ide til at få hyperaktiv hund til at slapp~
Fra : dodaw@do.dk

Dato : 11-12-06 15:36

jeg har en staffordshire bull terrier der er næsten 6 år gammel, han
er ikke kastreret og bliver det heller ikke jeg ved at de "denne race"
begynder at blive en lille smule voksne når de runder de 6 år jeg ved
godt at de for det meste er hyperaktive og det kan jeg også godt lide
men det kunne være rart at lige skære toppen af hyperaktiviteten af

men jeg ville høre om nogen herinde har nogle råd til at få hunden til
at være bare en lille smule rolig, han vil lege konstant alt hans
vågne tid og nogle gange ville det jo være eget rart at han kunne være
lidt rolig og lige side og blive kælet lidt eller bare slappe af lidt.

han får moderrat motion ved løbeture og leg i skoven og på stranden
men han skal ikke have for meget motion fpor så bliver han bare endnu
mere aktiv når han kommer hjem.

har i nogle triks jeg kan bruge ? er der ikke noget med at man skal
lade hunden komme hen for at blive klappet og ikke opsøge den for at
klappe den eller hvordan er det nu ?

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 11-12-06 17:01

<dodaw@do.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> han får moderrat motion ved løbeture og leg i skoven og på stranden
> men han skal ikke have for meget motion fpor så bliver han bare endnu

Hej
med det forbehold, at jeg ikke kender til din hunds race, vil jeg foreslå at
trætte din hund mentalt, idet det er meget svært fysisk at køre en hund
træt.

Jeg har selv labrador, og hvis jeg en dag synes, at gåturen måske blev lige
kort nok, "trætter" jeg hende ved at gemme ting, som hun så finder til mig.
Jeg bruger blot en træklods, som jeg gnider mellem hænderne for at sætte min
fært på den, og mens hunden er lukket ud i entreen, gemmer jeg den
forskellige steder i stuen eller de andre rum. Nu er hun efterhånden så
rutineret, at jeg kan gemme den højt oppe i en bogreol eller lign., sådan at
det er næsen, hun skal bruge, men i starten kan du prøve at gemme godbidder,
hvis det er noget, din hund er glad for, indtil den fanger ideen.
Når hun har fundet klodsen 5-6 gange - og hun bliver naturligvis hver gang
rost i høje toner - gemmer jeg klodsen væk, og hun lægger sig træt i sin
kurv.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-12-06 17:12

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
> med det forbehold, at jeg ikke kender til din hunds race, vil jeg
> foreslå at trætte din hund mentalt, idet det er meget svært fysisk
> at køre en hund træt.

Hej Anelise.

Der står øverst, at det er en ca. 6 år gammel Staffordshire Bull
Terrier

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 11-12-06 18:44

> Hej Anelise.
>
> Der står øverst, at det er en ca. 6 år gammel Staffordshire Bull Terrier
>

> --
> Venlig hilsen Tove
> Beware of people who dislike cats

hej Tove
jeg mente blot, at jeg ikke har noget personligt kendskab til racen, og
således ikke ved, om det at søge overhovedet er noget for den slags hunde,
hvorimod min hund, der jo er en retriever, ikke ved noget bedre end at
aflevere ting til mig.
Hilsen, Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-12-06 18:56

> [...]
> den slags hunde, hvorimod min hund, der jo er en retriever, ikke
> ved noget bedre end at aflevere ting til mig.

Sorry Anelise, der fik jeg vist kvajet mig, men så er det vist ikke
første gang

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 11-12-06 19:23

> [...]
> godt at de for det meste er hyperaktive og det kan jeg også godt lide
> men det kunne være rart at lige skære toppen af hyperaktiviteten af

-----

Havde jeg været dig, så ville jeg lære din hund at gå spor, start med at læg
et spor af noget han virkelig godt kan lide, små stykker pølser, kylling
ell. lign. og læg dem med et skridts længde imellem, og for enden af sporet,
som ikke skal være for langt i starten, lægger du en lille håndfuld af
lækkerierne. efterhånden som han mestrer dette, og kan konsentere sig om at
bruge næsen, så øger du afstanden mellem lækkerierne så sporet bliver
sværere og sværere, det er en rigtig god metode til at få brugt de små grå
på en god måde, hunden er rolig og lærer at koncentrere sig.

som nævnt i et andet svar, er søg efter en bestemt genstand også suveræn,
men jeg vil mene at hunden skal lære hvad det vil sige at søge først.

små opgaver, feks at finde ud af at tage låget af en marmeladespand, for at
få gufferen der ligger i spanden ud, åbne en papkasse for at få gufferen,
div. aktivitetsterninger, tumlinger, bolde er også gode.

hvis du synes at det er sjovt at lære hunden diverse tricks, så er det også
en god måde at skabe samarbejde og koncentration, se feks. her;
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/hundeskolen

Agility er også en mulighed, der er det både motion og hovedet der bliver
brugt, alm. hundetræning ligeså.

Jeg har også en af slagsen, som kræver en del udfordringer i hverdagen, og
motion alene gør det ikke. De ting som jeg har nævnt for dig, har været gode
og sjove for ham (og mig)

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 11-12-06 22:22

dodaw@do.dk skrev:
> [...]

> han får moderrat motion ved løbeture og leg i skoven og på stranden
> men han skal ikke have for meget motion fpor så bliver han bare endnu

Vil give de andre ret. Lad sin hund bruge hovedet. Smid efter maden ud
på græsplænen så han selv skal arbejde for føden

> har i nogle triks jeg kan bruge ? er der ikke noget med at man skal
> lade hunden komme hen for at blive klappet og ikke opsøge den for at
> klappe den eller hvordan er det nu ?

Er det lederskab du tænker på? At det er dig der bestemmer hvornår
din hund får opmærskomhed og kontakt. At det ikke er sin hund med dig
der sætter dagsordenen. At din hund ikke skal forvente at få
opmærksomhed ved at spille klovn og blive vild. Giv ham opmærksomhed
når han er rolig - rolig opmærksomhed med rolig stemmeføring. Skal
der leges så bestemmer du hvornår. En god vane er at voldsom leg
foregår udenfor.

Men sørg samtidig for at han får mulighed for at komme af med noget
af sin energi som du plejer + lad ham bruge hovedet.

LN

Fra : Søren LH

Dato : 11-12-06 23:28

Hej,

Jeg kan ikke svare som ekspert, men kun ud fra min egen erfaring fra to
hunde.

Det er at selvfølgelig skal hunden have et minimum af stimulans - et
par gåture om dagen + lidt træning.

Men ellers gælder det om at få hunden til at slappe af. Kommandere
den i "dæk" eller "læg dig". Isolere den i et værelse i perioder af
f.ex. nogle timer, hvor den ikke har nogen stimulanser. Selv bevæge
sig i slow motion, så man ikke vækker hunden til at tro at nu skal
der ske noget. Når der skal ske noget (f.exs. ud at gå tur), lad
hunden stresse ned, inden du går videre til det næste, hver gang.
F.ex.: ud en entre - stresse ned - halsbånd på - stresse ned - åbne
dør - stresse ned - gå ud ad dør - stresse ned - og så fremdeles.

Mine erfaringer er fra driftige schæferhunde, som ellers siges at
være ret så aktive. Men hos mig kan de sagtens forholde sig rolige.

Mvh
Søren

Fra : Godaw@du.dk

Dato : 12-12-06 16:13

tak for tipsne, vi er gået i gang med "bakøvelsen" det var et
meget godt link til dyrenes beskyttelse

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 12-12-06 21:23

> [...]
> godt at de for det meste er hyperaktive og det kan jeg også godt lide
> men det kunne være rart at lige skære toppen af hyperaktiviteten af

bare lige et ps..
jeg har i dag modtaget en julegave til mine vovser, som jeg selvfølgelig
ikke kunne vente med at uddele..
en aktivitetsting i træ, put i kasse hedder denne model.
den går ud på, at få en klods i et hul i en kasse, hvorefter en godbid (som
på forhånd er placeret) triller ud af en rille i bunden, der er så mange
muligheder for at øge sværhedsgraden hen ad vejen, efterhånden som hunden
finder fidusen.
der findes flere variationer af disse aktivitetsting i træ, men det kræver
at man overværer og guider sin hund, så det er ikke noget den selv skal rode
med.
du kan se disse ting her hvis det skulle have interesse. www.elskerdyr.dk
under legetøj - aktivering.
denne her faldt ihvertfald i god jord hos mine 3.

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : ST

Dato : 12-12-06 21:49

> [...]
>
> har i nogle triks jeg kan bruge ? er der ikke noget med at man skal
> lade hunden komme hen for at blive klappet og ikke opsøge den for at

Du efterlyser forslag til aktivitet - her er eet ?
Et godt fif - måske specielt til "lejlighedshunde`"
En cocktailpølse kan skæres i 10 skiver - ja du læste rigtigt . Hunden
lukkes i et rum - du placerer skiverne strategisk forskellige steder i et
andet rum - under gulvtæppe etc. både højt og lavt eller i hele huset om du
vil. Åbner for hunden - lader den snuse til dine fingre (pølsefingre) Giv
evt. kommandoen: Søge- udtalt : søøøge - giver vitaminer til hjernen de 5
minutter men virker et par timer bagefter.

Husk at huske hvor godterne blev gemt, husk at guide din hund til de guffer
den har overset - og ros din ven.
Alt kan bruges: Frolich/ost/pølseskiver/kødrester efter aftensmaden.
Virker perfekt på vores D/S hanhund samt rotweilertæve - egentligt har jeg
anvendt metoden da jeg havde jagthunde - men ideen kan nemt overføres - der
er en jagthund i alle hunde.
God pølsejagt - Susanne