VLAN mellem 2 Switche, hvordan ?
Fra : Kim M Jørgensen

Dato : 13-12-06 08:33

Jeg er løbet ind i et stort problem angående VLAN.

Har lidt problemer med at gennemskue alt det med Tagged og UnTaggede porte,
så håber der er nogle her der vil og kan hjælpe mig lidt.

Jeg har 2 Switche der begge understøtter VLAN.

Dem skal jeg så have forbundet via en af portene.

I hver switch skal der oprettes VLAN 4 og VLAN 5 plus det defaulte VLAN 0.

Det skal så gerne være sådan at maskine der er forbundet til VLAN 4 i Switch
1 kan snakke med de maskiner der er i Switch 2 i VLAN 4 og det samme med
VLAN 5 og Default VLAN.

På nuværende tidspunkt her til test er switchene bare forbundet med en kabel
men senere skal de forbindes med en trådløs bridge.

En lille kort tegning af min setup kan ses her:

http://www.teledi.dk/switch1.jpg

Så håber der er nogen her der kan fortælle mig hvordan jeg skal sætte det
her op for at det vil virke, hvilke porte skal være tagget og hvilke skal
være untagget, og portene til link i mellem switchene skal der laves noget
specielt ve dem.

Switchene der skal bruges er en 3Com og en D-Link hvis de skulle have nogen
betydning.

På forhånd tak.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-12-06 23:10

On Wed, 13 Dec 2006 08:33:28 +0100, "Kim M Jørgensen"
<kimremove@teledi.dk> wrote:

> [...]
> være untagget, og portene til link i mellem switchene skal der laves noget

'Brugerporte' (dem til pc'er, servere, printere etc) skal ikke være
tagged men blot med i et givent VLAN. Portene mellem switchene skal
være med tagging (også kaldet en 802.1Q trunk).

-A
--
Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.

Fra : Kim M Jørgensen

Dato : 15-12-06 08:05

Er vidst nogel nogen lund den måde jeg har knuue læse mig frem til.

Jeg har alle mine porte i VLAN 0 samt upload porten til Untagged medlem af
VLAN 0
I mit VLAN 5 er alle portene Untagged men Upload Porten er Tagget medlem af
VLAN 5

Det samme med VLAN 6 her er alle portene også Undagget og upload Porten er
Tagget medlem af VLAN 6.

Så virkede det ihverfald.