviskere? brændstof? sprinkler vædske? vask? for slet
> ikke at tale om værdi tabet.
>

> JonB
www.tax.dk der kan man regne det ud.
Og ja det er rigtig man skal køre relativt meget privat før at det er en
bedre deal.
Dette skyldes at brændstof også kan trækkes fra.
Så det er altså et større regnestykke.
Jeg er klar over man altid bliver beskattet af mindst 160.000, men
hvordan ser regnestykket ud ved en bil på 200.000k fx?
Og det man bliver beskattet af er det før eller efter moms? og hvis det
er uden moms hvad så når man betaler moms som man jo skal ved en bil der
bruges privat så vidt jeg har forstået?

-Mikael

Fra : Morten

Dato : 15-12-06 16:57

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> Det er jo ikke de eneste udgifter ved en bil. Hvad med reperationer?
> dækslid? vinduesviskere? brændstof? sprinkler vædske? vask? for slet ikke
> at tale om værdi tabet.

Jaja, det er netop min pointe - at alene beskatningen gør det til en dårlig
forretning - det at den ikke er den eneste udgift understreger bare mit
synspunkt.