Hvilken linux til ældre bærbar
Fra : broder

Dato : 12-12-06 15:24

Jeg har en ældre bærbar ibm computer.
P3 1100 mhz 256 mb ram

Jeg vil gerne prøve at installere en linux distribution på den. Jeg
har overvejet ubuntu, men jeg ved ikke om den vil kræve for mange
systemresurser. Hvad vil gruppen her foreslå?

Der er ikke noget cd-rom drev, så er der nogen, der ved om/hvordan man
kan klargøre et usb-stick til installation.

På forhånd tak

mvh

Lasse

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 12-12-06 16:08

"broder" <faraos.cigar@gmail.com> writes:

> [...]

> har overvejet ubuntu, men jeg ved ikke om den vil kræve for mange
> systemresurser. Hvad vil gruppen her foreslå?

Det lyder ikke umuligt. Mere RAM er altid godt, men 256M burde kunne
gå. Jeg tror ikke at der er den helt store forskel på de tre-fire store
distributioner (ubuntu, fedora, suse, mandriva).

> Der er ikke noget cd-rom drev, så er der nogen, der ved om/hvordan man
> kan klargøre et usb-stick til installation.

Hm, hver gang jeg har overvejet det så er jeg kommet i tvivl om
hvorvidt jeg nu også kunne retablere filsystemet på sticken bagefter.
Det er heller ikke alle maskiner der kan boote fra et vilkårligt USB
device.

Et alternativ er at sætte en anden maskine op som bootserver og boote
og installere via PXE. Det kan gå forbavsende smertefrit, men kræver
selvfølgelig at man har et kørende net på forhånd.

Fra : broder

Dato : 12-12-06 16:57

Peter Dalgaard skrev:
> "broder" <faraos.cigar@gmail.com> writes:

KLIP!

> Et alternativ er at sætte en anden maskine op som bootserver og boote
> og installere via PXE. Det kan gå forbavsende smertefrit, men kræver
> selvfølgelig at man har et kørende net på forhånd.

Det lyder interessant. Jeg har dog kun min stationære windows maskine.
Kan den agere server for en linux installation, og kan I henvise mig
til enten guides eller programmer, der kan hjælpe med dette?
'
mvh

Lasse

KLIP!

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 12-12-06 17:20

> [...]
> Kan den agere server for en linux installation, og kan I henvise mig
> til enten guides eller programmer, der kan hjælpe med dette?

Du skal nok starte her:

http://syslinux.zytor.com/pxe.php

Bemærk især flg:

If your boot server runs Windows (and you can't fix that), try tftpd32
by Philippe Jounin:

http://tftpd32.jounin.net/

Til Fedora (som er den eneste jeg faktisk har prøvet) ligger de to
relevante stumper: kerne og initiel ramdisk, her

http://redhat.download.fedoraproject.org/pub/fedora/linux/core/6/i386/os/images/pxeboot/

eller på diverse mirrors, men da det kun er ca 7.5 M, kan det være
ligegyldigt indtil man skal hente resten.

Stumperne til USB boot ligger i øvrigt næsten lige ved siden af:

http://redhat.download.fedoraproject.org/pub/fedora/linux/core/6/i386/os/isolinux/

Fra : Per Jørgensen

Dato : 12-12-06 19:17

broder wrote:

> [...]
> Kan den agere server for en linux installation, og kan I henvise mig
> til enten guides eller programmer, der kan hjælpe med dette?

Hej Lasse!

Jeg har en installationguide lavet for min egen hukomelses skyld her
http://linux.pbj-design.dk/soekris.jsp

dette er dog til en Soekris så det er et andet image du skal hente
istedet for det der ligger der nu!!

Fra : Emil Renner Berthing

Dato : 12-12-06 18:31

> [...]

> Der er ikke noget cd-rom drev, så er der nogen, der ved om/hvordan man
> kan klargøre et usb-stick til installation.

Hej Lasse.

Min fantastiske P2 450MHz (dog ikke bærbar) kører Archlinux fortrinligt.
Archlinux optimeret til i686 eller højere, og er efter sigende omtrent
lige så hurtig som Gentoo, uden at man skal kompilere noget selv.
Archlinux er bygget op omkring package manageren 'pacman', som efter
min mening er ligeså god som debians apt-get, bare en del hurtigere.

Archlinux er dog ikke beregnet til Ubuntu-brugere (med al respekt),
men derimod bygget efter filosofien KISS (Keep it simple silly),
hvilket efter min mening er et kæmpe plus. Det betyder bl.a., at alt
bliver konfigureret hvor det skal, hvilket i de fleste tilfælde er i
en tekstfil under /etc, og Archlinux kommer til at minde lidt om
Slackware, bare med en package manager.

Det gør dog også, at du enten skal have kørt *nix før, eller at du
skal køre Arch som et lær-hvordan-linux-i-virkeligheden-fungerer-projekt.

Hvis ikke det passer på dig, så findes der en variant af Ubuntu
kaldet Xubuntu, der benytter desktop environmentet (DE'et) Xfce,
der netop er beregnet til ikke at sluge så mange cpu-cykler som Gnome
(som Ubuntu bruger).

God fornøjelse.
/Emil

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 12-12-06 21:38

broder wrote:
> [...]
> har overvejet ubuntu, men jeg ved ikke om den vil kræve for mange
> systemresurser. Hvad vil gruppen her foreslå?

jeg triller med en standard ubuntu på en Athlon 1GHz med 512MB RAM og
den performer ganske glimrende, har desuden en K6-2 450 med 256MB RAM
der kører (x)ubuntu (startede med xubuntu men har efterfølgende trillet
gnome på) og det er lige til den tunge side, men det er heller ikke en
arb. pc men istedet en jukebox

Hvis jeg var dig ville jeg finde mindst 256MB RAM mere og så smide
standard ubuntu på, du kan sikkert også nøjes med det du har idag, men
RAM kan man næsten ikke få for meget af. Slet ikke hvis du vil til at
lege med Firefox, Thunderbird og OpenOffice, så løber du hurtig mod
swap-helvedet, og det ønsker du ikke!

Thomas

Fra : andy

Dato : 13-12-06 10:25

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> RAM kan man næsten ikke få for meget af. Slet ikke hvis du vil til at
> lege med Firefox, Thunderbird og OpenOffice, så løber du hurtig mod

jeg vil nok gå over i en debian. og så køre med en af de mindre windows
manger, som ikke sluger for meget krafter ud af den.

har på et tidspunkt instaleret det på en bærbar med p2 120mhz & 12 ram.
det virkede men ikke lynhurtig...

og debian kan du også instalere via floppy disk. hvis den har det.