Linksys BEFSR41-router "låser" IP-adresse ~
Fra : Preben Juul Kruse

Dato : 11-12-06 15:43

Hey folks

Jeg har en tid kørt med en fast-kablet Linksys BEFSR41-router som jeg
nu vil afmontere - og køre direkte fra PC-netværkskort til
adsl-modem'et.
Men det kan jeg ikke få lov til!
Linksys-IP-adressen 192.168.1.1 "sidder fast" et eller andet sted i
systemet, så jeg ikke kan få lov at hente en ny 'public' dynamisk
IP-adresse - uden Linksys-routeren.

Problem-løsnings-forsøg - jeg har :
1. - kørt IPCONFIG og får konstant svaret : 192.168.1.1.
2. - genstartet PC-en et utal af gange.
3. - slukket for adsl-modem'et i mere end 1 time (TDC-forslag)
4. - netværkskortet + TCP/IP-protokollen fjernet og geninstalleret.
5. - netværkskortet sat op til automatisk at hente en IP-adresse.
6. - før Linksys-routeren blev afmonteret lavede jeg en "DHCP-Release"
via Linksys-administrator-websiden : 192.168.1.1. - så IP-adressen
blev nul-stillet.

Men hul-igennem får jeg ikke.
Ved hver IPCONFIG får jeg kun IP-adressen: 192.168.1.1.

Jeg kører Windows ME - i nogle uger endnu!

Løsningsforslag og erfaringer er meget velkomne

Fra : Gert Krabsen

Dato : 11-12-06 16:00

Preben Juul Kruse (slet WB1U5) wrote:
> Hey folks
>
> Jeg har en tid kørt med en fast-kablet Linksys BEFSR41-router som jeg
> nu vil afmontere - og køre direkte fra PC-netværkskort til
> adsl-modem'et.

Hvorfor dog?

Du svækker din sikkerhed og får ingen performance-gevinst!

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-12-06 16:10

On 11 Dec 2006 14:43:19 GMT, Preben Juul Kruse
<prebenkruse@WB1U5mail.dk> (slet WB1U5) wrote:

>Jeg har en tid kørt med en fast-kablet Linksys BEFSR41-router som jeg
>nu vil afmontere - og køre direkte fra PC-netværkskort til
>adsl-modem'et.

Dårlig ide - Men du har selvfølgelig en god grund til det ?!

> [...]
>6. - før Linksys-routeren blev afmonteret lavede jeg en "DHCP-Release"
>via Linksys-administrator-websiden : 192.168.1.1. - så IP-adressen

Alt sammen meget god - Vi kan være helt sikre på at din offentlige
ip-adresse er frigivet...

>Men hul-igennem får jeg ikke.
>Ved hver IPCONFIG får jeg kun IP-adressen: 192.168.1.1.

Øhh, hvor kommer den adresse fra:

Det er en lokal/privat ip-adresse, så den kommer ikke fra TDC.

Det er heller ikke en automatik Windows adresse. De ligger i et helt
andet subnet...

Jeg kan se en af to forklaringer:

* Du har en 'anden lokal' DHCP-server på dit lokalnet der uddeler
adressen 192.168.1.1

* Eller du har fået opsat ME-maskinen med den faste ip-adresse
192.168.1.1

>Løsningsforslag og erfaringer er meget velkomne

Kom her med en udskrift af IPCONFIG /ALL samt en detaljeret
beskrivelse af dit netværk..

<mlr>

Fra : Preben Juul Kruse

Dato : 11-12-06 17:21

Den 'gode forklaring' er at jeg skal ha' skiftet til en trådløs
router!
Og for at kunne lave set-up på den trådløse skal jeg både ha'
fjernet fast-wire-routeren OG ha' netforbindelse.
Thats it.

I øjeblikket er der ikke andet "netværk" end min PC koblet på
adsl-modem'et. PC'en har eet netkort, på bundkortet.
så jeg ved ikke hvor

>en 'anden lokal'DHCP-server på dit lokalnet der uddeler
>adressen 192.168.1.1 - skulle komme fra.
Denne ip-adresse er Linksys' - hvorpå der laves set-up når
routeren første gang installeres.

Så tror jeg mere på denne forklaring:
>* Eller du har fået opsat
>ME-maskinen med den faste ip-adresse
>192.168.1.1

- men jeg har sat x ved 'hent IP-adresse auromatisk' !
så hvor pokker sidder den ip-lås??
PJK

ipconfig/all - giver dette resultat :
Windows IP Configuration
Command line options:
/All - Display detailed information.
/Batch [file] - Write to file or ./WINI
/renew_all - Renew all adapters.
/release_all - Release all adapters.
/renew N - Renew adapter N.
/release N - Release adapter N.

Fra : Hans

Dato : 11-12-06 17:43

Preben Juul Kruse wrote:

> - men jeg har sat x ved 'hent IP-adresse auromatisk' !
> så hvor pokker sidder den ip-lås??
> PJK
>
> ipconfig/all - giver dette resultat :

Du mangler et mellemrum mellem ipconfig og /all

Din forbindelse er låst til routerens mac-adresse, og kan den ikke frigives
inde fra routeren bliver du nødt til at vente til "leasen" er udløbet,
hvilket udmærket kan vare en time og måske endnu længere.

Det letteste du i såfald kan gøre er, at fjerne udstyret fra forbindelsen og
vente til næste morgen med at tilslutte den nye router, som så vil få en ny
dhcp-lease og du er på igen.

Hans

Fra : Preben Juul Kruse

Dato : 11-12-06 20:15

Hej Hans
Det lyder som et godt bud.
Jeg slukker for modem og afmonterer routeren i nat.
I morgen kobler jeg så først op direkte på modem'et.
Når/hvis jeg får forbindelse på den måde, slukker jeg igen og
tilslutter så min nye trådløse D-Link router.
Lyder det som en OK fremgangsmåde - sådan "med livrem og seler"?

Preben

Fra : Gert Krabsen

Dato : 11-12-06 20:31

Preben Juul Kruse wrote:
> [...]
> tilslutter så min nye trådløse D-Link router.
> Lyder det som en OK fremgangsmåde - sådan "med livrem og seler"?

Tja, bortset fra, at de fleste af os bare ville smække den nye router på
i stedet for den gamle.

Det plejer at gå meget godt..

Fra : Hans

Dato : 11-12-06 20:29

Preben Juul Kruse wrote:
> [...]
> tilslutter så min nye trådløse D-Link router.
> Lyder det som en OK fremgangsmåde - sådan "med livrem og seler"?

Nej - Du skal tilslutte D-link'en som det første, da du ellers står i samme
situation igen, da din forbindelse så vil være låst til din computer.

Hans

Fra : Preben Juul Kruse

Dato : 12-12-06 18:29

Hej Hans
Tak for dit råd - desværre så jeg det ikke før jeg imorges
forsøgte at koble på direkte fra PC'en via adsl-modem'et.
Og IKKE fik forbindelse - fordi ip-adressen stadig er låst til
Linksys' 192.168.1.1.

Så nu prøver jeg lige på og hårdt - og sætter min nye trådløse D-
Link router på.
Og krydser så ellers fingre!

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-12-06 20:14

On 11 Dec 2006 16:20:50 GMT, Preben Juul Kruse <prebenkruse@mail.dk>
wrote:

> [...]

>Og for at kunne lave set-up på den trådløse skal jeg både ha'
>fjernet fast-wire-routeren OG ha' netforbindelse.

Tja, jeg forstår ikke hvorfor du vil over mellemstadiet uden router -
Jeg plejer bare at bytte routeren ud...

Og det giver sjældent problemer

> [...]

>routeren første gang installeres.
>
>Så tror jeg mere på denne forklaring:
>
>- men jeg har sat x ved 'hent IP-adresse auromatisk' !

Jeg kan sgu'tte se hvordan din maskine pludselig skal optræde med
ip-adressen 192.168.1.1 som jo tidligere har tilhørt routeren...

Du tager ikke fejl af ip-adresse og 'standard gateway (eller
DNS-servere) i din IPCONFIG udskrift ?!

> PJK

> [...]

Du har glemt mellemrummet mellem IPCONFIG og /ALL

Og jeg tror ikke vi kommer videre før vi ser den udskrift. Jeg
foreslår du kører

IPCONFIG /ALL >C:\DUMMY.TXT

og derefter kopierer filen C:\DUMMY.TXT over i din newsreader. Når vi
ser den, skal du få kvalificeret hjælp....

<mlr>

Fra : Preben Juul Kruse

Dato : 11-12-06 20:33

Hej igen

Jo - jeg har taget fejl af IP-adresse og standardsgateway.
Det er den sidste som sidder 'låst fast'.
Hvordan retter jeg den ?

C:\WINDOWS>ipconfig
Windows IP-konfiguration
0 Ethernet netværkskort :
IP-adresse. . . . . . . . . : 192.168.1.10
Undernetmaske . . . . . . . : 255.255.255.
Standardgateway . . . . . . : 192.168.1.1

1 Ethernet netværkskort :
IP-adresse. . . . . . . . . : 0.0.0.0
Undernetmaske . . . . . . . : 0.0.0.0
Standardgateway . . . . . . :

Men det manglende mellemrum i dos-kommandoen gør ikke den store
forskel (!) - men her er resultatet :

Windows IP Configuration
Command line options:
/All - Display detailed information.
/Batch [file] - Write to file or ./WINIPCFG.OUT

Fra : ShutEye

Dato : 12-12-06 11:32

> Jo - jeg har taget fejl af IP-adresse og standardsgateway.
> Det er den sidste som sidder 'låst fast'.
> Hvordan retter jeg den ?

Kig i egenskaberne for dit netkort under tcp/ip og vær sikker på at det står til
automatisk at hente ip-nummer.

Men som andre har sagt: hvorfor undvære router???

Fra : Preben Juul Kruse

Dato : 12-12-06 18:23

Heh
Tak for dit indspark
- men selvfølgelig ER netkortet sat til automatisk at hente
tcp/ip.
Og som nævnt : jeg skal ikke køre uden router - blot skifte til
en trådløs router.
Men for at kunne lave set-up på den nye skal jeg ha'
netforbindelse, og det kan jeg ikke få så længe den gamle
Linsys 'låser' Ip-adressen fast til Linksys' 192.168.1.1.
Så gode løsningsforslag modtages gerne!
Preben

Fra : ShutEye

Dato : 12-12-06 18:32

> [...]
> netforbindelse, og det kan jeg ikke få så længe den gamle
> Linsys 'låser' Ip-adressen fast til Linksys' 192.168.1.1.

Doh! Note til mig selv: Læs tråden ordenligt :)

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 13-12-06 20:24

Preben Juul Kruse wrote:

> C:\WINDOWS>ipconfig
> Windows IP-konfiguration
> 0 Ethernet netværkskort :
> IP-adresse. . . . . . . . . : 192.168.1.10
> Undernetmaske . . . . . . . : 255.255.255.
> Standardgateway . . . . . . : 192.168.1.1
>
> 1 Ethernet netværkskort :
> IP-adresse. . . . . . . . . : 0.0.0.0
> Undernetmaske . . . . . . . : 0.0.0.0
> Standardgateway . . . . . . :

Iflg. ovenstående har du to netkort i maskinene, passer det ?
Eller bruger du ICS (Internet Connection Sharing) = deling af
internetforbindelsen via den opkoblede PC ?

Kommandoen virker kun på XP.
I ME skal du skrive winipcfg og selv finde tallene i det vindue der
dukker op.

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : Preben Juul Kruse

Dato : 13-12-06 23:29

Jesper Hartoft <news1@hartoftUD.net> skrev:

>Iflg. ovenstående har du to netkort i maskinene, passer det ?
>Eller bruger du ICS (Internet Connection Sharing) = deling af
>internetforbindelsen via den opkoblede PC ?

Næh - der er kun eet netkort i maskinen og ikke andre maskiner
er tilsluttet. Måske skyldes det at TDC stiller to adresser til
rådighed til hver bredbåndskunde?
Og nej - jeg bruger ikke ICS - det har jeg ikke behov for =
forstand på - endnu.

>Kommandoen virker kun på XP.
>I ME skal du skrive winipcfg og selv finde tallene i det vindue
der
>dukker op.

Jo-jo, kommandoen virker godt nok i WinME.

Bedste hilsner
Preben
- nuværende ME-bruger, meget snart XP-bruger - og forhåbentlig
snart Vista-bruger!

Fra : Preben Juul Kruse

Dato : 12-12-06 18:54

Hejsa igen.
Jeg har netop forsøgt at få hul igennem til nettet via min nye
trådløse D-Link router.
MEN NIX.
Den kan heller ikke fjerne den gamle Linksys-routers "lås" af
Linksys' set-up ip-adresse 192.168.1.1. - så nu er jeg virkelig
på den.
I går snakkede jeg med en Linksys-supporter, men han ville ikke
kendes ved problemet. Det ligger på egen maskine eller hos dit
ISP-selskab - var beskeden.
Og TDC vil ikke yde support fordi jeg kører Windows ME - og så
kan de måske heller ikke

Men gruppen her KAN - håber jeg!
Er der en 'memory-effekt' i adsl-modem'et ? Husker det min
dynamisk tildelte ip-adresse, selvom det har været slukket hele
natten?
Eller er det hos TDC at ip-adresse 192.168.1.1. huskes/låses?
Flere løsningsforslag er meget velkomne.

Preben

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-12-06 22:43

On 12 Dec 2006 17:53:57 GMT, Preben Juul Kruse
<prebenkruse@FR8VWmail.dk> (slet FR8VW) wrote:

> [...]
>natten?
>Eller er det hos TDC at ip-adresse 192.168.1.1. huskes/låses?
>Flere løsningsforslag er meget velkomne.

Problemet ligger hjemme hos dig selv - og formentlig på ME-maskinen.
IP-adresser i 192.168.1.x nettet er ikke noget som ISP'erne uddeler...

Hvad fandet det lige er der går galt, er svært at gennemskue. Der er
vel kun en håndfuld mennesker tilbage i Danmark der kører Windows ME.
Og alle os der kører XP kan ikke lige gennemskue detaljerne i dit
setup...

Mit forslag skal være at du kobler den nye router op til ADSL-linien
og kobler ME-maskinen op til routeren. Hvis ikke maskinen umiddelbart
får en ny ip-adresse fra routeren, opsætter du ME-maskinen med en fast
ip-adresse i routerens subnet (Check manualen, standard gateway og
DNS-server sættes til routerens lan ip-adresse ).

Hvis ikke der herefter er hul igennem til routeren - og derefter
internetttet - er der noget alvorligt galt med ME-maskinens
netværksopsætning. Så ville jeg nok prøve at gen-installere / reparere
netværksfunktionerne. Eller måske bedre endnu: Skifte over til en
moderne XP...

<mlr>

Fra : Preben Juul Kruse

Dato : 13-12-06 23:24

Halløjsa.

Jeps - jeg ved godt at WinME er en forældet sag og jeg er på vej
til et kortvarigt skifte til XP - inden Vista kan fås.
Men inden jeg har XP'en installeret ( om et par uger) har jeg
brug for NU at skifte fra en fastwire-router til en wireless.
Deraf kommer 'bøvlet'.
Og som du ganske rigtigt er inde på ligger problemet nok i ME'en
eet eller andet sted - selvom jeg har fjernet både netværkskort
og protokoller - og geninstalleret dem - op til flere gange.

Derfor tog jeg skridtet fuldt ud i aften.
Fjernede den fastwirede Linksys.
Installerede den trådløse D-Link.
Slukkede maskinen og adsl-modem'et en kop kaffes tid.
Tændte igen - og var på nettet via min nye router - helt uden
problemer - og helt uden at køre den medfølgende D-Link set-up
CD.!!
Men - jeg er den nysgerrige type der gerne vil vide hvad f.....
problemet var før - men gider ikke bruge mere tid på det.

Sikkert er dog, at jeg har fået en del mere support her i
gruppen - TAK skal I ha' - end hos både TDCs bredbånds-gutter og
hos Linksys'!!
Preben

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-12-06 08:18

On 13 Dec 2006 22:24:13 GMT, Preben Juul Kruse
<prebenkruse@NTCD9mail.dk> (slet NTCD9) wrote:

> [...]
>Tændte igen - og var på nettet via min nye router - helt uden
>problemer - og helt uden at køre den medfølgende D-Link set-up

Det var jo det, du skulle ha' gjort fra starten af

Netværket er normalt konfigureret til automatisk opsætning via DHCP så
det er bare at kable. Der er ikke behov for en Setup CD...

>Men - jeg er den nysgerrige type der gerne vil vide hvad f.....
>problemet var før - men gider ikke bruge mere tid på det.

Men den automatiske opsætning fungerer åbenbart ikke. Computeren kan
ikke komme på nettet uden routeren og virker låst til ip-adressen
192.168.1.10.

Mt første bud var at du havde fået opsat maskinen til fast ip-adresse,
men efterhånden hælder jeg til at du har fået stoppet ME-maskinens
tjeneste 'DHCP-client' og maskinen derfor er 'låst' til den TCP/IP
opsætning den i 'tidernes morgen' fik fra din LinkSys.

I så fald er det heldigt at DLink'en kører med samme LAN netværk som
LinkSys'en....

Jeg syn's heller ikke du skal spilde meget mere tid på problemet
eftersom netværket jo fungerer nu.

Men brug alligevel et par sekunder på at checke at DHCP-clienten kører
på computeren...

På XP kan det gøres via SERVICES.MSC eller MSCONFIG.EXE. Om de
programmer også ligger på en ME, skal jeg ikke kunne sige

<mlr>