ASP, hente variable fra select
Fra : F

Dato : 13-12-06 12:54

Følgende kode forsøgt:

<form name=form>
<select name=site SIZE=1 onChange="formHandler(this.form)">
<option value="">Vis kun....
<option value="Mobiltelefoner.asp">Mobiltelefoner
<option value="workstations">Workstations
<option value="Bærbar">Bærbare pc
</select>

<%
URL 2 = form.site.selectedIndex.value //(med varianter)

Fejl:
Der opstod en Microsoft VBScript-kørselsfejl (0x800A01A8)
Et objekt er obligatorisk: ''

Formål

Vil gerne kunne danne min SQL sætning med en variabler der hentes ud fra det
valg brugeren har truffet i select-boksen.
Forventer noget i retning af strSQL = "Select * From T_xxx Where Feltnavn =
[form.site.selectedIndex].value"

Håber jeg har beskrevet problemet forståeligt

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-12-06 13:47

F skrev:

> Følgende kode forsøgt:

Har du et link til din side? Det er meget lettere at hjælpe når man
kan se siden online - se evt.
<http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>.

> <%
> URL 2 = form.site.selectedIndex.value

Hvad er ideen med ovenstående linje? Det ser ud til at være asp-
kode, men hvad er "URL" og "2"? Værdien
form.site.selectedIndex.value ligner en javascriptværdi - men den
er ikke tilgængelig for dit asp-script.

Derudover er selectedIndex et tal (fx 0 hvis det er første værdi i
select-boksen der er valgt). Et tal har ingen egenskaber, så det
efterhængte value giver ikke mening. Det du nok er ude efter er
objRef[objRef.selectedIndex].value (hvor objRef er en reference til
select-elementet). Det giver den valgte værdi af select-feltet -
men stadig kun på javascriptsiden. Hvis du skal have fat i det i
asp-sammenhæng, skal du aflæse Request-objektet
(Request.Form("site"))

> [...]
> Forventer noget i retning af strSQL = "Select * From T_xxx
> Where Feltnavn = [form.site.selectedIndex].value"

Godt - så skal du bruge Request.Form/Request.Querystring.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : F

Dato : 13-12-06 15:13

har forsøgt at sende url til din egen mailboks

Fra : F

Dato : 13-12-06 15:26

> Hvad er ideen med ovenstående linje? Det ser ud til at være asp-
> kode, men hvad er "URL" og "2"? Værdien
> form.site.selectedIndex.value ligner en javascriptværdi - men den
> er ikke tilgængelig for dit asp-script.

netop....hvordan får man gjort js.værdier tilgængelige i asp (udover at
putte dem i en form og sende dem, måske)

> [...]
> men stadig kun på javascriptsiden. Hvis du skal have fat i det i
> asp-sammenhæng, skal du aflæse Request-objektet

kan man lave en sgl i retning af Select...... From.....where feltnavn =
(Request.Form("site"))

> Godt - så skal du bruge Request.Form/Request.Querystring.

2. spm. nemlig 1. hvordan fanger jeg jsværdien og putter den over i asp
kodningen

Fra : F

Dato : 13-12-06 15:52

Prøvet med denne
<option value="Mobiltelefoner.asp">Mobiltelefoner
<option value="udstyr.asp?Kat=Bærbar">Bærbare pc

den første er ok da sgql ligger i asp filen
Men andet valg fejler:
" Der er for få parametre. Der var ventet 1."

mens laver jeg response.write på sgl er den fin nok ud. Værdien Bærbar er
med

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-12-06 17:55

F skrev:

> har forsøgt at sende url til din egen mailboks

Den er ikke nået frem (men jeg vil nu også helst svare i gruppen).
Min mailadresse er angivet i Reply-To - der skal ikke fifles med
den. Er din adresse No (at) mail . dk ?

NB: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-12-06 17:56

F skrev:

> netop....hvordan får man gjort js.værdier tilgængelige i asp
> (udover at
> putte dem i en form og sende dem, måske)

Det er præcis sådan man gør (altså submit formen).

> kan man lave en sgl i retning af Select......
> From.....where feltnavn =
> (Request.Form("site"))

Ja (husk dog lige anførselstegn og validering af input).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 14-12-06 11:00

Dit spørgsmål er ikke et clientside spørgsmål, men et asp spørgsmål.

Du skal vist starte med at sætte dig ned og forstå client-server
arkitekturen.

side1.asp
<form name=form action="side2.asp">
<select name=site SIZE=1 >
<option value="">Vis kun.... </option>
<option value="Mobiltelefoner.asp">Mobiltelefoner</option>

<option value="workstations">Workstations</option>

<option value="Bærbar">Bærbare pc</option>

</select>
</form>

side2.asp
<% url = Request.Form["site"]; %>