bådvarmer
Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 12-12-06 23:56

jeg ønsker at investere i en bådvarmer. den skal køre på diesel og være
støjsvag.
Hvilken skal man vælge Eberspacher eller Webasto.
hilsen Henrik Kolle

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-06 00:16

Det er altid svært at rådgive, hvis man ikke har solidt kendskab til de
to mærker, du peger på.

Men tråden nedenfor med titlen "Diesel og alarm" kan måske give dig et
hint ... ...

I min tidligere båd havde vi en gammel Eberspächer, og havde "al
landsens bøvl" med den. Den "åd" masser af strøm og var meget vanskelig
at få startet og ville sjældendt køre jævnt og osede med mange
"røgkulører" ...

I den nyere båd er der installeret en termostatstyret Eberspächer
Airtronic og den er vi meget tilfredse med ... Starter hver gang og
"adlyder" termostaten helt fint ... og er godt lydisoleret i kistebænken

Hvordan den fungerer ift. en Webasto har jeg ingen viden om eller
erfaring med ... Så jeg vil ikke råde.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-06 00:25

Rettelse ... Jeg henviser dig i mit svar "ovenfor/nedenfor" til tråden
"Diesel og alarm", hvilket jo er det rene vrøvl ... Sorry ...
Der skal stå: "Isolering af oliefyrsudstødning", hvor der er indlæg og
betragtninger om de to mærker, du nævner ...

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-06 08:06

> [...]
> støjsvag.
> Hvilken skal man vælge Eberspacher eller Webasto.

Hej Henrik,

som i den tidligere tråd om isolering af et Webasto oliefyr er mine
oplevelser følgende:

Webasto er såmænd et helt ok oliefyr - men.... utroligt dårlig
samlevejledning, absolut ingen hjælp at hente hos den danske importør
(adskillige opkald til trods medførte både forkerte oplysninger samt
afslørede en manglende viden om deres egne produkter) - og de oplevelser er
jeg ikke alene om. Efter jeg selv købte et Webasto oliefyr, har jeg haft
kontakt til flere der ligesom jeg har følt sig ladt i stikken af den danske
importør.. og af den mangelfulde samlevejledning.
Min installation er desværre ikke helt færdig endnu, men jeg skal gerne
vende tilbage med en melding om hvordan det virker når tiden tillader det.

Min konklussion er indtil videre dog at selve delene generelt er af en ok
kvalitet og nok skal fungere tilfredsstillende, men ovenstående er
irritationsmomenter (og ikke uanseelige ekstraudgifter) man helst er fri
for.

Hvis du selv skal installere, så vælg et mærke hvor importøren ved hvad han
snakker om - og hvor tingene er iorden (se min henvisning til Kjøller).

Mine kvaler er kun blevet løst fordi jeg har kunnet læne mig op ad denne
gruppe og samtidigt ved Kjøllers vejledning (og jeg har ikke engang handlet
oliefyret hos Kjøller).

Det ER et svært valg når man som jeg startede uden anden forhåndsviden end
den man kunne finde hos de mennesker man mødte på havnen... så jeg gjorde
mine egne (dyrekøbte) erfaringer.... og set i bakspejlet, ville jeg uden
tøven i dag vælge et andet mærke... men bordet fanger når man har købt og
betalt, og er næsten færdig med monteringen

Ring til Kjøller og få en snak med dem derinde om dine varmebehov - du vil
få en reel og god vejledning (og et mere gennemført produkt).

venlig hilsen

JN

Fra : SørenH

Dato : 13-12-06 11:24

Henrik Kolle Rasmussen skrev:
> jeg ønsker at investere i en bådvarmer. den skal køre på diesel og være
> støjsvag.
> Hvilken skal man vælge Eberspacher eller Webasto.
> hilsen Henrik Kolle

Vi har haft en Eberspächer Airtronic D2 i nu 3 sæsoner, indkøbt på
bådmesse og derfor pruttet ned i pris.

Den fungerer perfekt, og installationsvejledningen var fin, især fordi
Kjøller har lavet en dansk illustreret oversættelse/udgave.

Hvis du køber den samlede pakke incl. standard monteringssæt følger alt
du behøver med, incl. isoleret udstødning og skroggennemføring.

Den larmer ikke, - det eneste som høres er en ganske svag luftbuldren
samt de dæmpede tik fra brændstofpumpen, som jeg faktisk sætter pris på,
da jeg så kan høre om anlægget virker som det skal, og hvor meget
varmeren bruger på tik-hastigheden.

Du kan starte med at gå på Kjøllers hjemmeside www.kjoeller.com og læse
en masse om bådvarme og hvad man skal tage med i overvejelser omkring
planlægning, dimensionering, køb og montering.
Så ku du jo derefter prøve lykken og handelstalentet på den kommende
bådmesse i Fredericia

Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : HH

Dato : 13-12-06 16:50

Hej,
Jeg har installeret en Webasto Air Top 5000 for et år siden nu, købt
hos en forhandler (Lillebo i Hillerød) og er meget tilfreds, både med
kvaliteten af hardwaren og af funktionen. Instalationsvejledning på
dansk er også OK. Det blev min tredje varmer på 20 år. Den første
var en Eberspächer X2, det var noget forfærdeligt ****. Den blev
skiftet til en Ardic D4 fra Kjøller, som var en stor forbedring. Men
den kunne kun køre fuld effekt eller ingenting og kunne godt finde på
at sode og lugte samt støje.
Den nye Webasto er en helt anden verden, med en omhyggelig installation
(bl.a. lyddæmpere på alle til og afgang) er den praktisk taget
lydløs, specielt når den efter opvarmning af kahytten går på
dellast. Jeg studerede omhyggeligt forskellene mellem Eberspäcer og
Webasto inden købet - det faldt ud til Webasto'ens fordel, og det har
jeg ikke fortrudt!

Hans-Henrik