Kryptorchisme, hva så?
Fra : C.H

Dato : 12-12-06 10:32

Det ser ud til at Cassius er kryptochid. Det kan ikke konstateres 100% før
hunden er 8 måneder, men da han nu er over 4 mdr og den ene sten stadig ikke
er faldet ned, så er chancen for at den kommer, ikke særlig stor.

Vi har så her i hustanden snakket frem og tilbage om mulighederne. Dyrlægen
anbefaler egentlig at der ikke gøres noget - han mener, det er sjældent at
der opstår testikelkræft og at symptomerne er, så det er let at opdage. Jeg
har dog læst mig frem til at 30 % ingen symptomer får før knuden har skabt
metastaser.
Den anden mulighed, han tilbyder, er fuldstændig kastration.

Jeg har læst om muligheden for at fjerne den kryptorchide sten og
sterilisere den, der er faldet ned. (For at hunden ikke bevarer sin
fertilitet og dermed en risiko for at bringe genet videre) Vores dyrlæge
foretager ikke denne operation, da han mener at chancen for at sædstrengen
vokser sammen igen er for stor, set i relation til hvor kompliceret det er,
at operere langt inde i bughulen.

I øvrigt nævner han også en fordel ved kastration - nemlig en reducering af
aggression og hanhundedrifter... Men... Nu købte vi jo en hanhund for at få
en hanhund. Og jeg er ikke generelt tilhænger af kastration med mindre, der
er problemer med enten adfærd eller fysik.

Heldigvis skal vi ikke træffe valget før om et års tid, men vil da rigtig
gerne høre jeres holdninger og erfaringer med dette.....

CH

Fra : jopa

Dato : 12-12-06 11:02

C.H skriblede bla:
> [...]
> 100% før hunden er 8 måneder, men da han nu er over 4 mdr og den ene
> sten stadig ikke er faldet ned, så er chancen for at den kommer, ikke
Sikken dog noget P.. nu var i ellers lige så glade for den lille.(er i jo
selvfølgelig alligevel)
Den kan jo teoretisk nå at falde ned endnu selvom chancerne ikke er store.
Jeg ville tage chancen ved at lade den sidde, men det er jo så let at ikke
skulle bestemme.
Hvis i kastrerer ham får i nok en lidt anden hund end den i ønskede fra
starten
Håber det bedste for jer

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : C.H

Dato : 12-12-06 11:15

"jopa" <admin@jnixenspam.dk> skrev i en meddelelse
> C.H skriblede bla:
> Sikken dog noget P.. nu var i ellers lige så glade for den lille.(er i jo
> selvfølgelig alligevel)

Ja, det er klart - og som han er nu er han jo en fantastisk lille hanhund.
Men det er nu alligevel en streg i regningen - og en avslkåring er desværre
en by i Rusland.

> Den kan jo teoretisk nå at falde ned endnu selvom chancerne ikke er store.
> Jeg ville tage chancen ved at lade den sidde, men det er jo så let at ikke
> skulle bestemme.

Jeg håber, at teorien vinder . Jeg synes dilemmaet er stort, for risikoen
er der jo unægteligt.

> Hvis i kastrerer ham får i nok en lidt anden hund end den i ønskede fra
> starten

Det er jo det - de kastrerede hanhunde, jeg kender synes jeg at jeg kan
mærke det på - de har altså ikke den samme "gnist". Og det er jo præcis den
gnist, der er så skønt ved at have en hanhund frem for en tæve.

> Håber det bedste for jer

Tak skal du ha´

CH

Fra : Leyna

Dato : 12-12-06 12:55

On Tue, 12 Dec 2006 11:15:18 +0100, "C.H" <vaxen7@hotmail.com> wrote:

>Det er jo det - de kastrerede hanhunde, jeg kender synes jeg at jeg kan
>mærke det på - de har altså ikke den samme "gnist". Og det er jo præcis den
>gnist, der er så skønt ved at have en hanhund frem for en tæve.

Nu har jeg jo en af hver, og Hans (min kastrat) er langt mere rolig
(doven sofahund) end Vaks. Hans er heller ikke særlig vild med at
lege, men han er meget glad for at gå tur, og han ta'r da osse nogle
ordentlige ture ud over markerne, men hjemme er han mest sofahund,
hvor der er meget mere gang i Vaks og Oy. Det er Vaks der leger med
hvalpen og det gør han MEGET.

Nu ved jeg jo ikke hvordan Hans var som hvalp, for jeg fik ham først
da han var 11 mdr. og da var han kastreret, underernæret og krybende,
men jeg kan forestille mig at han har været hyperaktiv og totalt
understimuleret. Han havde ikke fået tæsk, men han kendte heller ikke
til andet end skænd.
Jeg tror han er bleve kastreret for at ta' toppen af
aktivitetsniveauet, og det må man sige er lykkedes, men han virker som
en væsentligt ældre hund end Vaks, og rent faktisk er Vaks den ældste.

Havde jeg fået Hans som første hund, så havde jeg ikke fået flere
hunde, for hans aktivitetsniveau kan jeg følge med til, så måske er
det meget godt at det var Vaks der flyttede ind først!

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : Leyna

Dato : 12-12-06 11:06

On Tue, 12 Dec 2006 10:32:21 +0100, "C.H" <vaxen7@hotmail.com> wrote:

>Heldigvis skal vi ikke træffe valget før om et års tid, men vil da rigtig
>gerne høre jeres holdninger og erfaringer med dette.....

Jeg har ikke erfaring på dette område, men jeg har bestemt en
holdning.
Få ham kastreret. Det er bedre at forebygge ned at helbrede!
Jeg bryder mig heller ikke om at kastrere BARE for at kastrere, men
kan det forbygge sygdom, så er jeg ikke i tvivl. Hellere det end at
miste hunden, og I kan jo ikke bruge ham til avl alligevel, såeh...

Fra : C.H

Dato : 12-12-06 11:18

> [...]
> kan det forbygge sygdom, så er jeg ikke i tvivl. Hellere det end at
> miste hunden, og I kan jo ikke bruge ham til avl alligevel, såeh...

Tak for dit svar - og jo, kastration lyder da som det mindst risikofyldte,
det er der ingen tvivl om. Alligevel vil jeg være meget ked at skulle miste
det skønne hanhunde-præg, som jeg holder så meget af.
Derfor ville jeg allerhelst vælge variationen, hvor den kryptorchide sten
fjernes og den, der er i orden bliver siddende - men her er dyrlægen ikke
med på legen. Spørgsmålet er, om ikke der er brug for en second opinion fra
en anden dyrlæge. Nogen MÅ da have erfaringer med det.....

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 12-12-06 12:26

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> med på legen. Spørgsmålet er, om ikke der er brug for en second opinion
> fra en anden dyrlæge. Nogen MÅ da have erfaringer med det.....

Hej LN
jeg går meget ind for "a second opinion".

Nu ved jeg ikke, hvor i landet I bor, men Landbohøjskolens klinik for mindre
husdyr ville være stedet, hvor jeg ville forhøre mig.

Af personlig erfaring ved jeg, at både Holbæk Dyrehospital og Svendborg
Dyrehospital har meget dygtige kirurger.

I kan også læse på www.netdyredoktor.dk om emnet.

Held og lykke med Cassius.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 12-12-06 12:30

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Af personlig erfaring ved jeg, at både Holbæk Dyrehospital og Svendborg
> Dyrehospital har meget dygtige kirurger.

hej igen
her kommer linket til artiklen

http://www.netdyredoktor.dk/sw7421.asp

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Xenon

Dato : 12-12-06 16:41

> [...]
> kan det forbygge sygdom, så er jeg ikke i tvivl. Hellere det end at
> miste hunden, og I kan jo ikke bruge ham til avl alligevel, såeh...

Var der ikke noget med at den skulle bruges som "træningsmaskine", hvis du
skærer bollerne af ham er der store chancer for at den ikke duer til det.
Mit bedste råd, retur til opdrætteren.

Claus

Fra : Leyna

Dato : 12-12-06 17:15

On Tue, 12 Dec 2006 16:41:08 +0100, "Xenon" <mito@fjernadslhome.dk>
wrote:

> [...]
>skærer bollerne af ham er der store chancer for at den ikke duer til det.

Øeh... Er det mig du svarer?

Fra : Xenon

Dato : 12-12-06 19:27

> On Tue, 12 Dec 2006 16:41:08 +0100, "Xenon" <mito@fjernadslhome.dk>
> wrote:
>

> Øeh... Er det mig du svarer?

Både og, du mener han skal beholde den, jeg gør bare opmærksom på at den
måske så ikke kan bruges til det der var meneningen.

Claus

Fra : Leyna

Dato : 12-12-06 20:58

On Tue, 12 Dec 2006 19:27:17 +0100, "Xenon" <mito@fjernadslhome.dk>
wrote:

>"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i en meddelelse

>Både og, du mener han skal beholde den, jeg gør bare opmærksom på at den
>måske så ikke kan bruges til det der var meneningen.

Øeh... nåeh?
Hvor giver jeg mon udtryk for det?
Din klippeteknik er mildest talt jammerlig, for hvis du havde taget
mit indlæg med ville du se at jeg anbefaler kastrering.

Fra : Xenon

Dato : 13-12-06 06:46

> Øeh... nåeh?
> Hvor giver jeg mon udtryk for det?
> Din klippeteknik er mildest talt jammerlig, for hvis du havde taget
> mit indlæg med ville du se at jeg anbefaler kastrering.

Jeg kommenterer netop dit råd ang. at kastrerer ham..og ved kastrening er
der store chanser for at brugsegenskaberne forsvinder og da CH før har givet
udtryk for at der skulle trænes så kunne det jo blive et problem.

Claus

Fra : Leyna

Dato : 13-12-06 09:09

On Wed, 13 Dec 2006 06:45:38 +0100, "Xenon" <mito@fjernadslhome.dk>
wrote:

> [...]
>der store chanser for at brugsegenskaberne forsvinder og da CH før har givet
>udtryk for at der skulle trænes så kunne det jo blive et problem.

Nåeh... var det, det du gjorde?

[citat]
> [...]

den
måske så ikke kan bruges til det der var meneningen.

Claus [citat]

Beholde den? Er "den" = hunden?
Jeg har læst det som "den" = stenen, og "han" = hunden, så måske er
det dér jeg er gået fejl af dig?

Uanset hvad, så er en hund jo et levende væsen som man knytter sig
til. Ikke bare en vare man sender retur, hvis ikke den lever helt op
til forventningerne. Sådan ser jeg det i hvert fald.
Min egen Vaks skulle ha' været vagthund, men der er ærlig talt ikke
meget vagt i ham, for nu at sige det mildt, men han skal da ikke
"byttes".

Fra : pwh

Dato : 13-12-06 09:49

Leyna, skrev:
> Min egen Vaks skulle ha' været vagthund, men der er ærlig talt ikke
> meget vagt i ham, for nu at sige det mildt, men han skal da ikke
> "byttes".

Næ, han skal åbenbart bare suppleres
Så må du træne Oy op til at blive en bidsk vagthund,
du kan nok få nogle tips af John. Men det er vist noget med
at fodrer med levende katte og burer hunden inde i et bur
udendørs året rundt, så bliver den vist skarp

/Jens (hvis hunde er meget vagtsomme)

Fra : Leyna

Dato : 13-12-06 11:01

On Wed, 13 Dec 2006 09:48:53 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Så må du træne Oy op til at blive en bidsk vagthund,

hihi... Oy bliver skidebange hvis de to store gør af en forbikørende
bil eller fordi der bliver ringet på døren. Så farer det bette kryb
hen til mig for at blive "trøstet". *G*
Men han ser stadig sej ud med sit "rocker halsbånd".

Fra : jopa

Dato : 13-12-06 11:18

pwh skriblede bla:
> Så må du træne Oy op til at blive en bidsk vagthund,
> du kan nok få nogle tips af John. Men det er vist noget med
> at fodrer med levende katte og burer hunden inde i et bur
> udendørs året rundt, så bliver den vist skarp

Ikke at forglemme at de skal have nogen på hovedet ind i mellem
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 13-12-06 11:21

jopa, skrev:
> pwh skriblede bla:
>>
> Ikke at forglemme at de skal have nogen på hovedet ind i mellem

En ugenligt omgang bank er jo en selvfølge

/Jens

Fra : Xenon

Dato : 13-12-06 09:55

> [...]
> Min egen Vaks skulle ha' været vagthund, men der er ærlig talt ikke
> meget vagt i ham, for nu at sige det mildt, men han skal da ikke

Jeps jeg mente hunden, det var måske lidt uklart.

Ja hunden er et levende væsen men den kan bare ikke bo hos mig hvis den har
en defekt men den kan sikkert få et udemærket liv et andet sted.

Claus

Fra : pwh

Dato : 13-12-06 10:00

Xenon, skrev:
> Ja hunden er et levende væsen men den kan bare ikke bo hos mig hvis
> den har en defekt men den kan sikkert få et udemærket liv et andet
> sted.

Hvad så hvis du har haft en hund i 5-6 år og den bliver skadet,
bliver den så også kasseret ???

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 13-12-06 11:04

On Wed, 13 Dec 2006 10:00:14 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Hvad så hvis du har haft en hund i 5-6 år og den bliver skadet,
>bliver den så også kasseret ???

Hov... vi tænker sg* for ens!

Fra : Xenon

Dato : 13-12-06 11:09

> Hvad så hvis du har haft en hund i 5-6 år og den bliver skadet,
> bliver den så også kasseret ???
>
> /Jens

Hej Jens.
Det kan sagtens ske, Hvis jeg finder et godt hjem til den..ja så flytter
den.

Claus

Fra : pwh

Dato : 13-12-06 11:23

> Hej Jens.
> Det kan sagtens ske, Hvis jeg finder et godt hjem til den..ja så
> flytter den.
>
> Claus

Der er jo forskellige måder at have hund på,
så ingen fejl på din. Du knytter der åbenbart mere til selve
træningen, hvor andre (mig selv) knytter sig til hunden.

/Jens

Fra : Xenon

Dato : 13-12-06 15:31

> Der er jo forskellige måder at have hund på,
> så ingen fejl på din. Du knytter der åbenbart mere til selve
> træningen, hvor andre (mig selv) knytter sig til hunden.

For mig er træningen en sport, som jeg bruger meget tid på. Man knytter sig
meget til hunden meb man kan ikke beholde en hund der ikke duer. Hvis man
har en hund der har en defekt der gør at den ikke duer eller hundens væsen
er for dårligt så anskaffer man sig en ny hund til træning, hvem skal så
passe den gamle når man bruger så meget tid på den nye. ?
Derfor er det bedre for alle at den får et nyt hjem. Et andet gode er at den
nye ejer får en meget lydig hund.
Claus

Fra : pwh

Dato : 13-12-06 15:58

Xenon, skrev:
> [...]
> gode er
> at den nye ejer får en meget lydig hund.

Som sagt ser jeg heller ingen problemer i den indstilling til hunde som
du har, gik du ligefrem hen og aflivede hunden ville jeg nok rynke panden.
Som du selv siger, den næste ejer får jo en godt afrettet hund,
hvor mange af de genbrugshunde man ellers hører om er alt
andet end afrettede.
Har man anskaffet sig en hund med et bestemt formål for øje, og den ikke
kan leverer varen af den ene eller den anden grund. Så synes jeg da også at
det er mest fair at man finder et andet hjem til den, både for hunden og en selv.

Vi får jo allesammen vores hunde for vores egen skyld, og ikke for hundens.
Jeg ville feks ikke kunne leve med at have en agrassiv hund, fik jeg det
på et tidspunkt og det ikke kunne trænes væk, jamen så blev den da aflivet.
Her i huset kommer mig og mine ønsker altså før hundenes,
fandeme om jeg ville leve 15 år sammen med en hund der ikke passede til mig.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 13-12-06 11:04

On Wed, 13 Dec 2006 09:55:03 +0100, "Xenon"
<vicevaertfup1771fsp@mail.dk> wrote:

>Ja hunden er et levende væsen men den kan bare ikke bo hos mig hvis den har
>en defekt men den kan sikkert få et udemærket liv et andet sted.

Hvad gør du så hvis hunden bliver syg og måske er nødt til (som i
trådens tilfælde) at få fjernet en eller begge testikler? Bliver den
aflivet, eller bare smidt videre til et nyt hjem?

Hvad bruger du din hund til, hvis jeg må være nysgerrig?

Fra : Xenon

Dato : 13-12-06 11:24

> [...]
> aflivet, eller bare smidt videre til et nyt hjem?
>
> Hvad bruger du din hund til, hvis jeg må være nysgerrig?

Det kommer an på flere ting, jeg har da en 7 år gammel tæve gående med HD og
hun bliver da her. Vi aflivede vores gamle rotte han sidste år, han blev kun
13 år men han havde ikke kunnet træne siden han var 7 år.

Men en ung hund med en defekt , den gik ikke her i huset.

Jeg træner IPO.

Claus

Fra : pwh

Dato : 13-12-06 11:30

Xenon, skrev:
> Men en ung hund med en defekt , den gik ikke her i huset.

Det syns jeg også er fair nok, hvis det primære formål for an
med at have hund er at træne.

> Jeg træner IPO.

Som oversat til dansk for uvidene betyder ???

/Jens

Fra : jopa

Dato : 13-12-06 11:42

pwh skriblede bla:

http://www.dch-danmark.dk/ipoprogrammet.htm
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Xenon

Dato : 13-12-06 11:44

..

> Som oversat til dansk for uvidene betyder ???

IPO= International Prøve Ordning.

Der består af 3 ting.
Spor.
Lydighed
Forsvarsarbejde

Det er et program der bliver træner over hele verden.

Claus

Fra : pwh

Dato : 13-12-06 13:51

Xenon, skrev:
> [...]
> Lydighed
> Forsvarsarbejde
>
> Det er et program der bliver træner over hele verden.

Tak, så blev jeg det klogere
Du må bærer over med os der kun har hunde som
klappe/kæledyr, vi kander ikke alle de udtryk

/Jens

Fra : C.H

Dato : 12-12-06 22:25

"Xenon" <mito@fjernadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Var der ikke noget med at den skulle bruges som "træningsmaskine", hvis du
> skærer bollerne af ham er der store chancer for at den ikke duer til det.
> Mit bedste råd, retur til opdrætteren.

Nu er det ikke en "træningsmaskine" men end familiehund, der bliver trænet.
Det vigtige er familiedelen, så hvis der var tab af drifter, så måtte der jo
bare være sådan.
Hvis vi kan gøre sådan, at Cassius bevarer sit hanhundepræg så vil det da
være rarest, det var jo derfor vi valgte en hanhund.
Han kommer helt sikkert ikke tilbage til opdrætteren - dertil er vi alt for
glade for ham.

CH

Fra : Xenon

Dato : 13-12-06 06:52

> [...]
> være rarest, det var jo derfor vi valgte en hanhund.
> Han kommer helt sikkert ikke tilbage til opdrætteren - dertil er vi alt

Jeg er bare en gammel brugshunde mand, der gennem tiden har set lidt for
mange menesker stå med hunde der ikke duer til brugstræning, derfor min
lille advarsel. Det er meger surt at blive "bidt" af træning og så opdage
man ikke har værktøjet. Der er ingen andre end dig der kan tage den
beslutning der skal tages.

Claus

Fra : pwh

Dato : 13-12-06 09:53

Xenon, skrev:
> [...]
> træning og så opdage man ikke har værktøjet. Der er ingen andre end
> dig der kan tage den beslutning der skal tages.

Bare af nysgerrighed, dur en kastreret hanhund ikke
til at træne brugshund med.

/Jens

Fra : Xenon

Dato : 13-12-06 11:13

> Bare af nysgerrighed, dur en kastreret hanhund ikke
> til at træne brugshund med.
>
> /Jens

Der er mange kastreret hunde der mister noget af deres power og så er det
svært at klare sig til prøverne.

Claus

Fra : pwh

Dato : 13-12-06 11:28

> Der er mange kastreret hunde der mister noget af deres power og så er
> det svært at klare sig til prøverne.
>
> Claus

Jeg mindes bare at have hørt at feks førerhunde som regel
bliver kastreret, for simpelthen bedre at kunne fokuserer på
træningen/opgaven. Hvordan det forholder sim med feks
politihunde ved jeg så ikke. Jeg kan bare huske at de sagde
i udsendelsen at en hund der skulle tænke blev de nød til at kastrerer.

Så det må jo komme helt an på opgaven som hunde skal løse,
om det er en fordel eller en ulempe at den ikke mere har kønsdrift.

/Jens (med 2 neutralicerede hunde)

Fra : Xenon

Dato : 13-12-06 11:38

> [...]
>
> Så det må jo komme helt an på opgaven som hunde skal løse,
> om det er en fordel eller en ulempe at den ikke mere har kønsdrift.

Det er rigtigt med førerhunde men lige så snart der kommer bidearbejde ind i
billedet, så skal der noget mere power til.
En avlskåring i Schæferklubben som CH gerne ville have på sin hund, kræver
at der er trænet bidearbejde.

Claus

Fra : pwh

Dato : 13-12-06 13:53

> [...]
> bidearbejde ind i billedet, så skal der noget mere power til.
> En avlskåring i Schæferklubben som CH gerne ville have på sin hund,

Vil det så sige at politihunde/vagthunde pr definition aldrig er kastrerede ???

/Jens

Fra : Xenon

Dato : 13-12-06 15:21

> Vil det så sige at politihunde/vagthunde pr definition aldrig er
> kastrerede ???

Det ved jeg ikke men jeg har set flere udmærkede brugshunde , der efter en
kastration ikke kan levere helt det samme arbejde.
Claus

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 12-12-06 13:51

Hvis du gerne vil beholde hanhundepræget så ville jeg bestemt også anbefale
dig at få fjernet den testikkel som ikke er faldet ned og skåret sædstrengen
på den anden.

Det besværlige ved at fjerne testiklen kommer jo an på hvor den sidder (om
den sidder i bughulen eller lysken), men generelt set bør det ikke være
noget problem for en erfaren kirurg.

Det bør heller ikke være noget problem at sterilisere ham. Det er også en
ganske rutinepræget operation for en rutineret dyrlæge, hvor der fjernes et
stykke af sædstrengen og jeg anser ikke risikoen for at sædstrengen vokser
sammen for at være stor (endda meget, meget lille).

Omkring omfanget af operationen, så er det for mig at se en små indgreb
begge dele. Hvis testiklen sidder i bughulen er det jo ligesom at
sterilisere en tæve og hvis den sidder i lysken er det et endnu mindre
indgreb.

Men ærgeligt at han ikke kan bruges til avl/kåring. Du bør gøre din
opdrætter opmærksom på det, for kryptochisme er jo arveligt.

Med venlig hilsen

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Fra : Kim Christensen

Dato : 12-12-06 13:56

C.H skrev:
> Det ser ud til at Cassius er kryptochid. Det kan ikke konstateres 100% før
> hunden er 8 måneder, men da han nu er over 4 mdr og den ene sten stadig ikke
> er faldet ned, så er chancen for at den kommer, ikke særlig stor.

Der kan stadig nå at ske noget. Nogen dyrlæger kan overtales til at
hjælpe stenen lidt på vej med hormonbehandling. Det siges også at
varme og lidt stress virker , men det er bare et rygte.
Men hvis stenen ikke er kommet ned i 2 års alderen, så vil det være
bedst at få den fjernet. Min første hund havde samme problem, og da
stenen blev fjernet (troede jeg) var han 2½. Dyrlægen havde rodet
noget så gevaldigt i bughulen på ham, åbenbart uden at finde den, og
uden at sige noget, men åbenbart bare gjort som om..
I en alder af 12½ måtte han aflives på grund af udbredt kræft, en
kræft vi ikke havde haft mulighed for at konstatere før det var for
sent. Og hvem kigger efter symtomer på noget som man tror er løst 10
år tidligere?
Mht den raske sten, så kan den godt blive siddende. Nogen dyrlæger
vægrer sig, men fortæl lige hvem der betaler regningen. At beholde en
hanhund intakt er ikke det samme som at bruge ham til avl, det kan
faktisk godt lade sig gøre at undgå, også utilsigtet.

Hilsen Kim

Fra : Winther

Dato : 12-12-06 15:22

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse

C.H skrev:
> [...]

Der kan stadig nå at ske noget. Nogen dyrlæger kan overtales til at
hjælpe stenen lidt på vej med hormonbehandling.

Så hunden kan avlskåres og bruges i avl, så der kan produceres flere
kryptochide hanhunde og tæver der giver det videre? Det er uetisk!

At beholde en
hanhund intakt er ikke det samme som at bruge ham til avl, det kan
faktisk godt lade sig gøre at undgå, også utilsigtet.

Enig.

Fra : Winther

Dato : 12-12-06 15:10

> Det ser ud til at Cassius er kryptochid. Det kan ikke konstateres 100% før
> hunden er 8 måneder, men da han nu er over 4 mdr og den ene sten stadig
> ikke er faldet ned, så er chancen for at den kommer, ikke særlig stor.

Nej, chancen er ikke særlig stor som du siger, men muligheden er der. Har i
gjort op med jer selv om I vil beholde ham eller benytte jer af returretten?
Husk i vil blive lige så glade for den næste som for Cassius. Beholder I
ham, så kan i almindeligvis få mindst 1/3 retur af købssummen, det er jo en
god hjælp til dyrlægeregningen. Prøv at forhøre hos kennelen hvordan de
plejer at gøre.
Jeg har selv haft en kryptochid hund, der fik jeg halvdelen af købssummen og
kunne stadig beholde hunden. Kunne også få ny hvalp og stadig beholde
hunden, men det ville jeg ikke, da det var højavl, og den næste skulle være
grå.

> [...]
> knuden har skabt metastaser.
> Den anden mulighed, han tilbyder, er fuldstændig kastration.

Ham jeg havde, gjorde jeg ikke noget ved, jeg solgte ham da han var 5 år,
det var så en anden og rigtig træls historie :-/

> Jeg har læst om muligheden for at fjerne den kryptorchide sten og
> sterilisere den, der er faldet ned. (For at hunden ikke bevarer sin
> fertilitet og dermed en risiko for at bringe genet videre)

Havde jeg skullet gøre noget ved min, så blev stenen i bughulen fjernet og
den anden skulle blive, så var han stadig intakt med normal
hanhundeopførsel.
Det med at ikke at bringe genet videre, det er jeres ansvar. Kan i ikke
styre det, så lav en fuld kastration, eller få en steriliseret tæve. Selv en
avlskåret han må ikke bruges til piratavl på tæver der ikke må avles på.

> [...]
> at få en hanhund. Og jeg er ikke generelt tilhænger af kastration med
> mindre, der er problemer med enten adfærd eller fysik.

Øget agression osv. hører sammen med den skjulte testikel. I bughulen er det
for varmt til produktion af sædceller, det er derfor testikler sidder uden
for kroppen. Så i stedet produceres en øget mængte testosteron som er
kønshormon. så, fjernes testiklen i bughulen, så er den så normal, som en
hanhund nu kan være.

Fra : C.H

Dato : 12-12-06 15:44

> [...]
>
> Heldigvis skal vi ikke træffe valget før om et års tid, men vil da rigtig
> gerne høre jeres holdninger og erfaringer med dette.....

Tusind tak for alle jeres svar! Jeg er nu mere sikker i min sag, hvis det
skulle ske, at den sidste sten ikke falder ned.
Jeg vil undersøge hvilke dyrlæger, der er villige til kun at fjerne den
kryptorchide sten. Sterilisation af den anden må vi jo overveje lidt
nærmere, når vi lærer Cassius lidt bedre at kende. Allerhelst ville jeg jo
undgå den del af indgrebet, men det betinger jo, at vi til alle tider kan
garantere, at han ikke hopper på en højløbsk tæve. (Det burde da også kunne
lade sig gøre)

Der er ingen tvivl om, at vi vil beholde ham. I købskontraken står der, at
vi får halvdelen af prisen igen, hvis det viser sig, at han er kryptorchid -
så det er heldigvis på plads. Kennelen er informeret og de afventer
selvfølgelig også spændt om der skulle ske noget.

Angående hormonbehandling - det undlader vi. Det synes jeg ikke, der er
nogen grund til. Det skulle da kun være for en avlskårings skyld og det har
jeg alligevel ikke samvittighed til. Der skal ikke avles på en hund, der med
sikkerhed har gen for kryptorchisme. Det er i øvrigt også en betingelse for
avlskåring at den ikke har været i nogen form for behandling desangående.

Så indtil videre venter vi pænt til enten at stenen falder ned, eller han
kan få stillet diagnosen.
Lige nu er min indstilling helt klart, at jeg ønsker en intakt hanhund og
derfor vil gøre meget for at han kan bevare den nedfaldne sten.
Med hensyn til træningen - tjaa, hvis han ikke kan avlskåres, så kan vi da
altid "lade som om". Vi kan jo bare træne ham som han kunne kåres
(Det kunne nu være sjovt at få ham bedømt også, men sådan skal det så
(måske) ikke være.....

Tak endnu en gang

CH

Fra : Kim Christensen

Dato : 12-12-06 17:55

Winther skrev:

> Så hunden kan avlskåres og bruges i avl, så der kan produceres flere
> kryptochide hanhunde og tæver der giver det videre? Det er uetisk!

Arvelighed er ikke den eneste årsag til kryptochisme. Forkert
håndtering af en hvalp, f.eks løften i forkroppen/forben - og det er
der mange der gør -, kan resultere i kryprochisme. Det er ikke
ligefrem arveligt.
Etikken i hundeavl, det er vist i forvejen på niveau med sikkerheden i
et Litauisk atomkraftværk.

Hilsen Kim

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 12-12-06 18:34

"Kim Christensen" skrev

[...]

-------------------

Det anede jeg ikke. Her snupper vi vores Jack Russells i nakkeskindet -
eller i halen og under kæben - hvilket sikkert lyder voldsomt i sarte
hundefolkeører Ved du om det kan være skadeligt i forhold til
kryptochisme?
Bob - den hvalp vi endnu ikke har solgt - og Elvis der er solgt, har dog
"leveret" begge sten i pungen trods løfteteknikken

- Winnie, der bare er nysgerrrig!

Fra : Winther

Dato : 12-12-06 19:23

Winther skrev:

> [...]
håndtering af en hvalp, f.eks løften i forkroppen/forben - og det er
der mange der gør -, kan resultere i kryprochisme. Det er ikke

Og så var der den med storken....

Etikken i hundeavl, det er vist i forvejen på niveau med sikkerheden i
et Litauisk atomkraftværk.

Ja, det har du ret i, derfor skal vi tænke os godt om...

Fra : Xenon

Dato : 12-12-06 19:30

Winther skrev:

[...]

Kan du fører bevis for det. ?

Claus

Fra : jane.tange@mail.dk

Dato : 12-12-06 20:06

C.H skrev:
> [...]
> vokser sammen igen er for stor, set i relation til hvor kompliceret det er,

For ca. 4 år siden måtte vi aflive vores hanhund p.g.a.
kryptorchisme. Vi var også dengang blevet rådet til ikke at foretage
os noget. Vores dejlige hund blev kun knap 4 år. Jeg ved godt at vi
var uheldige. Men jeg tør ikke tage chancen en anden gang.
Jeg er selv meget mod kastration uden grund. I dit tilfælde syntes jeg
der er en grund.
Jeg har i dag 2 dejlige hanhunde, som ikke er kastereret. Jeg har det
som mange der har skrevet, jeg elsker hanhunde for det de er. Der er
noget stolt over en hanhund. Deres sind passer bdre til mit end en
tæve sådan er vi så forskelige
Jeg håber du gør det du finder bedst for dig og din hund.

De bedste hilsner
Jane

Fra : jane.tange@mail.dk

Dato : 12-12-06 20:06

Fra : qfha

Dato : 12-12-06 22:01

Kim du er en lise for mit blodtryk

Ja, ikke al kryptocise er arvelig, der er et hav af andre årsager, Og
ja, man bør finde en dyrlæge som er bekendt med hormonbehandling, som
i visse tilfælde løser problemet. Og endelig bør en eventuel
operation være afhængig af, hvor stenen er placeret. Det er korrekt
at varme (hårtørrer) kan medvirke til at stenen falder ned. Altså
må man søge den rette faglige rådgivning og ikke kun overlade det
til den lokale dyrlæge, hvis man skal bruge hunden til konkurrencer af
diverse art.
Det vil da være ærgerligt at tabe en eventuel god hund på gulvet pga
manglende viden fra dyrlægen.

mvh
qfha

Fra : jopa

Dato : 12-12-06 22:07

qfha skriblede bla:
> Det vil da være ærgerligt at tabe en eventuel god hund på gulvet pga
> manglende viden fra dyrlægen.

Ja altid klogt at undersøge om der er andre læger med mere erfaring på
området
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Winther

Dato : 12-12-06 22:46

"qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

Kim du er en lise for mit blodtryk

Ja, ikke al kryptocise er arvelig, der er et hav af andre årsager,

Hvordan skelner du mellem arvelig og ikke arvelig kryptochisme? Med mindre
det er efter en skade som har dannet arvæv, så kan jeg ikke se, hvordan man
kan skelne...

Og
ja, man bør finde en dyrlæge som er bekendt med hormonbehandling, som
i visse tilfælde løser problemet.

Inden for schæfere svarer det til at at få opereret en hængeøre så den kan
stå, det er ikke lovligt.
Sælger du hunde til avl hvor der er lavet diverse korrigerende numre med? -
Og sender årsagen over på køber efterfølgende? Er det sådan man gør inden
for din race?

[...]

Avlsmæssigt kommer en kryptochid schæfer, aldrig til at kunne bruges, ellers
er der begået ulovligheder, både af dyrlæge og ejer...
Konkurrencemæssigt er der langt hen af vejen ingen problem med en hanhund
der har fået fjernet den ene sten, tror først det er VM der er problemer,
men er ikke helt sikker.

Fra : Kim Christensen

Dato : 12-12-06 22:39

Xenon skrev:

> Kan du fører bevis for det. ?
>
> Claus

Ikke endnu. Men jeg har kælderen fuld af bure med forsøgshunde som
lige har fået hvalpe. Maskinen som skal løfte hvalpene i forbenene 50
gange i døgnet er næsten færdig, men der mangler stadig et
vinkeltandhjul med 108 tænder i modul 3; 45 grader ift akslen, til
montering med splines noter på en 26 mm aksel. Jeg skal også huske et
tænd/slukur så hvalpene får lobv til at sove om natten.

Kan du bevise det modsatte?

At løfte en hvalp i forbenene fører til et træk på undersiden af
kroppen, altså ned gennem bughulen. Nogen dyrlæger mener at det kan
forøge risikoen for kryptocisme. Kryptochisme er ikke ligefrem noget
hundeejere opsøger. Derfor vil jeg foretrække at vælge den sikre
løsning, og at opdrættere også gør det, uanset om det er bevist
eller ej.

Hilsen Kim

Fra : Xenon

Dato : 13-12-06 09:50

[...]

Hej Kim

Det er jo ikke bevis for noget som helst men man kan da tro på det hvis man
vil. Jeg har haft en del hunde gennem mit liv og har da løftet dem alle på
den måde uden at der skete noget, derfor vælger jeg ikke at tro på det.

Claus

Fra : qfha

Dato : 13-12-06 17:23

Winther skrev:
> "qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Sælger du hunde til avl hvor der er lavet diverse korrigerende numre med? -

Jeps, det egentlige grise. Og i denne tid har de oven i købet
nissehuer på.

Fri mig fra dit tilbagevendede ævl.

mvh
qfha

Fra : Winther

Dato : 13-12-06 23:06

Winther skrev:
> "qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Sælger du hunde til avl hvor der er lavet diverse korrigerende numre
> med? -

Qfha skriver nok så intilligent:
nissehuer på.

Fri mig fra dit tilbagevendede ævl.<<

Jeg stiller dig faktisk et seriøst spørgsmål, hvor svært kan det være?
Kald det bare ævl, men disse manipulationer eller små julelege er
medvirkende til at der bliver avlet på kryptochide hunde, og jeg har endnu
ikke mødt nogen der synes det er lykken med en kryptochid hund.
Jeg går stærkt ud fra, at du ikke er DKK opdrætter.
Men dine holdninger er praktiske at have som opdrætter, det kan jeg godt se,
for du vil til enhver tid påstå at det er køberens skyld hvis hunden fejler
noget.

Fra : qfha

Dato : 16-12-06 09:05

Winther skrev:
> [...]
> noget.

Jeg stiller dig faktisk et seriøst spørgsmål, hvor svært kan det

Sorry, på mig virker du rablende gal med dine tilbagevendende
udgydelser.

Fra : Winther

Dato : 16-12-06 18:08

Winther skrev:
> [...]

være?

Sorry, på mig virker du rablende gal med dine tilbagevendende

Skodopdrættere har altså den virkning på mig. Glædelig jul til dig og
grisene...