/ Forside / Teknologi / Udvikling / PHP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
PHP
#NavnPoint
rfh 3959
natmaden 3372
poul_from 3310
funbreak 2700
stone47 2230
Jin2k 1960
Angband 1743
Bjerner 1249
refi 1185
10  Interkril.. 1146
sortere på dobbelt-a
Fra : Leonard


Dato : 13-12-06 11:06

I en MySQL-database ligger en stribe bynavne, som skal sorteres, men
så kommer Aa før A og ikke nede ved Å hvor de hører til.
Det præsenteres med PHP.

MySQL 4.1.21-standard
PHP Version 4.3.2

Er der en nem løsning på dette?

--
Leonard
http:/leonard.dk/hjemmeside/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

 
 
mr j (13-12-2006)
Kommentar
Fra : mr j


Dato : 13-12-06 13:24

>I en MySQL-database ligger en stribe bynavne, som skal sorteres, men
> så kommer Aa før A og ikke nede ved Å hvor de hører til.
> Det præsenteres med PHP.

kan du ikke sortere arrayet bagefter, og smide aa neders på den måde ?

Mvh
Morten



Bertel Lund Hansen (13-12-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 13-12-06 13:58

mr j skrev:

> kan du ikke sortere arrayet bagefter, og smide aa neders på den måde ?

Det er ikke så simpelt dsom du får det til at lyde. Der kan
f.eks. forekomme å'er inde i navnet, så der kan være temmelig
meget der skal flyttes om.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Jesper Brunholm (13-12-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brunholm


Dato : 13-12-06 18:04

Leonard skrev:
> I en MySQL-database ligger en stribe bynavne, som skal sorteres, men
> så kommer Aa før A og ikke nede ved Å hvor de hører til.
> Det præsenteres med PHP.
>
> MySQL 4.1.21-standard
> PHP Version 4.3.2
>
> Er der en nem løsning på dette?

Ja, lav en ekstra verison af kolonneudtrækket, udelukkende til
sorteringsformål

SELECT ..... REPLACE(bynavn, 'Aa','Å') AS BySortering....
Order By BySortering

mvh

Jesper Brunholm


Leonard (13-12-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 13-12-06 18:31

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote:

>Ja, lav en ekstra verison af kolonneudtrækket, udelukkende til
>sorteringsformål
>
>SELECT ..... REPLACE(bynavn, 'Aa','Å') AS BySortering....
>Order By BySortering

Genialt simpelt og virkningsfuldt.

--
Leonard
http:/leonard.dk/hjemmeside/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Bertel Lund Hansen (13-12-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 13-12-06 19:02

Leonard skrev:

> Genialt simpelt og virkningsfuldt.

Ja. Metoden rejser dog et problem. Jeg vil gerne skrive alle
bynavnene med bolle-å, men hvis man nu ikke vil det, så bliver
man lidt ked af at se din sorterede liste skrevet ud. Hvis man er
ligeglad, er der vel ingen grund til at gemme dem i aa-format?

For at ordne det må man altså have styr på en fælles nummerering
for de to lister og så kun skrive den egentlige liste ud i den
rækkefølge som liste 2 bestemmer.

Hvis man havde brug for at komme helt til bunds i den slags
sortering, ville 'rigtige' dobbel-a'er blive et problem, men de
optræder vist ikke i bynavnene (f.eks. "ekstraarbejder").

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Leonard (13-12-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 13-12-06 19:19

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Ja. Metoden rejser dog et problem. Jeg vil gerne skrive alle
>bynavnene med bolle-å, men hvis man nu ikke vil det, så bliver
>man lidt ked af at se din sorterede liste skrevet ud. Hvis man er
>ligeglad, er der vel ingen grund til at gemme dem i aa-format?

Jeg forstår simpelthen ikke hvad du mener er et problem?

I min liste findes Aalborg, Aabenraa og Århus og de listes nu sidst
under Å, det er perfekt for mig.

--
Leonard
http:/leonard.dk/hjemmeside/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Bertel Lund Hansen (13-12-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 13-12-06 19:34

Leonard skrev:

> I min liste findes Aalborg, Aabenraa og Århus og de listes nu sidst
> under Å, det er perfekt for mig.

Ja, men de udskrives med Å, ikke? Nogle aa-by-beboere bliver
skidesure hvis de ser sådan noget, og det var dem jeg havde i
tankerne.

Selv ville jeg slet ikke gemme dobbelt-a'er i min database. Det
ville fjerne årsagen til problemet (som er meget lille).

Derudover udbredte jeg mig mere generelt om sorteringsproblemer i
forbindelse med dobbelt-a, men det kan du jo bare springe over.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Jonas Delfs (13-12-2006)
Kommentar
Fra : Jonas Delfs


Dato : 13-12-06 20:19

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message
news:45804792$0$4152$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Leonard skrev:
>
>> I min liste findes Aalborg, Aabenraa og Århus og de listes nu sidst
>> under Å, det er perfekt for mig.
>
> Ja, men de udskrives med Å, ikke?

Nej, idéen er jo netop at lave "en ekstra verison af kolonneudtrækket,
udelukkende til
sorteringsformål". Dvs. at der sorteres på "BySortering", mens selve feltet
"bynavn" skrives til skærmen...

Mvh. Jonas



Leonard (13-12-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 13-12-06 20:53

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>> I min liste findes Aalborg, Aabenraa og Århus og de listes nu sidst
>> under Å, det er perfekt for mig.
>
>Ja, men de udskrives med Å, ikke?

Nej, de skrives rigtigt.

>Derudover udbredte jeg mig mere generelt om sorteringsproblemer i
>forbindelse med dobbelt-a, men det kan du jo bare springe over.

Da der her kun udskiftes Aa med Å og ikke aa eller AA, så ser jeg dine
problemer som værende ikke eksisterende. Medmindre du kender et ord,
der begynder med Aa som ikke skal sorteres som Å.

--
Leonard
http:/leonard.dk/hjemmeside/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Bertel Lund Hansen (13-12-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 13-12-06 21:25

Leonard skrev:

> Da der her kun udskiftes Aa med Å og ikke aa eller AA, så ser jeg dine
> problemer som værende ikke eksisterende. Medmindre du kender et ord,
> der begynder med Aa som ikke skal sorteres som Å.

Ordene skal jo også sorteres korrekt inde i midten, ikke? Men som
antydet mener jeg ikke at der findes danske bynavne med
sammenstød af to a'er.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Erik Ginnerskov (14-12-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 14-12-06 00:47

Bertel Lund Hansen wrote:

> Men som
> antydet mener jeg ikke at der findes danske bynavne med
> sammenstød af to a'er.

De har vist en anden mining i Faaborg.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk



Peter Brodersen (14-12-2006)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 14-12-06 02:08

On Thu, 14 Dec 2006 00:46:53 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammeplease.invalid> wrote:

>> Men som
>> antydet mener jeg ikke at der findes danske bynavne med
>> sammenstød af to a'er.
>
>De har vist en anden mining i Faaborg.

Sålænge, man som Bertel (vist) nævner, så kan man lige så godt også
erstatte dobbelt-a med å i sorteringsfeltet, når det drejer sig om
byer.

Jeg tror ikke, der er nogen byer, som har to a'er, og som ikke
sorteres som å. En hurtig søgning i postnummer-listen, der vel at
mærke ikke er udtømmende, viser kun aa-byer, som skal sorteres som å.

Hvad angår veje, så har jeg lavet et par søgninger og fundet frem til,
at der rent faktisk findes en "Zaandam Alle" på Amager i et område med
mange hollandske vejnavne (hvilket i øvrigt vidner om Amagers
historie, ud over alle de andre veje, Amager har, der refererer til
øvrige lande). I nærheden ligger i øvrigt også "Haag Alle" og "Alkmaar
Alle". Her kan man ikke blot erstatte aa med å i sorteringen, men med
et sorteringsfelt kan man måske netop overkomme at tilføje de veje
manuelt, hvis man altså skal sortere efter vejnavne.

Jeg faldt i øvrigt ikke lige over andre veje, hvor aa ikke udtales som
å.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Bertel Lund Hansen (14-12-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-12-06 02:40

Erik Ginnerskov skrev:

>> Men som antydet mener jeg ikke at der findes danske bynavne
>> med sammenstød af to a'er.

> De har vist en anden mining i Faaborg.

Nej. Det er et å skrevet som dobbelt-a. Det er ikke to a'er.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Erik Ginnerskov (14-12-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 14-12-06 16:56

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej. Det er et å skrevet som dobbelt-a. Det er ikke to a'er.

Nådetvardetdumente. Så er vi vist enige.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk



Arne Feldborg (15-12-2006)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 15-12-06 09:12

Leonard <piper28a@gmail.dk> skrev Wed, 13 Dec 2006 19:18:43 +0100

>Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:
>
>>Ja. Metoden rejser dog et problem. Jeg vil gerne skrive alle
>>bynavnene med bolle-å, men hvis man nu ikke vil det, så bliver
>>man lidt ked af at se din sorterede liste skrevet ud. Hvis man er
>>ligeglad, er der vel ingen grund til at gemme dem i aa-format?
>
>Jeg forstår simpelthen ikke hvad du mener er et problem?
>
Jespers forslag virker aldeles glimragende. Jeg har selv (efter forslag
her fra gruppen i øvrigt) brugt den i flere år i en database med ca.
100.000 poster.

Og da jeg er amatørslægtsforsker er det jo klart, at jeg har overvægt af
stavemåden "aa" fremfor "å" i såvel stednavne, som i for- og efternavne.


Det eneste du skal være opmærksom på er, at "replace" så vidt jeg husker
er case-sensi. Det kan i visse situationer blive nødvendigt at tage
højde for dette.

--
mvh, A:\Feldborg

Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjylland
http://hammerum-herred.dk/

Arne Feldborg (13-12-2006)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 13-12-06 20:59

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> skrev Wed, 13 Dec 2006
19:01:37 +0100


>Ja. Metoden rejser dog et problem. Jeg vil gerne skrive alle
>bynavnene med bolle-å, men hvis man nu ikke vil det, så bliver
>man lidt ked af at se din sorterede liste skrevet ud.
>
Har du prøvet.?

--
mvh, A:\Feldborg

Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjylland
http://hammerum-herred.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste