Igen: Hjælp til valg af NAS
Fra : Ukendt

Dato : 13-12-06 17:18

Hej,

Jeg har med stor interesse læst de fleste indlæg vedrørende NAS og desuden
læst en del info på tomshardware.com (dvs. --> smallnetbuilder.com),
AnandTech.com og et par andre sites, men jeg har ikke fundet den ultimative
løsning for mit vedkommende.

Ufravigelige krav er:
- mulighed for at sætte minimum to diske i (i raid 0 el. 1)
- skal have UPnP som kan kommunikere til en media player box*)
- overførsels-performance skal være rimelig
- pris under 3000 kr

Jeg har lige kigget på D-link DNS-323 men den er så ny at ikke mange ved
hvad den egentlig er i stand til. Jeg har sat en stjerne (*) ved punkt 2 og
det er fordi at jeg påtænker at købe en afspiller a la "AmiTech's
mediecenter live" eller LinkTheater fra Buffalo
(http://www.buffalotech.com/products/product-detail.php?productid=96). Disse
enheder kan evt. med speciel modificeret linux-baseret software kommunikere
til et NAS. Efter hvad jeg har læst skal NAS'et i nogle tilfælde også
"firmware" opdateres, men bare de kan snakke sammen. Det er et krav at min
afspiller ikke er baseret på Windows Media Center og en regulær PC, da jeg
ønsker at kunne tænde/slukke min afspiller som jeg gør med min DVD, dvs. den
er klar efter <10 s.

Er det nogen der kan anbefale et NAS der passer til mine ønsker?
På forhånd stor tak :)

mvh
///M

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 14-12-06 22:31

"///M" <nomail> skrev i en meddelelse
> [...]
> med min DVD, dvs. den er klar efter <10 s.
>
> Er det nogen der kan anbefale et NAS der passer til mine ønsker?

Køb en Synology DS-106e. Den har godt nok kun 1 disk indbygget men mulighed
for 3 eksterne diske med automatisk backup funktion fra synologyen af.

Køb så en Freecom mediaplayer, som kan afspille DVD film og mp3 direkte fra
Synologyen uden nogen problemer (bruger gæste kontoen). Jeg har brugt dette
setup i mere en et ½år uden problemer.

Et Setup som dette koster under 4000,- alt efter hviken HD du skal have.

Hilsen

Jacob

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-12-06 13:37

Jacob Jørgensen skrev:

> Køb en Synology DS-106e. Den har godt nok kun 1 disk indbygget
> men mulighed for 3 eksterne diske med automatisk backup funktion
> fra synologyen af.

Ved du eller andre hvad 4-bays models er indenfor Synology-diske?

Det er nævnt på følgende side, hvor der ud for Seagate ST3750640AS
750GB SATA står en stjerne, som henviser til: 'Not suitable for 4-
bays models.'

<http://www.synology.com/enu/support/help-page.php?q_id=130>.

Er det mon Rack Station RS-406, der henvises til?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 19-12-06 12:33

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> <http://www.synology.com/enu/support/help-page.php?q_id=130>.
>
> Er det mon Rack Station RS-406, der henvises til?

Den eller CS-406.

Hilsen

Jacob

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-12-06 13:29

Jacob Jørgensen skrev:

> Den eller CS-406.

Ok. Tak.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-06 14:37

"Jacob Jørgensen" <gismoREMOVE@12move.dk> wrote in message

> Køb en Synology DS-106e. Den har godt nok kun 1 disk indbygget men
> mulighed for 3 eksterne diske

Mange (alle?) af disse NAS-æsker supporter tilslutning af eksterne diske via
USB, men jeg er seriøst bange for at performancen ryger. Jeg har så
efterfølgende i tråden "Kun 5% udnyttelse på gigabit netværk" konstateret at
performancen er relativ ringe på Synology'en - det er jeg bekymret for.

> Køb så en Freecom mediaplayer, som kan afspille DVD film og mp3 direkte
> fra Synologyen uden nogen problemer (bruger gæste kontoen). Jeg har brugt
> dette setup i mere en et ½år uden problemer.

Super - den vil jeg helt sikkert kigge på

mvh
///M