Placering af script til popup?
Fra : Grith

Dato : 12-12-06 12:13

Jeg vil lave et popup vindue, hvor jeg kan styre størrelsen. På
nedenstående side har jeg forsøgt på det andet billede, men
mangler selve javascriptet. Jeg tror, jeg skal bruge denne kode:

<script type="text/javascript">
window.open("dokument.htm",width=500,height=150")
</script>

, men hvor skal den placeres i mit html-dokument?

http://www.hodal.info/galleri2006.shtml

Pft.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-12-06 14:04

Grith skrev:

> [...]
>
> <script type="text/javascript">
> window.open("dokument.htm",width=500,height=150")

Scriptet herover forsøger at åbne et vindue så snart browseren
læser det - det vil sige når du åbner siden. Den slags bliver
blokeret af stort set alle browsere i dag, men det er så vidt jeg
kan se heller ikke det du ønsker.

Hvis du skal lave et pop op-vindue der åbnes når man klikker på et
link, er der en god model for det her:
<http://infimum.dk/HTML/JSwindows.html#ref_3_4>

Modellen herover laver linket med javascript direkte i onclick.
Hvis man skal bruge pop op-links flere gange på samme side kan det
være en ide at samle det i en funktion. Det kunne fx være som
følger:

<!-- placeres i head-delen -->
<script type="text/javascript">
   function pop(linkObj, w, h){
       var windowOptions = "width=" + w + ",height=" + h;
       window.open(linkObj.href, linkObj.target, windowOptions);
       return false;
   }
</script>

<!-- placeres i body -->
target="et_passende_navn_til_pop_op"
onclick="return(pop(this, 300, 400))">Se min pop op</a>

Ovenstående vil virke både med og uden javascript (uden javascript
åbnes bare et nyt vindue i fuld størrelse). Når der anvendes en
navngiven ramme (alt andet end _blank), bliver vinduet "genbrugt" -
dvs. hvis du har åbnet 1 side i pop op-vinduet, og klikker på en
nyt pop op-link uden at lukke vinduet, vil adressen på det åbnede
vindue skifte til det nye link (så i stedet for at have 1
hovedvindue + 2 pop op-vinduer har man 1 hovedvindue og 1 pop op-
vindue). Hvis man bruger den løsning, kan det være en ide at lade
pop op-vinduet sætte fokus når det loader - ellers kan det virke
forvirrende.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Grith

Dato : 12-12-06 19:42

Fantastisk! Det virker jo. Mange tak...

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.clientside:

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-12-06 10:03

Grith skrev:

> Fantastisk! Det virker jo. Mange tak...

Velbekomme. Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du gerne læse min
signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen