Confirm
Fra : Ukendt

Dato : 12-12-06 23:38

Hej NG
Jeg har nedenstående kode, som skal bekræfte en handling...

Kode start
<input type="button" value="Bekræft køb" size="50"
onclick="confirm('Klik OK, for at gennemføre købet?')
location.href='koeb_bekraeft.asp';"
Kode slut

Uanset hvilken knap - "OK" eller "Annuler" jeg klikker på i boksen, som
kommer op,
bliver jeg sendt til 'koeb_bekraeft.asp', og det er jo ikke så godt...

Kan i hjælpe...
Bjarne

Fra : Benny Nissen

Dato : 12-12-06 23:55

http://www.shiningstar.net/articles/articles/javascript/confirmsubmit.asp?ID=AW

--
Benny

Fra : Martin

Dato : 13-12-06 08:13

bsn wrote:
> [...]
> kommer op,
> bliver jeg sendt til 'koeb_bekraeft.asp', og det er jo ikke så godt...

<script type='text/javascript'>
function confirm_form() {
if(confirm("Klik OK, for at gennemføre købet?")) {
return true;
} else {
return false;
}
}
</script>

onclick='return confirm_form();'

Sådan kan det gøres

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-12-06 10:08

Martin skrev:

> <script type='text/javascript'>
> function confirm_form() {
> if(confirm("Klik OK, for at gennemføre købet?")) {
> [...]

Funktionen er overflødig - nøgleordet er at der skal sættes return
på i onclick.

Generelt er enhver konstruktion af typen:

   If(boolesk udtryk){
       return true;
   } else {
       return false;
   }

- overflødig (if(true) => true, if(false) => false
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin

Dato : 13-12-06 10:11

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> [...]
>        return false;
>    }
>
> - overflødig (if(true) => true, if(false) => false

Nu har jeg egentlig aldrig alertet en bekræftet confirm boks, så vidste
ikke lige at den returneret true :)

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-06 11:40

> Funktionen er overflødig - nøgleordet er at der skal sættes return
> på i onclick.

Jeg har prøvet med return:

<input type="button" value="Bekræft køb" size="50"
onclick="return confirm('Klik OK, for at gennemføre købet?');
location.href='koeb_bekraeft.asp';"

Det virker ikke...
Kan du hjælpe med koden...
Bjarne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-12-06 10:16

Martin skrev:

> Nu har jeg egentlig aldrig alertet en bekræftet confirm boks,
> så vidste ikke lige at den returneret true :)

- men du turde alligevel godt bruge den som input til en if-
sætning?

Fra : Martin

Dato : 13-12-06 10:57

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> - men du turde alligevel godt bruge den som input til en if-
> sætning?

Jeps for det brugte jeg nemlig selv igår til et lille projekt :)

Men kan godt se det nu du siger det - men jeg har det nu bedst med at
bruge funktioner.

Jeg har det bare sådan at det er nemmere for mig, og for andre at se
hvad der sker i funktioner end direkte i noget HTML. Især hvis man
arbejder med CVS :)

(det stammer nok fra det OOP jeg somreglen arbejder mest i, javascript
er en rimelig ny verden for mig, man må jo hellere lære det nu hvor AJAX
er så efterspurgt)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-12-06 12:04

bsn skrev:

> Jeg har prøvet med return:
>
> <input type="button" value="Bekræft køb" size="50"
> onclick="return confirm('Klik OK, for at gennemføre købet?');
> location.href='koeb_bekraeft.asp';"

Ah - ikke så mærkeligt, da du jo skifter adressen med javascript
(location.href). Hvis du benytter formens action-parameter i
stedet, burde det virke:

<form action="koeb_bekraeft.asp">

<input type="submit" value="Bekræft køb" onclick="return
confirm('bla bla');">

Her ville du nok også kunne bruge onsubmit:

<form action="koeb_bekraeft.asp" onsubmit="return validate(this)">

<input type="submit" value="Bekræft køb">

function validate(theForm){
   // evt. almindelige valideringer (udfyldte felter etc.)
   return confirm("Klik o.k. ...");
}

Hvis du af en eller anden grund ikke vil benytte formens action-
parameter, kan du lave en funktion der skifter location.href alt
efter hvad der er valgt i confirm:

<input type="button" value="Bekræft køb"
   onclick="bekraeft()">

function bekraeft(){
   if (confirm("Klik o.k....")){

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-06 12:48

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> Ah - ikke så mærkeligt, da du jo skifter adressen med javascript
> (location.href). Hvis du benytter formens action-parameter i
> stedet, burde det virke:
>
> <form action="koeb_bekraeft.asp">

Hvordan skal den passes ind i koden...

> [...]
> parameter, kan du lave en funktion der skifter location.href alt
> efter hvad der er valgt i confirm:
>

> <input type="button" value="Bekræft køb"

Det virker fint...tak for det...
Hvad sker der, hvis ikke kunden har aktiveret javascript...???
Bjarne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-12-06 13:38

bsn skrev:

> Hvordan skal den passes ind i koden...

Det er en helt normal formular. Hvis du giver et link til din side,
er det lettere at hjælpe dig videre.

> Hvad sker der, hvis ikke kunden har aktiveret javascript...???

Ikke en bjælde. Det er bl.a. derfor at den øverste metode er at
foretrække. Her skal man dog så være klar over at uden javascript
vil formen bare submitte uden at spørge brugeren.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-06 14:39

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

Det er altså noget med at bygge javascript ind i form action...

> Det er en helt normal formular. Hvis du giver et link til din side,
> er det lettere at hjælpe dig videre.

Den er ikke online endnu...

> Ikke en bjælde.

Altså linket til siden vil overhovedet ikke fungere...

> Det er bl.a. derfor at den øverste metode er at
> foretrække. Her skal man dog så være klar over at uden javascript
> vil formen bare submitte uden at spørge brugeren.

Altså ingen confirm uden javascript...
men siden køres alligevel.

Bjarne