Götakanalen
Fra : Bolhede

Dato : 11-12-06 16:24

Jeg er ved at lokke familien ( fru Jørgensen samt datter på 14 med
veninde ) på en tur fra Göteborg til den østre ende af Götakanalen.
Det skal foregå i en Wasa 30.
Fru Jørgensen og jeg har altid været fascinerede af sluser og har
stået ved mere end 50% af dem turen byder på og ENDELIG er muligheden
for at prøve dem alle fra vandsiden. En anden gren af familien sørger
for transporten til Göteborg og hjem over havet - vores tur skal KUN
være "gennem land".

Hvor lang tid skal vi sætte af - realistisk set? Er der nogen som
ligger inde med værdifulde oplysninger/erfaringer som kan gavne os?

Med venlig hilsen

Anders, fru Jørgensen, Sofie og Stine

Evt. svar til: bolhede@hotmail.com

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-06 17:12

Der er mange tips at hente på hjemmesiden:

http://www.gotakanal.se/templates/default____1954.aspx

Og Google har mange rejseberetninger, hvis man søger på götakanal

Tiden I skal bruge afhænger jo unægtelig af, hvor lang tid I
sejler pr. dag ... ...

Vi brugte i sin tid en uge på turen fra den svenske østkyst til
Göteborg i en Ballad med "fruen" og to af vore drenge ... dengang
11 år. Og vi syntes vi havde god tid.

For svenskerne er Götakanalen iøvrigt strækningen imellem Mem og
Sjötorp ... med sine 58 sluser og godt 100 SM ...
I kanalen må man ikke sejle for sejl - men gerne på søerne, som
er ganske store ... og meget smukke iøvrigt.
Det kan være en god idé at anskaffe kortsættet over kanalen inden
I tager afsted, så kan man jo hygge sig med planlægnngen.
Til sejlads i svenske farvande er der også megen inspiration at
hente på den svenska krysserklubs hjemmeside:

http://www.sxk.se/

Det er en meget smuk og fascinerende tur - ikke mindst dér, hvor
man sejler *over* trafikken ..., men med begrænsede
sejladsmuligheder - for sejl altså ... Dybgangen for en Wasa 30
er ikke noget problem - I vil som hovedregel have ca. 1 m under
kølen ... Hvis I altså holder Jer til kanalens dybesre steder ...
Ved Trolhättan er sluserne meget høje - jeg husker det som op til
ti meter, så I skal have mindst to sæt liner, der har den
dobbelte længde ...op/ned ... pas på med at lade hele besætningen
stå i siden ind mod slusesiden, så kan sallingshornet skrabe op
ad slusesiden ... der er ret meget modstrøm i starten ... Vi
sejlede ind ved Kungälv ... meget spændende fæsning og god
resaurant ... smal indsejling ... For Jer er nedturen fra Sjötorp
til Mem - efter min opfattelse - den smukkeste. Inden I kommer
til Sjötorp bør I give Jer tid til et besøg på fæstningen
Karlsborg ... men kig på hjemmesiden - der er masser af tips og
beskrivelser.

Der er også tips til hvordan man kommer "helskindet" igennem
sluserne uden at skramme båden ... et stort brædt til at have
imellem fenderne og slusesiden kan være en god idé, da
slusesiderne ind imellem er råt tilhuggede klippesten, hvor en
fender ikke altid yder 100% beskyttelse af fribordet ...

God tur!

--
Flemming Torp
'Kun en tåbe frygter ikke haven' ...

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-06 17:19

Jeg glemte lige en kommentar om anvendelse af en gyldig
e-mail-adresse i en nyhedsgruppe ...
Mange anbefaler, at du "scrambler" den, så
"e-mail-adresse-robothøstere" ikke bare kopierer den og benytter
lejligheden til at sende dig alt muligt - og "umuligt" for den
sags skyld ... Jeg ved ikke hvor slemt/relevant det er, men bare
til info ...

Fra : Egon Stich

Dato : 11-12-06 17:56

[...]

Hej.
Tid til at se Götakanal?
Så meget i kan afse.
Man kan gøre det på en uges tid, men har så sprunget ret meget seværdigt
over.
Køb kortene.
Læs om kanalen.
I vil da kunne lave et godt estimat over, hvad der er "nødvendigt" at se, og
hvad ikke.
Når i planlægger, vær da opmærksom på, at slusning og broer kan tage mere
tid, end man lige troe.

Forøvrigt:
Hvis det kan arrangeres at gøre turen den anden vej, atså fra mem til
Göteborg, vil jeg anbefale dette.
At starte med de største sluser, med modstrøm og igennem et kedeligt område,
nærmest industri, tror jeg har fået en del til at afbryde turen, og vende
hjem.

MVH
Egon

Fra : Bolhede

Dato : 13-12-06 22:59

Mange tak for de gode svar. Det er ikke muligt at "vende" turen om da
ferieuger afgør hvornår båden skal være hvor. På landkortet - som
er det jeg har pt. - ser det ud som om at vi kan undgå den værste
industri hvis vi går ind via Kungälv. Er det korrekt?
Ud fra jeres svar vil jeg tro at 10 - 12 dage vil være tilstrækkeligt
til både at se og at nå. Hvordan lyder det?

Mvh. Anders

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-06 01:40

> [...]
>er det jeg har pt. - ser det ud som om at vi kan undgå den værste
>industri hvis vi går ind via Kungälv. Er det korrekt?

Det står mig ikke klart, hvad du mener med spørgsmålet ...

Såvidt jeg husker ligger Kungälv dér, hvor kanalen østfra - fra
Vänersborg i den sydlige del af Vänern - deler sig i to løb - det søndre
ned til Göteborg - hedder det ikke Trollhätte kanal? - og det Nordre,
der vist løber ud i Älvfjorden nord for Göteborg ... Iøvrigt husker jeg
ikke "industriområdet" som særlig langt eller problematisk. Kanalen er
meget bred i starten op fra Göteborg og der er en masse fascinerende
trafik at kigge på ...

(I "gamle dage" dannede Kungälv vist nok grænsen imellem Norge, Sverige
og Danmark - såvidt jeg husker fra en stor sten, der markerede, at her
deltog Dronning Margrethe I i et afgørende møde, der indebar, at hun
blev "fuldmægtig" for hele Norden (inkl. Grønland, færøerne og Finland -
sådan!) ... Bohus Fæstningen er et besøg værd. Ak ja ... Nu kan vi ikke
engang slå svenskerne i damehånebold mere ... ;-( ... Nå, men det var et
sidespring. Og min historiske og geografiske vikden om emnet er usikker
og begrænset ... som du sikkert har opdaget ...).

Jeg har kun sejlet det sydlige løb, så jeg kan ikke kommentere
forholdene i "Norre Älv" ... og der er mange gode lystbådehavne og
trafikforbindelser omkring Göteborg - der er f.eks. sporvogn helt ud til
Långedrag ... så det vil nok være nemmest at foretage "besætningsskifte"
i Göteborg-området, men det er der måske andre, der kan kommentere?

>Ud fra jeres svar vil jeg tro at 10 - 12 dage vil være tilstrækkeligt
>til både at se og at nå. Hvordan lyder det?

Helt OK! Det vil efter min mening være rigelig tid til at nyde turen og
se mange seværdigheder ...
Bohus og Karlsborg fæstningerne, Vadstena kloster, Läckö Slot (der er
havn og campingplads), Volvo fabrikkerne, som jeg lige kan huske (men
der er meget andet) ... samt nyde nogle dages "rigtig sejlads" på de
smukke søer ...

Fra Sjötorp til Mem er det dog helt primært sejlads for motor ... og det
er på den strækning de mange idylliske kanalstrækninger, landskaber og
sluser befinder sig ...

Fra : Egon Stich

Dato : 14-12-06 17:42

[...]

Vær opmærksom på broerne over Kungälv.
De kan ikke lukkes op, så kontroller først gennemsejlingshøjden/versus
masten.
Vær ligeledes opmærksom på, at der skrives om vandstandsforskelle, der jo
ændre gennemsejlingshøjden.
Af bitter erfaring ved jeg også, at man ikke skal stikke mere end max 1,6
meter.
Selv da kan man blive grundejer

10 - 12 dage--
Kan nok gøres.
Forudsat i sejler godt til, og ikke må ligge over ved søerne, der kan være
temmelig grimme.

MVH
Egon

Fra : Bolhede

Dato : 14-12-06 22:16

Ja, så giver det sig selv da jeg ikke kommer langt på 1,60 meter
vand.

Mvh. Anders

Fra : Kjell Roger Johnsen

Dato : 15-12-06 16:23

Hei!
Vis en navigerer rett er dette fakta .

FAKTA OM GÖTA KANAL
Maxlängd för båt 30 m
Maxbredd 7 m
Maxdjup 2,8 m
Maxhöjd 22 m
Högsta fart i kanalen 5 knop
Byggnadsår 1810 - 1832
Antal slussar 58
Längd 190 km
Högsta höjd ö.h (Sjön Viken) 91,8

MVH
Roger

Fra : Egon Stich

Dato : 15-12-06 16:50

"Kjell Roger Johnsen" <kjrojo@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> FAKTA OM GÖTA KANAL
> Maxlängd för båt 30 m
> Maxbredd 7 m
> Maxdjup 2,8 m
> Maxhöjd 22 m
> Högsta fart i kanalen 5 knop
> Byggnadsår 1810 - 1832
> Antal slussar 58
> Längd 190 km
> Högsta höjd ö.h (Sjön Viken) 91,8
>

> MVH
> Roger
>
> "Bolhede" <bolhede@hotmail.com> skrev i melding
> Ja, så giver det sig selv da jeg ikke kommer langt på 1,60 meter

Du fik fat i, at det var Kongselv, jeg mente, når jeg talte om broer og
dybder?
Ikke Götakanal.

MVH
Egon

Fra : Kjell Roger Johnsen

Dato : 15-12-06 17:32

Unnskyld.
Kungselv har denne
Category of bridge: bascule bridge

Horizontal clearance: 24.3 m

Vertical clearance, closed: 5.2 m

og denne er ikke god.

Vertical clearance: 12.5 her N57.50.7 E11.54.8

Dybde Kungselv er i leia 6 - 15 m

Men i utløpet ca. her N57.47.3 E11.46.4 er det noen grunner på 2,2 -2,5m

MVH

Roger