Sterilisation - ænderinger i adfærd/psyke?
Fra : Anette

Dato : 14-12-06 00:14

Hej NG

Jeg har brug for jeres erfaringer.
Vores ældste tæve, Dagmar er 7 år, har det rigtig skidt med sine løbetider.
Ugen før løbetiden egentlig starter, bliver hun stille og indadvendt, og
det "humør" holder indtil efter falsk drægtighedsperioden, hvor hun i øvrigt
også er mere "sur" og hun gider ingenting.
Oven i det får hun hotspots når hun er i falsk drægtighed ( det gør hendes
mor også).
Alt i alt er det mere end halvdelen af året hvor hun slås med homonelle
"humør"svingninger.
Hun er ellers en glad Schapendoes, elsker at træne, elsker at lege, løbe
stærkt, meget kælen og kontaktsøgende - alt i alt en meget elskelig hund;
men det er så trist når hun er "løbetidsstille" og nærmest melder sig ud af
flokken
Derfor overvejer vi kraftigt at få hende steriliseret, så hun kommer ud over
det hormonhalløj.
Hun har haft et enkelt stort kuld hvalpe og skal absolut ikke have flere;
men jeg spekulerer lidt på om det vil ændre hendes psyke ( hvis man må kalde
en hunds personlighed sådan
Hun er ikke dominant nu, men absolut heller ikke underdanig. Hun går væk når
de andre bliver voldsomme, men kan absolut også godt finde sin indre "
rottweiler" frem og sige voldsomt fra når de bliver for sjove, eller hun går
roligt ind imellem de to andre, ser på dem - og fluks holder deres voldsomme
leg op.
Alle andre hunde vi har mødt, møder hende med respekt ( hun er en meget
værdig, høflig Dame, med stort D Det er karaktertræk jeg gerne vil have
at hun beholder.
I det hele taget vil jeg gerne at hun bliver ved med at være som hun er,
men at hun bare får et bedre liv, et gladere liv uden alt det bøvl.
Hvad jeg kan jeg forvente hvis hun bliver steriliseret? Ændrer hun psyke?
Ændrer hun adfærd? Ændrer hun status i flokken?Bliver hun " mindre værd" i
flokkens øjne? Jeg vil være ked af hvis hun mister den respekt der omgiver
hende.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 14-12-06 01:02

> [...]
> psyke? Ændrer hun adfærd? Ændrer hun status i flokken?Bliver hun "
> mindre værd" i flokkens øjne? Jeg vil være ked af hvis hun mister den

Hej Anette.
Jeg kun kun udtale mig mht Angel.
Hun blev stereliceret i en alder af 10 mdr, så jeg har self ingen
anelse om hvordan hun ellers ville have udviklet sig i den retning.

Men jeg vil da sige at jeg intet har savnet ved hende,
og jeg har hørt fra flerer der har fået steriliseret deres
tæve i en sen alder at den faktisk har livet op.

Så vil du ikke have flere hvalpe på hende, så synes
jeg roligt et du ken få hende steriliseret.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 14-12-06 08:58

--
Min tæve blev steriliseret sidste år, da hun var 1 år, hun er 2,5 nu.
jeg har ikke mærket til nogle forandringer, andet end hun er blevet mere

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 14-12-06 12:22

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Jeg har brug for jeres erfaringer.
..
> [...]
> flokkens øjne? Jeg vil være ked af hvis hun mister den respekt der omgiver

hej Anette

jeg har i løbet af mit hundeliv haft 4 lab.tæver, der alle som én udviklede
falsk drægtighed med alt, hvad det medfører af fysiske og psykiske
ændringer. De er alle blevet steriliserede efter 2. - 3. løbetid, og jeg har
ingen ændring overhovedet kunnet mærke på deres adfærd eller hierakiet
imellem dem (jeg har altid haft 2 tæver samtidigt).

Min ene hunds opdrætter har haft sin ældste tæve steriliseret sammen med 2
yngre avlstæver, hvoraf den ene var hendes datter, og Sisse, som hun hed,
var stadig førertæven, helt på samme måde, som du beskriver, hun gik imellem
de andre, hvis de legede for voldsomt, udstrålende autoritet, og det var
det.

Jeg har jo desværre fornylig måttet sige farvel til min ældste lab. og er nu
i gang med at finde en ny lab.hvalp. Det har jeg fortalt min dyrlæge, hvorpå
han sagde: "så skal du lade hende sterilisere, når hun er 6-7 mdr. gammel,
det nedsætter hendes risiko for at udvikle kræft i mælkekirtlerne til 0,25
%, hvorimod hele 25% af intakte tæver får denne sygdom i løbet af deres
liv" - og han havde selv ladet sin tævehvalp sterilisere i den alder. Jeg
overvejer bestemt at gøre det, da jeg ikke har planer om at få hvalpe på
hende alligevel.

Det var bare mine erfaringer.
Venlig hilsen, Anelise

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-12-06 13:05

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> writes:

> [...]
> overvejer bestemt at gøre det, da jeg ikke har planer om at få hvalpe på

Vi havde heller ingen planer om avl på Siri, så på hendes 1 års
fødselsdag røg hendes fertilitet. Vi valgte det også delvist på grund
af de risici der er ved at være fertil. At hun blev steriliseret så
tidligt (for en newf), skyldtes at vi var lidt bekymrede over, om mine
forældres hanhund havde været en anelse for tæt på. Hun nåede ikke at
få sin første løbetid.

Det eneste vi bemærkede ved hende, var at vi nu skal passe lidt mere
på hendes vægt. Men nu var det jo også i en alder, hvor hun forandrede
sig meget.

Med de gener du fortæller om, så ville jeg ikke tøve med at ringe og
bestille en tid hos dyrlægen.

Mvh Trine

--
Så har vi udvidet butikken og fyldt den med julevarer og kurve
Vi er også klar med afdækningsgran, juletræer og dekorationsmateriale

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 14-12-06 16:53

------------------------------------
> forældres hanhund havde været en anelse for tæt på. Hun nåede ikke at
> få sin første løbetid.
>
> Mvh Trine

Hej Trine

det fik jeg ikke med i mit første indlæg:
sterilisationen skal netop ske så tidligt, før første løbetid, for at det
kan have den gunstige virkning (nedsætte risikoen for kræft i
mælkekirtlerne).

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Anette

Dato : 14-12-06 18:51

Hej igen

1000 tak for de gode uddybende svar.
At hun sikkert får mere tendens til at lægge sig ud, laver nok ikke den
store forandring for Dagmar. Hun er et supermadøre. Har været lidt for tyk
altid. ( Som der står i en af hendes dommervurderinger: En hund der får
meget kærlighed og meget mad

Vi har, siden vi fik hende sidste år i august, fået hende et par pyntelige
kilo ned i vægt, netop ved at råfodre og mere motion - også når hun ikke
gider, så der bliver ingen forandring der heller

Vi har ikke villet gribe til sterilisation før, fordi vi ville lære hende
ordentligt at kende først. (Dagmar mistede sin ejer sidste år, så vi kunne
ikke hente erfaringer derfra.)
Vi blev, af schapendoesopdrættere, kraftigt anbefalet at få et hold hvalpe
mere på Dagmar sidste år, netop fordi hun har et supertemperament for en
schapendoes, hun er avlsgodkendt og alt det der hører til - men nej, nu
synes jeg hun er for gammel til flere hvalpe. Nu er det vidst på tide bare
at få et rart liv

Jeg er glad for at læse at tæverne ikke ændrer psyke eller status. Det ville
være rigtig synd for Dagmar.
Jeg tror mine sidste betænkeligheder er væk, nu vil jeg bare vente til jeg
kan holde fri en uges tid, så jeg kan tage mig lidt af hende når hun bliver
opereret.

Igen tak for svar og rigtig god jul til Jer alle

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 14-12-06 19:04

Anette, skrev:
> [...]
> lidt for tyk altid. ( Som der står i en af hendes dommervurderinger: En hund der får

Jeg vil her lige indskyde at Angel altså ikke har fået problemer med vægten
af at blive stereliceret. Og hun er også et madører ud over alle breder

> Jeg tror mine sidste betænkeligheder er væk, nu vil jeg bare vente
> til jeg kan holde fri en uges tid, så jeg kan tage mig lidt af hende
> når hun bliver opereret.

Husk nu på at holde hende i ro indtil stingene er taget,
du husker måske at Angels indre syning sprang op på 4-5 dagen,
så hun måtte lukkes op en gang mere

/Jens

Fra : Anette

Dato : 14-12-06 19:11

pwh wrote:
> Husk nu på at holde hende i ro indtil stingene er taget,
> du husker måske at Angels indre syning sprang op på 4-5 dagen,
> så hun måtte lukkes op en gang mere

Nemlig - det husker jeg og derfor venter jeg til jeg kan holde ferie, så jeg
kan vogte på hende

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 14-12-06 19:17

Anette, skrev:

> Nemlig - det husker jeg og derfor venter jeg til jeg kan holde ferie,
> så jeg kan vogte på hende

Jeg havde nu også ferie, men jeg tror det gik galt fordi jeg lod hende
blive ved med at have fri adgang til haven døgnet rundt.
Der har hun nok hoppet ned fra terassen, eller drønet rundt efter en ræv.
Heldigvis havde jeg stadig ferie da hun blev opereret anden gang,
det var de 10 længeste dage i mit liv, Angel mente selv at hun var
rask dagen efter, på trods af at hun ikke fik smeretestillende i anden omgang.
Jeg vil også råde dig til at holde igen med smeretestillende, det er bedre
at hun kan mærke at hun skal tage det lidt med ro.

/Jens

Fra : Battlefield´s

Dato : 14-12-06 20:29

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse news:45818ea3$0$14040
(klip)
> [...]
bliver
> opereret.
>
> Igen tak for svar og rigtig god jul til Jer alle

Hej
Jeg ved ikke noget om steriliserede tæver, men ved kattene ved jeg at man
helst skal finde et tidspunkt når kattens hormonbalance er nogenlunde som
man ønsker den fremover, for man "parkerer" sådan set katten på det punkt
den er, når den bliver steriliseret.
Hilsen Vibeke

Fra : Anette

Dato : 14-12-06 22:23

Hej Vibeke
> [...]
> nogenlunde som man ønsker den fremover, for man "parkerer" sådan set
> katten på det punkt den er, når den bliver steriliseret.

Jeg har læst mig til at det for hundes vedkommende "kun" gælder at man ikke
bør lade dem sterilisere når de er i falsk drægtighed, fordi man så netop
"parkerer" dem i det humør.
Jeg ved ikke om det gælder andre hormonperioder?

For Dagmars vedkommende vil midt i januar, være "på vej mod løbetid", som vi
forventer er i slutningen af januar. DVS vi skal så nå at "fange hende"
inden hun går i sit "løbetidsstille" humør, eller også må vi vente 2½-3 mdr
til efter næste falsk drægtighed..
I 2-3 uger inden hun bliver "stille" er hun næsten hvalpepjattet - der må
hun da gerne blive

/ Anette
www.philana.dk