Faktura uden moms?
Fra : Brian B. Christensen

Dato : 11-12-06 19:03

Først nogle facts. Jeg har ikke et CVR-nummer og er ikke
moms-registreret.

Jeg har solgt noget software til et moms-registreret firma og skal nu
lave en faktura.

Hvordan skal denne faktura se ud? Jeg skal vel ikke blande moms ind i
billedet, når jeg ikke er moms-registreret?

Og lovkravet med at man skal skrive sit CVR-nummer på fakturaen kan
jeg heller ikke opfylde. What to do?

Mvh. Brian
--
Creator of http://www.natart.dk

Fra : Holst

Dato : 11-12-06 19:28

Brian B. Christensen wrote:

> [...]
>
> Hvordan skal denne faktura se ud? Jeg skal vel ikke blande moms ind i
> billedet, når jeg ikke er moms-registreret?

Nej, ingen moms ind i billedet.

> Og lovkravet med at man skal skrive sit CVR-nummer på fakturaen kan
> jeg heller ikke opfylde. What to do?

Så anfører du dit CPR-nummer.

Groft sagt:

Brian B. Christensen
Vejnavn 1
8383 Bynavn
Tlf. 12 34 56 78
CPR-nr. 123456-7860

Kundens navn
Adresse

Faktura Dato 11. december 2006

Software 10.000,00 kr.

Total 10.000,00 kr.

Beløbet bedes indsat på konto XXXX-XXXXXXXX eller fremsendt på
check inden 14 dage

Eller noget i den dur.

Fra : O. Hansen

Dato : 12-12-06 07:52

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message

[...klip]
> Så anfører du dit CPR-nummer.
[klip...]

Jeg er nu ikke så sikker på, at der kræves et cpr-nummer i det tilfælde, at
man ikke har et momsnummer.

vh Ove Hansen

Fra : Holst

Dato : 12-12-06 10:15

O. Hansen wrote:

> Jeg er nu ikke så sikker på, at der kræves et cpr-nummer i det tilfælde, at
> man ikke har et momsnummer.

Jeg fik engang at vide, at kravet til mit regnskab var, at der på alle
bilag skulle være anført SE-nr. eller CPR-nr. Med andre ord ville et
bilag ikke være godt nok, hvis jeg købte en vare af en privat, og der
ikke på fakturaen var anført et CPR-nr.

Det er blot den oplysninger, jeg så at sige med modsat fortegn bringer
videre.

Det er også en oplysning, jeg har set nævnt flere andre gange her på
Usenet, så der er nok hold i den.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 12-12-06 11:55

> [...]
> videre.
>
> Det er også en oplysning, jeg har set nævnt flere andre gange her på

Jeg har også tidligere selv bragt den oplysning her, og i andre
iværksætterfora, men jeg har ikke kunnet finde dokumentation for at det
skulle være et krav, da der var en der stillede spørgsmålstegn ved om mit
svar var rigtigt.

Fra : Holst

Dato : 12-12-06 12:08

Allan Soerensen wrote:

> [...]
> iværksætterfora, men jeg har ikke kunnet finde dokumentation for at det
> skulle være et krav, da der var en der stillede spørgsmålstegn ved om mit

Jeg fik det at vide af Told & Skat i 1996, da jeg startede min
virksomhed. Jeg havde nemlig nogle gode snakke med dem, eftersom jeg
intet anede om regnskab og lignende. Eftersom jeg skulle bruge noget
computerudstyr, og jeg som studerende ikke havde de store penge, var det
bedst for mig at købe det brugt og billigt, og her sagde medarbejderen
hos Told & Skat, at jeg skulle sørge for, at sælge anførte CPR-nr. på
fakturaen, for ellers kunne den ikke godkendes i mit regnskab.

Men hvor det findes på skrift, har jeg ingen idé om.

Fra : joke

Dato : 11-12-06 19:32

"Brian B. Christensen" <nej@denneemailerikkedenrigtige.dk> skrev i en
meddelelse news:h67rn25k3hvp17lloe2tvijsd2nqfkqlq5@4ax.com...
> [...]
> billedet, når jeg ikke er moms-registreret?
>
> Og lovkravet med at man skal skrive sit CVR-nummer på fakturaen kan

Da du ikke har et CVR-nummer er du ikke en virksomhed derfor skal du blot
skrive en faktura hvor køber står og du står som afsender.

Du må ikke opkræve moms når du ikke er momsregistreret.

Du laver blot en faktura som alle andre men undlader at beregne moms og
måske skrive på fakturaen at der ikke er beregnet moms af beløbet. Og den
kedelige del er at det tjente beløb også skal skrives på selvangivelsen

Hilsen

Johnny

Fra : Allan Soerensen

Dato : 11-12-06 22:59

"joke" <jkp6670jeghaderspamsaafjernnubaredette@hotmail.ogdetnormalecom>
skrev i en meddelelse news:457da430$0$4175$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Da du ikke har et CVR-nummer er du ikke en virksomhed derfor skal du blot
> skrive en faktura hvor køber står og du står som afsender.

Det er ikke korrekt at der ikke er tale om en virksomhed, blot fordi den
ikke har et CVR-nummer. Man driver virksomhed så snart man sælger varer
eller tjenestydelser. Det er frivilligt at lade sig moms-registrere, og
dermed få et CVR-nummer, hvis omsætningen er under 50.000 Kr. årligt.

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 11-12-06 21:53

Tak for svarene. Det er jo lige til at gå til...

Mvh. Brian
--
Creator of http://www.natart.dk