Pascal - tro eller ikke tro?
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 10-12-06 19:25

Hej -

Hvor kan jeg finde noget interessant om emnet? Helst på dansk.

Jeg har for nyligt hørt, at nogle statistikere såer tvivl om formlen.

- Jensby

Fra : Martin Andersen

Dato : 10-12-06 20:02

Jan Bang Jensby wrote:
> Hej -
>
> Hvor kan jeg finde noget interessant om emnet? Helst på dansk.
>
> Jeg har for nyligt hørt, at nogle statistikere såer tvivl om formlen.
>
> - Jensby

Snakker du om Pascal's filosofiske vædemål?

Fra : Bo Warming

Dato : 11-12-06 07:20

"Martin Andersen" <dur@ikke.nu> wrote in message
> [...]

Det er teologi godtkøbssnak om at det godt kan betale sig at tro på
Gud for der er enlille chance for at han eksisterer og belønner det

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 11-12-06 07:42

"Martin Andersen" skrev

> Snakker du om Pascal's filosofiske vædemål?

Ja. Nu du nævner det, kan jeg huske, at der er tale om et væddemål.

- Jensby

Fra : Martin Andersen

Dato : 11-12-06 13:53

Jan Bang Jensby wrote:
> "Martin Andersen" skrev
>
> Ja. Nu du nævner det, kan jeg huske, at der er tale om et væddemål.
>
> - Jensby

Oversat fra wikipedia's artikel om Pascal's Wager:

* Forudsat du tror på Gud.
o Hvis gud eksisterer kommer du i himlen: det er en uendelig god ting.
o Hvis gud ikke eksisterer er din udgift endelig stor
* Forudsat du ikke tror på Gud.
o Hvis gud ikke eksisterer er din gavn endelig stor og derfor ligegyldig
o Hvis gud eksisterer: Dit tab er uendeligt, du vinder intet, risikerer straf

Der er flere oplagte fejl i at stille det op på den måde.

For det første kan man vel næppe mene at en tro baseret på økonomiske argumenter
er reel og det kan være at Gud ikke belønner den som vælger at tro ud fra den
slags hensyn.

For det andet antages det at den gud der eksisterer er den kristne gud og den
gud alene. Hvis det ikke er tilfældet er der uendeligt mange mulige guder som
man ikke tror på og hvis helvede man risikerer at ryge i fordi man troede på en
falsk gud.

Og for det tredje så kan det være at hvis der findes en personlig gud, en som er
interesseret i hvordan du lever din tilværelse på jorden og belønner dig med et
evigt liv efter døden, at denne gud hellere så at mennesker koncentrerede sig om
ting de kunne rationalisere sig til end at de følger antagelser uden belæg. Hvis
det er sådan en gud der venter os, så er det eneste sikre valg ikke at tro.

Jeg vil foreslå at du stiller spørgsmålet i dk.livssyn hvis du vil være lidt
mere on-topic og samtidigt håbe på flere svar :)

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-12-06 22:00

> [...]

> gavn endelig stor og derfor ligegyldig o Hvis gud eksisterer: Dit tab er
> uendeligt, du vinder intet, risikerer straf

Punkt #4 alene er grund til ikek at tibede en gud, hvis sådan en
fandtes. Vedkommende ville simplethen ikke fortjene det.

-- regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog
http://markedspartiet.dk, http://macplanet.dk http://siad.dk

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 11-12-06 22:37

Peter Bjørn Perlsø skrev:

> Punkt #4 alene er grund til ikek at tibede en gud, hvis sådan en
> fandtes. Vedkommende ville simplethen ikke fortjene det.

Det interessante er vel at Pascal argument bygger på en falsk
dikotomi, og som sådan ikke rigtigt har nogen værdi.

Altså der er ikke tale om et enten-eller (enten tror jeg på gud,
eller også tror jeg ikke på gud), idet der jo er mange religioner.
Det er i virkeligheden, enten tror jeg ikke på guder, eller også tror
jeg på den kristne gud, eller også tror jeg på Odin, eller også
tror jeg på Ra, eller også tror jeg på Vishnu, eller også.....osv.
osv.
Det bliver svært at vælge den rigtige gud at tro på, så man er
sikret en plads i evigheden.

J.O.

Fra : Patruljen

Dato : 13-12-06 12:18

Peter Bjørn Perlsø skrev:

> Punkt #4 alene er grund til ikek at tibede en gud, hvis sådan en
> fandtes. Vedkommende ville simplethen ikke fortjene det.

Nja - Perlsø.

Hvis det er væsnet på øverste etage, som står bag dether
intelligente design - så takker jeg gerne... Og adskillige gange,
enddog

http://fastvideosite.com/html/bikini-photo-contest-hot-women-546.php

Best regards Bruun

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 13-12-06 21:08

Patruljen <Patruljen@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis det er væsnet på øverste etage, som står bag dether
> intelligente design - så takker jeg gerne... Og adskillige gange,

Du ved godt at du ryger i helvede for det der, ikke?

Og det er alt sammen en del af guds master plan...

;p

Fra : Bo Warming

Dato : 13-12-06 21:40

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote in message

> Du ved godt at du ryger i helvede for det der, ikke?
>
> Og det er alt sammen en del af guds master plan...

Jeg er altid ontopic men alle i denne tråd skrier om teologi og at
PAscal OGSÅ var naturvidenskab gør ikke hans godtkøbssnak om våddemål
om gudstro til dk.viudenskab-relevant, vel ?

Fra : Vidal

Dato : 13-12-06 21:57

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> Du ved godt at du ryger i helvede for det der, ikke?

Hvordan det? Er der noget specielt ukristeligt ved bikinier?

> Og det er alt sammen en del af guds master plan...

Og?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard