Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvordan arbejder jeg med RAW format...
Fra : Magnus

Dato : 11-12-06 15:17

Jeg har taget en masse gode billeder med mit Canon 30D kamera i den bedste
kvalitet hvor den laver to filer en alm. jpg-fil med billeder også en enden
fil som fylder mere end dobbelt så meget som har samme navn blot med
efternavnet "*.cr2"

Normalt bruger jeg Photoshop til at bearbejde mine billeder men hvordan kan
jeg komme til at arbejde med mine billeder i RAW formatet. Hvad skal der til
og hvad er fordele/ulemper ved dette format som jo siges og være bedre end
de så alm. jpg billeder når man skal bruge det til tryk i store størrelser?

/Magnus

Fra : Anker Rasmussen

Dato : 12-12-06 11:06

Hej
Prøv i fotogruppen dk.fritid.foto
On Mon, 11 Dec 2006 15:16:37 +0100, "Magnus" <arnason_fjern@email.dk>
wrote:

> [...]
>de så alm. jpg billeder når man skal bruge det til tryk i store størrelser?

Med venlig hilsen
Anker Rasmussen
Hanehøj

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 14-12-06 17:48

"Magnus" <arnason_fjern@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bedre end de så alm. jpg billeder når man skal bruge det til tryk i store

Er der Adobe photoshop, eller adobe photoshop elements du har?
RAW filerne indeholder mange flere detalje, der er mere at arbejde med. Du
har bl.a. også fuld kontrol med hvidbalancen. Men det er ikke bare når det
skal bruges i store kopier at det er bedre.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 30-12-06 12:01

wrote:

> [...]
>kvalitet hvor den laver to filer en alm. jpg-fil med billeder også en enden
>fil som fylder mere end dobbelt så meget som har samme navn blot med

Ved at installere Adobes RAW-converter og redigere i dine CR2-filer.