Fugtige hynder - hjælper en tynd liggemadr~
Fra : Ukendt

Dato : 10-12-06 18:39

Hejsa gruppe,

I foråret "kørte" en tråd om problemer med fugt under/i hynderne. Som
resultat af debatten anskaffede jeg mig i første omgang nogle af de
meget billige karimater fra "dynelarsen" for at se, om det kunne
afhjælpe problemet.

Mange meninger blev tilkendegivet, og her er min oplevelse: Det virker!

Jeg har i år været så priviligeret, at jeg kunne holde en meget lang
sejlersommerferie - fem uger - og en del af tiden med min bedre halvdel,
som senere tog til Grønland på et ferievikariat ... men det er en anden
historie ...

Derudover har der i størstedelen af tiden været et par i forkahytten.
Ikke det samme ... ...

I modsætning til tidligere år, var der ikke tale om fugt i bunden af
vore hynder, så min konklusion er klar: Kan man isolere bunden af
hynden, slipper man for mange fugtproblemer ... Men vejret var jo også
ekceptionelt godt ... men alligevel ... jeg tror på konceptet ...

Det skal siges, at jeg i løbet af dagen sørger for god udluftning af
"kahytterne" og sengetøjet, men det har jeg nu altid gjort, så der er i
mit hoved ingen tvivl om, at "liggemadrasserne" gør en stor forskel.

Ja, det var bare det ... og så var det jo dejligt vejr i dag og skønt,
at vi slog Spanien!

Mange hilsener
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-12-06 13:27

Hej Flemming,

Ja de billige liggeunderlag virker godt, vi har anvendt dem i
mange år.

Mvh/Harding

Fra : Torben Henriksen

Dato : 12-12-06 01:33

Hej Flemming

Jeg har aldrig hørt ordet karimater før, det er vel ikke en trykfejl
jeg vil lige være sikker, og ikke dumme mig når jeg står hos den
lokale "dynelarsen" for at købe sådan et par stykker,
de koster vel ikke en formue?

Mvh/Torben H

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-06 02:46

Hej Torben,

Min kone er ivrig vandrer - du ved: Rygsæk, sovepose, liggeunderlag og
myggenet m.v., og hun bruger udtrykket karimat ... Jeg tror, jeg stavede
det forkert, for jeg har faktisk kun hørt hende sige det ... Jeg tror
det korrekte er med t r'er: Karrimat ...

Jeg fandt en Engelsk forklaring på Google:

"A Karrimat is a sheet of very dense foam, around 1cm thick, which is
just long enough and wide enough to insulate the whole of you from the
ground. They are made from closed cell foam which doesn't absorb water.
You can lay it down directly onto wet ground if you need. It is very
tough and pads out some of the bumps. This type of mat is better than an
airbed because it can't leak and let you down, it insulates you better,
it's lighter and it isn't so thick and bulky (which causes problems in a
small tent because your nose can be almost scraping the ceiling)".

Det var hendes erfaringer, der triggede mig. Mon ikke det danske ord:
Liggeunderlag er det korrekte ...?

Se f.eks. her, da jeg ikke kan finde noget på "dynelarsens hjælpeløse
hjemmeside":

http://www.spejder-sport.dk/templates/1Pricelist_G.asp?GroupGuid=6851

Nej, sammenlignet med "de maritime alternativer" - er disse bestemt ikke
kostbare ... desværre husker jeg ikke prisen nøjagtigt, men jeg købte
fem stykker hos dynelarsen og de kostede vist omkring 50 kr. stykket i
to meters længde og 60 cm. bredde ... Hvis du kan gå tilbage i tråden,
så var emnet oppe og vende i tiden 15 - 20. maj i år ...

Den 18. maj skrev jeg til gruppen:

"Var forbi Jysk i dag og købte fem liggeunderlag i 12 mm's "tykkelse",
så må vi se om det kan bidrage væsentligt til at temperaturforskellene
udlignes noget ... Andet og mere vil jeg ikke gøre i denne omgang ...
udover hyppig udluftning ...

Jeg vender tilbage en gang i efteråret med en erfaringsrapport ..."

Og det være hermed gjort.

Mange mente, at liggeunderlag var en meget problematisk løsning og
advarede - andre hævdede at det bare virkede. Og det er altså også min
konklusion ... I denne sæson har jeg ikke haft fugt under mine hynder i
båden.

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-06 03:15

Hej igen,

Lige efter jeg havde postet mit svar til Torben, fandt jeg denne
forklaring på Spejdersports hjemmeside:

Karrimat Er et mærke indenfor liggeunderlag (kommer af Carry +
Mat), men er efterhånden blevet en betegnelse for et liggeunderlag i
almindelighed.

Fra : TOSB

Dato : 12-12-06 10:15

Flemming Torp wrote:
Klip

> [...]
> advarede - andre hævdede at det bare virkede. Og det er altså også min
> konklusion ... I denne sæson har jeg ikke haft fugt under mine

Klip

Hej Flemming - nu bliver jeg en smule nysgerrig. Hvad så med den fugt, der
bliver lukket inde, for den fugt, der førhen trængte ind i hynderne, må vel
være et eller andet sted?

Mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-06 11:22

Hej Torben,

Ja, det var også det problem, jeg "kæmpede" med og fandt aldrig et
tilfredsstillende svar. Derfor var jeg også tøvende med at investere for
meget i "liggeunderlagsløsningen" og jeg var selv lidt skeptisk ...

Men jeg må erkende, at min skepsis er gjort til skamme.

Det er imidlertid ikke det samme som, at kahytterne aldrig udluftes.

Jeg udlufter hyppigt og hænger dynerne på bommen (når min bedre halvdel
ikke kigger ... ...) og ind imellem stiller jeg også hynderne på
højkant ... ikke hver dag, men ofte ...

Men altså: I modsætning til året før, hvor hynderne var tydeligt fugtige
på undersiden, har jeg i år ikke haft det problem ... Den eneste
forklaring, jeg kan finde er de omtalte liggeunderlag ... Men jeg må
også indrømme, at vejret i juli var mere end almindeligt godt ... Så jeg
"tester løsningen" også til næste år, så må vi se ...

I sin tid talte vi om to slags fugt: (1) Kondens og (2) den fra kroppen
Liggeunderlaget fjerner den første - og den anden ... tja, hvad skal
jeg sige ... "forsvinder" ...
Spørg mig ikke, hvor "kropsfugten" bliver af ... Ingen har kunnet give
mig et overbevisende svar ... så jeg lader svaret "svæve i vinden" ...
og fortsætter med at lufte ud ...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-12-06 11:54

Hej Torben og Flemming,

Kropsfugten trænger gennem dyne og også ned i madrassen; men i
madrassen vil temperaturen ved undersiden være meget højere da
der ligger et kraftigt isolerende liggeuderlag herunder.
Det betyder at luften/køjebunden der er meget koldere og ofte
under dugpunktstemperaturen p.g.a. den lave vandtemperatur i den
første del af sejlsæsonen er isoleret fra selve madrassen
således at undersiden af madrassen ikke vil kondensere.
Den varme kropsfugt vil derfor nøjes med at stige til vejrs og
fugten i madrassen vil derfor blive meget mindre; men der vil
fortsat ophobes fugt.
Derfor skal madrassen op på højkant hver morgen medens man nyder
morgenmaden i cockpittet, evt. under cockpitteltet.
Dyner og hovedpuder tages også op til udluftning f.eks. over
bommen, hvis det da ikke regner.
Anvender man dyner og hovedpuder af kunstfibre er der en stor
gennemtrængen af kropsfugt i forhold til de ældre typer dymer og
hovedpuder, så her kan man godt springe et par dage over uden at
fugten i dem bliver for kraftig.

Harding E. Larsen

Fra : Egon Stich

Dato : 12-12-06 15:23

> [...]
> bliver lukket inde, for den fugt, der førhen trængte ind i hynderne, må

Hej.
Der er ingen fugt, der bliver lukket inde.
Det der sker er at man får lukket en kuldebro.
Det er jo temperaturforskellen mellemmadressen og kistebænken, der
forårsager kondensen.
Med isolering bevarer luften i madrassen sin luftfugtighed, uden at udfælde
den.

Hvad der måtte være, fosvinder ved den almindelige daglige udluftning.

MVH
Egon

Fra : Torben Henriksen

Dato : 12-12-06 21:06

Hej Flemming

Tak for dit svar. Så blev det sat på plads, man skal nok ikke
spørge efter Karrimat hos dynelarsen det ved de sikkert ikke
hvad er, liggeunderlag er nok bedre og prisen er jo overkommelig.
Jeg husker godt den tidligere tråd og det var også din erfaringsrapport
jeg ventede på inden jeg ville beslutte mig. Nu vil jeg sætte den på
min juleønskeliste til konen, det må hun også være interesseret i.
Ang. fugt, så lufter man da ud hver dag hjemme i stuen/soveværelset
så på et skiv' hvor fugtighedsprocenten er højere er det bare helt
naturligt at få dem op i den friske luft, som du også tidligere har skrevet.