byttedrift
Fra : BettinaP

Dato : 13-12-06 12:51

Hej med jer

jeg har fået et nyt problem med Thea...eller rettere nu er hun vist bare
blevet så hjemmevant at det er blevet mere udpræget

hendes byttedrift ligger heeeelt fremme i første række
de sidste par uger har hun flere gange fået færten af et eller andet (gætte
på en ræv) over på fælleden og væk er hun.
så kan jeg i lang tid se en sort plet i horisonten der ræser rundt.
Indimellem kan hun godt komme løbende forbi mig, men der er ingen kontakt
overhovedet. hun reagerer slet ikke på mig.

på en eller anden måde er det lykkedes mig at få hende indfanget hver gang
aligevel, Men det tager laang tid før hun er stresset ned og nu tør jeg bare
ikke gå løs med hende derovre mere

en eller anden dag er jeg sikker på det ender galt (altså værre end at støde
ind i politiet derovre, han blev heldigvis bare lidt gnaven)

har I nogen gode bud på hvad jeg gør for at stresse hende ned, når hun
fanger sådan en fært? jeg kan overhovedet ikke komme i kontakt med hende,
hverken med lyd, krop eller hundekiks.
når jeg får fat i hende kommer hun selvfølgelig i snor og så bliver jeg
ellers hevet afsted hele vejen hjem.

synes det er træls og rigtig ærgeligt at jeg nu ikke tør gå løs med hende,
da meningen med livet for Thea er at løbe helt vildt hurtigt. Nu bliver der
indkøbt en sele så jeg kan holde hende uden at få så forbandet ondt alle
vegne, men det opfylder stadig ikke hendes behov ....suk

gode ideer anyone?

BettinaP

Fra : pwh

Dato : 13-12-06 14:06

BettinaP, skrev:
> [...]
> Nu bliver der indkøbt en sele så jeg kan holde hende uden at få så
> forbandet ondt alle vegne, men det opfylder stadig ikke hendes behov

Hmm.. det eneste jeg kan komme på er at du styrker dit lederskab.
Min egen Angel har også altid haft en stærk byttedrift, men det har
så været muligt for mig at arbejde med det fra start af.
Jeg har self ikke kunnet fjerne hendes byttedrift, men jeg har da lært
hende at hun kun må jage et eller andet hvis jeg siger god for det.

Jeg har flere gange teste hende ved at lade hende rende efter ræve
et godt stykke vej, men så snart jeg råber ANGEL, stopper hun med
det samme og kommer tilbage til mig. Det er vel fordi hun har størrer
respekt for mig end at byttedyret trækker i hende.

Men det er nok nærmere jægere der kan vejlede dig på det punkt,
det må jo værer altafgørende for dem at de har styr på deres hunde
på samme plan som jeg har med Angel.

Så mit gæt er at hun simpelt ikke respekterer dig nok som leder,
så bissen skal måske skrues lidt på overfor hende.
Som du selv skriver, er hun nu så husvant at du nok ikke behøver
at værer helt så blid som du self var til at starte med overfor en genbrugshund.

En hund der ikke til enhver tid lystrer er i mine øjne et ulideligt selvskab,
så alle den slags forsøg på oprør skal tages i opløbet, det klares nok
ikke kun med det gode.

/Jens (som self ikke anbefaler tæsk)

Fra : Lene Hansen

Dato : 13-12-06 20:40

hej. hvad er det for en hund du har ?

Fra : pwh

Dato : 13-12-06 20:56

Lene Hansen, skrev:
> hej. hvad er det for en hund du har ?

Jeg blander mig mig lige på Bettina's vejne,
hun har en Dobberman tæve.

Og så er det ikke en god ide at topposte

/Jens

Fra : driver

Dato : 14-12-06 11:06

"BettinaP" <bep@bep.dk> wrote in message news:elopec$mmd$1@katie.klen.dk...
> [...]
> der indkøbt en sele så jeg kan holde hende uden at få så forbandet ondt
> alle vegne, men det opfylder stadig ikke hendes behov ....suk

Hej Bettina.
Hvis du spørger folk der ikke har haft problemet inde på livet, vil de
svare, at du løber bare hunde op og skælder den godt og grundigt ud. Og det
bliver du ved med indtil den ikke hetzer mere. Det lyder let og logisk -
ikke ?
For os (oftest os der har jagthunde) er det et helt tåbeligt forslag, hvem
fanden kan løbe en hund op ? Så kan jeg give dig et foredrag om
grundtræningen, der går ud på, at hunden skal lære at dække og komme hjem i
enhver situation. Men hvis hunden er ude over dens første barndom og er
begyndt at hetze, er det ikke noget man lige lærer den på en studs.
Hva' så ? Du har følgende muligheder:
1. Lad aldrig hunden være uden line.
2. Opdrag hunden med et elektrisk halsbånd hvis du kan finde et. Den skal
nok kun have 7 - 9 rap af det før den har forstået hvad det drejer sig om.
Jeg ved, at der nu vil lyde et ramaskrig om dyreplageri og at det er
ulovligt i Danmark, men det skal du ikke tage dig af. Det elektriske
halsbånd er lovligt i alle andre lande og kan købes der. Hunden hyler lidt,
men det er vel bedre end at hunden gør skade på sig selv eller andre.
3. Den sidste mulighed er at hunden bliver aflivet.

Men det bedste er da, at du løber hunden op og skælder den ud. Mange gange -
så du kommer sikkert i formidabel form.

mvh driver

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 14-12-06 11:35

--

Hej Bettina!

Jeg synes det lyder meget bekendt..
mine to drenge gør nøjagtigt det samme, får de færten af noget, specielt
rådyr/´hare, så er fanden løs. jeg har kontrollen indenfor en radius af 3
meter, sådan cirka, og ud over den grænse, så kan jeg ikke "nå" dem, hvis en
fært går ind.
den store kan under normale omstændigheder dækkes af på afstand, og render
heller ikke nogen steder, og da slet ikke så han taber mig af syne, men i
disse situationer, synes alt andet at være bedøvende ligemeget.
han kommer altid igen inden mange øjeblikke, men det at han sætter af, og er
døv og uden for pædagogisk rækkevidde pisser altså også mig af.
tæven går ikke "på jagt".

Jeg har så fundet nogle steder, hvor jeg endnu ikke har observeret vildt, og
ligeledes stranden, hvor de kan rende frit. og ellers, er det kun tæven der
får lov til at løbe frit og de to drenge er i snor/lang line/flexi.

at skulle til at sætte strøm til dem, der går min grænse altså!.

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 14-12-06 12:27

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

Hej Marie
Det er umuligt at quote dig når du skriver under din signaturadskillelse,
alt forsvinder simpelthen hvis man prøver på det.
Prøv at svare på en af dine egne postinger, så vil du se hvad jeg mener.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-12-06 13:12

pwh wrote:
> [...]
> signaturadskillelse, alt forsvinder simpelthen hvis man prøver på
> det. Prøv at svare på en af dine egne postinger, så vil du se hvad

Jeg tænker på om Marie måske bruger Quotefix, for så er det jo nemt at
rette. Man skal bare højreklikke på Quotefixikonet, så kommer
indstillingerne op. Det eneste der ikke skal sættes "flueben" ved er
"C Mode" eller på dansk "Kompatibilitet til". Ellers er her et link
der giver en glimrende forklaring, som man bare skal følge:

http://tgm.dyndns.dk/oe/tegnsaet_og_sigsepfix/

Jeg synes, at Quotefix er uundværlig.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Søren LH

Dato : 14-12-06 18:56

> [...]
> der indkøbt en sele så jeg kan holde hende uden at få så forbandet ondt
> alle vegne, men det opfylder stadig ikke hendes behov ....suk

Her er mit bud på hvad du skal gøre:

I en MEGET LANG PERIODE fremover skal hun ikke have succes med at rende
efter noget vildt eller fært. D.v.s. et kvart til et halvt år. I den første
tid må hun være i snor når du går steder hvor det kan forekomme. I
mellemtiden lærer du hende, når du går tur med hende i bånd, ikke at være
foran dig. Kun på siden og bagude. Dette knytter du til en kommando "gå
pænt", som gælder indtil hun får kommandoen "fri". På et tidspunkt kan hun
dette, og du kan tage linen af og fastholde kommandoen. Når det går fint på
fortovet uden line udvider det det til marker og natur og der hvor I ellers
færdes frit. D.v.s. at hun vil ikke kunne jage et stykke vildt op, når hun
ikke er forude. Samtidig skal hun også lære lydighed og kommandoerne
"omkring" (til at anvende når hun er på vej væk), og selvfølgelig indkald.
Min erfaring er at "omkring" virker bedre end indkald i den slags
situationer, måske fordi den er mere "kortsigtet", hun skal bare skifte
retning, ikke bevæge sig helt hen til mig.

Sådan har jeg gjort med min hund, men jeg må sige at jeg startede fra en
yngre alder. Jeg startede da hun var ½ år, da hun begyndte på unoderne. Men
idag kan jeg sagtens stoppe hende, hvis hun sætter afsted efter noget, og
efterhånde sætter hun slet ikke af sted.

Men jeg vil mene at uanset hvilket råd du følger er det et must at hun i en
den periode du arbejder med det ikke får succes OVERHOVEDET med at rende
efter noget. Altså være i line hvor der er risiko for det.

Mvh
Søren

Fra : BettinaP

Dato : 21-12-06 13:42

> [...]
> der indkøbt en sele så jeg kan holde hende uden at få så forbandet ondt
> alle vegne, men det opfylder stadig ikke hendes behov ....suk

Tusind tak for jeres svar (har lige haft glemt nyhedsgrupper en uges tid pga
tidsmangel)

Ja lige nu er der indkøbt en halti..eller hvad den nu hedder...som hun får
omkring munden og dermed ikke trækker mig totalt i smadder.
Gåturene foregår i snor, undtagen i weekenden hvor vi kan køre i hareskoven,
bernstorfsparken eller andre steder hvor jeg er rimelig sikker på der ikke
kommer en hare eller ræv på tværs af planerne.
jeg træner hende selvfølgelig stadigvæk, men er ved at acceptere, at det
bare kommer til at tage afsindig lang tid fordi hun har så mange vaner
indbygget, der er svære at komme af med.
(det er snart ½ år siden vi fik hende)
Vaner kombineret med totalt jagthund gør, at jeg nok aldrig kommer til at
tro helt på at jeg kan styre hende når hun går løs. Det med de 3 meters
afstand gælder i hvert fald slet ikke her. Fært=jagt =Mor=luft
sådan er det vist bare.

så selvom jeg synes det er død ærgeligt at hun ikke kan få lov at løbe hver
dag, så må det være sådan indtil videre. Både for hendes og andre menneskers
skyld.

I mellemtiden hæfter jeg mig ved de små fremskridt. Her til morgen kom
naboen hjem uden at Thea synes det var nødvendigt at gå af ham på den anden
side af hegnet. Dejligt

God jul til jer alle!

BettinaP