Kronisk syge søges
Fra : Bodil

Dato : 11-12-06 12:47

Jeg er journaliststuderende. Jeg er i gang med en eksamensoopgave om
kronisk syge. I den forbindelse er jeg stødt på en undersøgelse, der
viser at mange kronisk syge gerne vil leve sundere, men ikke selv har
overskud til at ændre deres livstil.

Jeg søger: Kronisk syge, der gerne vil leve sundere, men som har brug
for hjælp til at komme i gang med at gøre noget ved det. Fx ved at
få hjælp fra deres læge eller fra sundhedsvæsenet.

Jeg håber, at I derude har lyst til at hjælpe mig?
Skriv til mig hurtigst muligt på: bodilskov@mail.djh.dk

Fra : Peter

Dato : 13-12-06 03:11

"Bodil" <bodilskov@mail.djh.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Som værende Førtidspensionist pga. kronisk sygdom, kan jeg love dig, at det
kun er manglen på økonimisk overskud,
der fraholder mig i at leve sundt.

Når alt er betalt, er der ca kr. 2500,00 pr. måned at købe mad for til 2
personer + 1 hund.

1 kg oksefars med 9% fedt ca. kr. 40,00
5 kg oksefars med 18-22% fedt - tilbud - kr. 100,00.

De sunde priser rækker en førtidspension simpelthen ikke til.

Peter

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-12-06 08:54

> Som værende Førtidspensionist pga. kronisk sygdom, kan jeg love dig, at
> det kun er manglen på økonimisk overskud,
> der fraholder mig i at leve sundt.

Host, host. Mit kendskab til førtidspensionister ligger på at de har
betydeligt flere penge til rådighed efter husleje og andre faste udgifter
end de fleste almindelige lønmodtagere har, så det er bestemt ikke alle
førtidspensionister, der mangler økonomisk overskud.

Mvh Maria

Fra : Holst

Dato : 13-12-06 10:18

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> end de fleste almindelige lønmodtagere har, så det er bestemt ikke alle
> førtidspensionister, der mangler økonomisk overskud.

Det er nu ikke mit indtryk.

Hvad er førtidspensionen da oppe på i dag? 25.000 eller så?

Fra : Else Holm

Dato : 13-12-06 10:42

Holst wrote:

> Det er nu ikke mit indtryk.
>
> Hvad er førtidspensionen da oppe på i dag? 25.000 eller så?

Hvordan kommer du frem til 25.000 kr.? For enlige er den på ca.
14.500 kr. og for gifte/samboende ca. 12.300 kr. efter de nye
regler - se danmark dk http://kortlink.dk/danmark/3ewh

--
Else

Fra : Holst

Dato : 13-12-06 10:58

Else Holm wrote:

> Hvordan kommer du frem til 25.000 kr.? For enlige er den på ca.
> 14.500 kr. og for gifte/samboende ca. 12.300 kr. efter de nye
> regler - se danmark dk http://kortlink.dk/danmark/3ewh

Maria sagde blot, at førtidspensionister havde flere penge til rådighed
end de fleste almindelige lønmodtagere. Og så måtte førtidspensionen jo
været steget til for mig nye og ukendte højde. Jeg kan høre, at du
heller ikke har hørt om den stigning.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-12-06 20:15

> Hvad er førtidspensionen da oppe på i dag? 25.000 eller så?

Næ, den sidste jeg lavede regnestykket på, der svarede pensionen til en
månedsløn på 36.000. Der gives boligsikring, tilskud til medicin, tilskud
til tandlæge, gratis eller næsten gratis transport, billig adgang til næsten
alt, kæmpetilskud til bil, gratis fysioterapi osv osv.
Jeg har ingen problemer med at det er sådan, men at sige at man ikke har
økonomisk overskud - det er en lettere overdrivelse for dem, jeg kender.

Mvh Maria

Fra : Peter

Dato : 14-12-06 21:29

> [...]
> Jeg har ingen problemer med at det er sådan, men at sige at man ikke har
> økonomisk overskud - det er en lettere overdrivelse for dem, jeg kender.

Hvilken verden lever du i?
Det er i hvert fald ikke den samme som min.

Peter

Fra : Trist

Dato : 14-12-06 21:44

"Peter" <doc_069@hotmail.com> wrote in

> "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken verden lever du i?
> Det er i hvert fald ikke den samme som min.

Glem det. Maria er sygelig misundelig på førtidspensionisterne. Jeg
mistænker hende lidt for ikke at gide at arbejde.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-12-06 17:07

> Glem det. Maria er sygelig misundelig på førtidspensionisterne. Jeg
> mistænker hende lidt for ikke at gide at arbejde.

Nej, jeg er bestemt ikke misundelig. Det må være uendeligt trist ikke at
kunne arbejde med det man har lyst til.

Mvh Maria

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-12-06 21:32

Den 14-12-06 20.14 skrev Maria Frederiksen følgende:

> Næ, den sidste jeg lavede regnestykket på, der svarede pensionen til en
> månedsløn på 36.000.

Nådada! Det vil sige, at diverse tilskud skal svare til en løn på over
20.000 kroner - det hænger vist ikke helt sammen.

> Der gives boligsikring, tilskud til medicin, tilskud
> til tandlæge,

Vist ikke mere end til alle andre.

> gratis eller næsten gratis transport,

Ja, det er billigt i forhold til almindelige priser.

> billig adgang til næsten alt

Nu ved jeg ikke, hvad du kalder næsten alt, kom gerne med eksempler.

> kæmpetilskud til bil

Nu tænker du vist ikke på almindelige førtidspensionister, men nærmere
på personer, der er mere eller mindre gangbesværede (især mere). Det er
trods alt vist kun et fåtal af førtidspensionisterne, der falder ind i
den gruppe.

> gratis fysioterapi osv osv.

Førtidspensionen har, så vidt jeg ved, ingen indflydelse på, om man får
gratis fysioterapi eller ej.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Shareware, freeware, sisterware og mange andre warer. Læs hvad de

Fra : Holst

Dato : 14-12-06 23:16

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> til tandlæge, gratis eller næsten gratis transport, billig adgang til næsten
> alt, kæmpetilskud til bil, gratis fysioterapi osv osv.

Nu er det da vel heller ikke fair at medregne alt det.

Der er ingen tvivl om, at lavtlønsgrupper har nemmere ved at få nogle
tilskud, som indirekte bringer deres løn op på et højere niveau.

Men det er da direkte forkert også at begynde at medregne de
ekstraudgifter, såsom til medicin og fysioterapi, som de jo givetvis er
nødt til på grund af det handicap eller de skvanker de har. Havde de
ikke det handicap, så ville de jo heller ikke have den udgift - og
derfor heller ikke være førtidspensionister.

> Jeg har ingen problemer med at det er sådan, men at sige at man ikke har
> økonomisk overskud - det er en lettere overdrivelse for dem, jeg kender.

Det må være dejligt for dem.

De førtidspensionister, jeg kender, har nu ikke noget stort overskud.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-12-06 23:54

Maria Frederiksen wrote:

> Næ, den sidste jeg lavede regnestykket på, der svarede pensionen til
> en månedsløn på 36.000.

Meget optimistisk!

Jeg prøver lige at kigge på en jeg kender godt:

>Der gives boligsikring,

Alle lavtlønnede i lejebolig kan vist få boligtilskud, pensionist eller ej,
men de ca. 800kr i dette tilfælde er da værd at have med ,også selv om man
ikke er pensionist

> tilskud til medicin,

Ikke en øre derimod en månedlig udgift på gennemsnitlig 300kr.

> tilskud til tandlæge,

Ikke en øre, men udgifter til tandlæge ca. 1000kr. hver måned, grundet
medicin der påvirker mundens bakterieflora.

>gratis eller næsten gratis transport,

Der give ingen pensionistrabat til benzin, bilreperationer mm. personen her
var bilfri før han blev syg, men er nu bilejer grunde nedsat gangfunktion.

Desuden er det tilskud der gives til transport til sygehus der ligger mere
end 50km. væk, som alle har ret til, halveret for pensionister.

> billig
> adgang til næsten alt,

Hvad?

> kæmpetilskud til bil,

Ikke en øre, derimod udgifter til bil grundet ovenstående, skal vi sige
3000kr. om måneden?
I øvrigt er invalidebilordningen væsentligt dyrere end en brugt bil.

> gratis fysioterapi osv

For hvem dog?

Den kommune jeg selv bor i har gratis fysioterapi for de ANSATTE, ikke for
pensionisterne.

> osv.
> Jeg har ingen problemer med at det er sådan, men at sige at man ikke
> har økonomisk overskud - det er en lettere overdrivelse for dem, jeg
> kender.

Jeg har det altså lige modsat med dem jeg kender.

ca. 9000 kr.pension
ca. 2800 kr lønindtægt fra udnyttet resterhvervsevne.

De ca. 12.000 kan jeg ikke lige få til at passe med en løn på 36.000 før
skat.
Specielt ikke når vi skal medregne der ekstra udgifter det står længere op i
teksten.

Men jeg vedgår da gerne, at pensionister ikke har udgifter til a-kasse og
fagforening.

Nu er det måske dumt af min ven at udnytte sin resterhvervsevne, men han
siger at han trives bedst med selv at arbejde for lidt af føden.
Og jeg tror han trives bedst med, at han ved at der er brug for ham i det
daglige.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Peter

Dato : 13-12-06 13:38

> [...]
> end de fleste almindelige lønmodtagere har, så det er bestemt ikke alle
> førtidspensionister, der mangler økonomisk overskud.

Du skulle måske ikke hæfte dig så meget ved, hvad du hører, men kun hvad du
ved.

Jeg har udbetalt, alt inkluderet, lidt over kr. 9.000 pr måned, så det er
hvad der er til rådighed.
Dertil bor jeg ude på landet, med meget dårlige offentlige transport
muligheder, så med mindre jeg vil helt isolere mig
fra resten af samfundet, er jeg nødsaget til at have bil, med de
omkostninger en sådan "luksus" medfører.

Jeg ved ikke, hvad et lavløns område giver når skat er trukket, men vil dog
tro at der er mindst 2-3.000 mere til
rådighed pr. måned.

Dette skal ikke opfattes som en klage, da jeg er udmærket tilfreds med det
liv, jeg har mulighed for at føre,
der er bare ikke råd til at leve sundt, med økologiske og fedtfattige
madvarer. Man skal hele tiden støvsuge
diverse tilbudsaviser for de bedste tilbud, købe stort ind,og planlægge
kosten efter det.
Så kan der også blive råd til at have det lidt sjovt.

Peter

PS.: Jeg kender også førtidspensionister, med en supplerende pension fra
deres tidlige arbejdsplads, som har råd til at leve livet,
men det er vist de færreste der er så heldige.

Fra : Mandy Lifeboats

Dato : 01-01-07 15:33

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote:

> Host, host. Mit kendskab til førtidspensionister ligger på at de har
> betydeligt flere penge til rådighed efter husleje og andre faste udgifter
> end de fleste almindelige lønmodtagere har...

Du kunne så absolut ikke tage mere fejl.
De eneste, som er endnu værre stillet, er de 'ægte' pensionister - hvis de
da ikke har sparet op privat/har anden formue.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-01-07 13:24

> [...]
> end de fleste almindelige lønmodtagere har, så det er bestemt ikke alle
> førtidspensionister, der mangler økonomisk overskud.

Hej Maria

Jeg vil da ikke afvise, at du kan have ret.... Men mon ikke det kræver noget
af en forklaring at sige sådan.... Så som, hvad mener du, er Faste udgifter
)).....

Det afhænger jo i den grad af, om din lønmodtager har forstået, at bruge
sine penge rigtigt.

Som man kan læse rundt omkring, så har Danskerne aldrig været rigere... Men
de har heller aldrig, været så store fjolser med deres penge, som de er nu.

M.V.H....Benny..