Udskrive HTML side
Fra : Martin

Dato : 14-12-06 11:04

Da jeg har en bred side. (kan ikke laves om!)
Så ville det være dejligt når man trykker print at det så bliver forced
som liggende på printeren.

Er dette overhovedet muligt via enten javascript, ren HTML eller via
nogle specifikke IE indstillinger (Intranet med kun IE brugere på)

FUT:
dk.edb.internet.webdesign.clientside

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-12-06 11:56

Martin skrev:

> Da jeg har en bred side. (kan ikke laves om!)

Må vi se den?

> Så ville det være dejligt når man trykker print at det så
> bliver forced som liggende på printeren.

Det er ikke muligt. Du kan lave en pdf-udgave og definere et
passende papirformat til den (fx A4 landscape), men du kan ikke
påvirke browserens printeropsætning.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin

Dato : 15-12-06 09:27

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Må vi se den?

Desværre nej.
(noget med kostpriser osv. for et større kendt dansk firma :)

> Det er ikke muligt. Du kan lave en pdf-udgave og definere et
> passende papirformat til den (fx A4 landscape), men du kan ikke
> påvirke browserens printeropsætning.

Ja - PDF var da selvfølgelig en mulighed jeg har overset.
Jeg tænkte nok at det ikke var muligt at styre printerens opsætning.
Men nu spurgte kunden, og jeg vidste det egentlig ikk med 100%
sikkerhed, men meget tæt på 99% sikker var jeg da.

Fra : Kasper Johansen

Dato : 18-12-06 20:31

Martin skrev:
> Er dette overhovedet muligt via enten javascript, ren HTML eller via
> nogle specifikke IE indstillinger (Intranet med kun IE brugere på)

Jeg har været ude for noget lignende i mit arbejde. Måden du løser det
på, er at lave en specifik print-knap. Dertil laver du en "usynlig"
iframe, hvori at indholdet der skal printes kopieres til.

Du kan ved hjælp at CSS få indholdet til at dreje (jeg kan desværre ikke
huske koden på stående fod, så den må du selv Google ), og derefter
udfører en print()-kommando på iframe's body.

Få evt. inspiration fra følgende script (som overhovedet ikke er testet):

Hello world!

<iframe id="my_iframe" style="display: none;"
src="print_form.html"></iframe>

<input type="button" value="Print" onclick="PrintIt();" />

<script type="text/javascript">
function PrintIt(){

document.getElementById("my_iframe").document.getElementById("div_printform").innerHTML
= document.getElementById("div_mycont").innerHTML;

document.getElementById("my_iframe").document.getElementById("div_printform").print();
}
</script>

printform.html:

Du skal dog være forsigtig, hvad du skriver i CSS-koden, da
print-funktionen er meget følsom over for det. Jeg mener selv, at jeg
sloges en del med det.

Kasper Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-12-06 23:17

Kasper Johansen wrote:

> Du kan ved hjælp at CSS få indholdet til at dreje (jeg kan desværre
> ikke huske koden på stående fod,

Du tænker nok på direction:tb-rl; - der er bare den hage ved det, at det
kun virker i Internet Explorer:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/direction.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Kasper Johansen

Dato : 19-12-06 06:52

Erik Ginnerskov skrev:
> Du tænker nok på direction:tb-rl; - der er bare den hage ved det, at det
> kun virker i Internet Explorer:

I know. Men nu han skrev han også, at det ikke behøvede at virke i andre
browsere end nettop IE

Men ja du har helt ret - det er ikke en løsning, som man bør foretrække.

Kasper Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-12-06 23:51

Erik Ginnerskov wrote:

> Du tænker nok på direction:tb-rl;

Sikke noget sludder. Det er writing-mode:tb-rl;

- der er bare den hage ved det, at
> det kun virker i Internet Explorer

Men det virker staidg kun i IE

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 14-12-06 12:09

Hej Martin!
"Martin" <maa@scandesigns.dk> skrev i en meddelelse
> Da jeg har en bred side...

Må vi se den?!?

> (kan ikke laves om!)

Tro flytter bjerge...

> [...]

> Er dette overhovedet muligt via enten javascript, ren HTML eller via nogle
> specifikke IE indstillinger (Intranet med kun IE brugere på)

Det ved jeg egentlig ikke, men jeg har et forslag istedet...:

Du laver (hvis du ikke allerede har gjort det!?) et eksternt stylesheet, som
kun skal benyttes til udskrivning (kopiér evt. dit nuværende og så derefter
til) af hjemmesiden.
Kaldet til dette eksterne stylesheet (eks. print.css) skal stå _efter_
kaldet til det oprindelige stylesheet.
Nævner det blot i tilfælde af, at du ikke er klar over det....

I print.css (stadig eks.!) sætter du så alle de elementer, som ikke skal
skrives ud til "display:none;" - f.eks. navigationsmenu - og bredder angiver
du i relative enheder (em eller %), så vil indholdet efterhånden kunne være
på en "stående" side - du kan hele tiden se ændringerne ved at klikke "Vis
udskrift" under "Filer" i browseren...

> FUT:
> dk.edb.internet.webdesign.clientside

Jeg holder lige tråden her lidt endnu, da det godt kan lade sig gøre (tror
jeg på til det modsatte er bevist!), at få en pæn udskrift uden alt for
mange finurligheder....

Dennis Munding
http://pe-vagtservice.dk/ -Et sikkert valg til at passe på dine værdier!
http://munding-interieur.dk/ -Alt godt til hjemmet - på Frederiksberg!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! - ganske enkelt...

Fra : Martin

Dato : 15-12-06 09:34

Dennis Munding wrote:
> Hej Martin!
> "Martin" <maa@scandesigns.dk> skrev i en meddelelse

> Må vi se den?!?

Nix - Internt kostpris dokument for et større dansk firma :)

> Tro flytter bjerge...

Men tro mig - Dette kan ikke laves om da kunden vil have usandsynligt
meget stående på samme linje - eller rettere i hver tabel boks

> [...]
> på en "stående" side - du kan hele tiden se ændringerne ved at klikke "Vis

Der er ingen navigation eller noget på siden - så nej, der er desværre
intet der kan undværes.

> Jeg holder lige tråden her lidt endnu, da det godt kan lade sig gøre (tror
> jeg på til det modsatte er bevist!), at få en pæn udskrift uden alt for
> mange finurligheder....

Det eneste der kan gøres er at force browseren til at sætte printeren i
"landscape" mode.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 14-12-06 12:17

Martin skrev:
> [...]
>
> Er dette overhovedet muligt via enten javascript, ren HTML eller via
> nogle specifikke IE indstillinger (Intranet med kun IE brugere på)

Fra og med IE5 kan man indstille det med CSS. Tag et kig på
fx.
<http://web.tampabay.rr.com/bmerkey/examples/landscape-test.html>

fra

<http://www.google.com/search?q=print+landscape+html+css>

Specifikationen for "page" property som du skal have fat på:

<http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/page.html>

> FUT:
> dk.edb.internet.webdesign.clientside

Da svaret kun omhandler HTML-CSS har jeg tilladt mig at svare i html
gruppen.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Martin

Dato : 15-12-06 09:37

Jesper Brunholm wrote:
> Fra og med IE5 kan man indstille det med CSS. Tag et kig på
> fx.
> <http://web.tampabay.rr.com/bmerkey/examples/landscape-test.html>

Meget meget interessant - dette skal da helt klart testes!
Tak for link