Sikke en dag
Fra : Leyna

Dato : 10-12-06 09:11

I går da hundene havde fået deres morgenmad gik vi ud for lige at
lufte os og for at de kunne få krudtet lidt af... og det skal jeg da
lige love for at de fik. Det var jo rigtig dejligt vejr i går, så da
vi havde været ude i 5 minutter, så kom naboens to tæver spænende og
ville lege. Det gør virkelig lykke hos både Vaks og Oy. Hans er lidt
mere adstadig, og gider ikke altid lege. Hans er en rigtig sofahund,
som der kun kommer virkelig knald på hvis han øjner chancen for en god
jagt på et byttedyr.

Nå, men naboens tæver har de jo leget med så tit, så det var der ikke
den helt store nyhed i, men der er jo stadig 7 hvalpe tilbage, og de
skulle altså osse ud i det gode vejr. Hold da op for et cirkus. Vaks
og Hans hilste pænt på de små, men foretrak at lege med de store, men
Oy var vist på ryggen af samtlige hvalpe. De skulle allesammen vide
hvem der var herskeren i denne flok. *G* Han er i den grad sin fars
søn. Endelig var det ham der var den der "bestemte"!

Legen foregik på naboens grund (som ikke på nogen måder er indhegnet
eller afskærmet), primært fordi hvalpene ikke turde at bevæge sig ret
langt væk fra stalddøren, og der blev godt nok leget igennem.
Eneste probelm var da vi skulle hjem. Oy ville ikke med hjem. Næeh han
smuttede med de andre ind i stalden, så han måtte bæres derfra. (han
var ikke i snor på det tidspunkt. Det er han kun når det er mørkt og
jeg ikke kan se hvor han er henne) Da jeg så tror at nu er vi langt
nok væk til at han vil sætten kursen hjemad, så sætter jeg ham ned.
Jeg har dårlige hænder, så det er problematisk for mig at bære ham, og
iøvrigt ser jeg da osse helst at han selv går. Det gik kun godt 2-3
skridt, så var han tilbage hos naboen lige udenfor stalddøren, hvor de
øvrige hvalpe var gået ind. Dvs. NÆSTEN alle de øvrige hvalpe, for der
var en der havde gemt sig (sikkert for at undgå tyranen OY), og den
stod nu alene udenfor. Fat i min egen hvalp igen, og fat i den
"glemte" hvalp og få den læsset indenfor til de andre.
SÅ kunne vi gå hjem! :D

De sov nogle timer. Oy var fuldstænmdig død for omverdenen... *GGG*
Men så skulle jeg lige ha' gjort lidt rent og de kom ud i haven imens
jeg støvsugede. Der er ingen af dem der er ret vilde med støvsugeren,
og da vejret jo var dejligt var det mest praktisk at ha' dem derude...
troede jeg.
Jeg så godt at de 2 tæver var på besøg, og den ene (Oy's mor)kan
snildt hoppe ove plankeværket, så hun var ose i haven et stykke tid.
Det har hun været så tit, så det tog jeg mig ikke videre af, men
fortsatte med rengøringen.
Da jeg er færdig kalder jeg hundene ind, og Hans og Vaks kommer
prompte, men Oy kan jeg ikke se. Naboens tæver er helelr ikke at se,
så jeg regner selvfølgelig med at de bare er rendt hjem lige som de
plejer, men Oy er altså væk. Jeg kalder på ham, for haven er rimelig
stor og han KUNNE være nede bag træerne, men i stedet for at Oy kommer
hører jeg fra den anden side af hækken en stemme svare... "Han er her.
han forsøgte at smutte tilbage i folden." Det var naboen der kom med
min hvalp. Oy var smuttet gennem hegnet, og med sin mor hjem.

No harm done, men nu er jeg altså nødt til at holde øje med hvor
hundene er selv når de befinder sig i indhegnet have. *SUK*

Til gengæld havde jeg så en meget, meget træt hvalp i går aftes og han
faldt bare omkuld og sov hele natten. Jeg fik skam lov til at sove
helst til kl. 08.00 før han mente det var på tide at vække mig. de
sidste par dage har jeg været oppe kl. 04.00 for at lufte ham.

Det var en aktiv dag for bette Oy i går, og han elskede vist hvert
minut af den, og jeg syntes det var lidt sjovt at se hvor meget Vaks
der egentlig er i ham. Dominanse har han i hvert fald, og den totale
frygtløshed er han osse i besiddelse af. En lang og god dag.

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-12-06 11:42

Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

> [...]
> der egentlig er i ham. Dominanse har han i hvert fald, og den totale
> frygtløshed er han osse i besiddelse af. En lang og god dag.

LOL Jeg skal da lige love for at du har fået din sag for med den
lille fyr. Det har da nok været lige så meget hans mor som har
"trukket" som søskendeflokken. Jeg kan i hvert fald ikke tænke mig, at
du har problemer med at sove om natten. Du må da være dødtræt når
dagen er omme. Nu må vi så bare håbe at de sidste 7 hvalpe også får et
lige så godt hjem som Oy har, mon ikke de gør ?

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Leyna

Dato : 10-12-06 15:07

On Sun, 10 Dec 2006 11:42:09 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> LOL Jeg skal da lige love for at du har fået din sag for med den
>lille fyr.

Sådan er det jo at få hvalp.

>Du må da være dødtræt når
>dagen er omme. Nu må vi så bare håbe at de sidste 7 hvalpe også får et
>lige så godt hjem som Oy har, mon ikke de gør ?

I går gik jeg i hvert fald direkte i gulvet. Jeg var oppe kl. 04.00,
og jeg kom først i seng igen omkring midnat, for udover at passe
hunde, så skulle der osse gøres rent, ryddes op og laves med til
manden og hans gæster troppede op. Min mand havde fødselsdag i går, så
vi havde lige et par venner på besøg til spisning. Og der skal jo
gerne se bare nogenlunde ud når der kommer gæster, så jeg fløj rundt
som en flue i en flaske. *G*

I dag har vi så haft Oy med på en tur til stranden. Det var vældigt
spændende at køre bil, de første 10 minutter, så blev den bette
køresyg. :(
Nå, det hjalp dog at komme ud at få lidt frisk havluft, og han kastede
da ikke op på vejen hjem, men godt havde han det ikke. Han nåede kun
lige ind i gangen herhjemme, så lagde han sig, og dér ligger han nu og
sover. Stakkels bette kræ.

Jeg håber da at alle hvalpene har fået/får lige så gode betingelser
som Oy, men jeg er glad for at det ikke er mig der skal sælge dem. Så
ville folk nok have skulle bestå en eller anden form for prøve først!

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-12-06 15:17

Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

> [...]
> som Oy, men jeg er glad for at det ikke er mig der skal sælge dem.
> Så ville folk nok have skulle bestå en eller anden form for prøve

Hej Leyna.

Det kan jeg kun give dig 100% ret i. Det kan være, at der efter jul
bliver efterspørgsel på hvalpe igen. Man bliver jo ofte advaret mod at
anskaffe sig en hvalp der skal bruges til julegave. Det synes jeg er
en helt rigtig indstilling, der er alt for megen "hurlumhej" i julen
for sådan en lille størrelse.

Fra : Leyna

Dato : 10-12-06 19:35

On Sun, 10 Dec 2006 15:17:05 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

>Man bliver jo ofte advaret mod at
>anskaffe sig en hvalp der skal bruges til julegave.

Man må ALDRIG gi' dyr i gave. Okay, fisk kan vel gå an, men kæledyrene
skal man sørme vælge i samråd med modtageren.
Naboen spørger faktisk osse ind til hvor hvalpene skal bo og hvad de
skal bruges til. Indtil nu er det lutter familie/hyggehunde...
undtagen lige Oy som jo skal være vagthund/dræberhund!

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 10-12-06 17:40

> [...]

> som Oy, men jeg er glad for at det ikke er mig der skal sælge dem. Så
> ville folk nok have skulle bestå en eller anden form for prøve først!

hej Leyna

jeg har det fuldstændigt lige sådan, det er derfor, jeg aldrig har villet
have hvalpe på mine 2 lab.tøser. Jeg ville garanteret brænde inde med alle
hvalpene, fordi jeg ikke ville synes, at nogen af de evt. hvalpekøbere var
gode nok

Mange hilsner, Anelise

Fra : Leyna

Dato : 10-12-06 19:37

On Sun, 10 Dec 2006 17:39:49 +0100, "A. S. Nielsen"
<nilleFJERNDETTE@jubii.dk> wrote:

> [...]
>hvalpene, fordi jeg ikke ville synes, at nogen af de evt. hvalpekøbere var

Nu er mine hunde ene hanner, så jeg får ikke hvalpe på egne hunde, men
har dog lagt han hund til 2 kuld. (IKKE planlagte!)
Jeg er sg* osse bange for at jeg slet ikke ville nænne at skille mig
af med dem, så derfor blev det osse denne gang en hanhund som blev
udvalgt.

Fra : pwh

Dato : 10-12-06 19:47

Leyna wrote:
> I dag har vi så haft Oy med på en tur til stranden. Det var vældigt
> spændende at køre bil, de første 10 minutter, så blev den bette
> køresyg. :(

Alle rigtige hunde bliver kørersyge, det siger min Angel

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 10-12-06 20:04

> Alle rigtige hunde bliver kørersyge, det siger min Angel
>
> /Jens
>--
bastarder er brækhunde, siger min emma.. (-;

mvh. marie.

Fra : pwh

Dato : 10-12-06 20:09

> bastarder er brækhunde, siger min emma.. (-;
>
> mvh. marie.

*LOL*
Det kan sgu godt værer det er der problemet ligger,
men hvorfor brækker Tyson sig så ikke.
Det kan da ikke værer hans tynde Schæferblod
der gør ham mere modstandsdygtig

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 10-12-06 20:17

> *LOL*
> Det kan sgu godt værer det er der problemet ligger,
> men hvorfor brækker Tyson sig så ikke.
> Det kan da ikke værer hans tynde Schæferblod
> der gør ham mere modstandsdygtig
------
Nej det kan umuligt have noget med schæferblodet at gøre..(-;

mvh. marie

Fra : C.H

Dato : 10-12-06 20:44

> Alle rigtige hunde bliver kørersyge, det siger min Angel

Er det ikke ved at være overstået med det brækkeri i bilen? Hun må da for
hulen vænne sig til det lige pludselig...

CH

Fra : pwh

Dato : 10-12-06 21:21

> Er det ikke ved at være overstået med det brækkeri i bilen? Hun må da
> for hulen vænne sig til det lige pludselig...
>
> CH

Vi har kun kørt kortere ture siden jeg skrev sidst, men jeg syntes
at hun savlede lidt sidst vi kørte en tur på 4-5 km.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 10-12-06 23:34

On Sun, 10 Dec 2006 21:20:52 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Vi har kun kørt kortere ture siden jeg skrev sidst, men jeg syntes
>at hun savlede lidt sidst vi kørte en tur på 4-5 km.

Er det hvad der skal til? Altså små korte ture?

Oy har kun været ude at køre to gange i alt og første gang var da vi
hentede ham hos naboen, og der er altså kun 300-400 m. hjem.
Vi hentede ham på vej hjem fra indkøb. Normalt går vi altså op til
naboen!

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-06 00:23

> Er det hvad der skal til? Altså små korte ture?

Ja, små korte ture hjælper. Da vi havde hvalpe, var de med på små 3 km.`s
ture, allerede fra 5 ugers alderen. Nogen hvalpe klare dog det med
bilkørslen, bedre end andre. Vi havde en, der blev køresyg, hver eneste
gang, selv på de små ture. Har dog også haft en hvalp, der klarede turen
helt til Albertslund uden, at blive dårlig, så jeg tror helt sikkert, at de
små ture hjælper. Mange hunde vokser dog først helt fra deres køresyge i 6-7
mdr.`s alderen.

Vores nyankomne Bingo har så et helt andet bilproblem, så vi har ikke kørt
med hende, siden vi hentede hende. Hun springer simpelthen på ruderne med
fuld knald på, når der kommer en modkørende bil. Vi tror desværre, at den
tidligere ejer har opmuntret denne uhensigstsmæssige opførsel. Vi gjorde
det, at vi kommanderede hende i sit, på gulvet i bilen og så sad manden
samtidig på bagsædet og holdt øje med hende. Hvis i har nogen forslag til,
hvordan det problem ellers kan løses, høre jeg det gerne. Skal lige
bemærkes, at vi har en lille bitte Opel Astra, så der er ikke rigtigt plads
til hunden, helt bagerst i bilen.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Leyna

Dato : 11-12-06 05:10

On Mon, 11 Dec 2006 00:23:18 +0100, "Buffy" <Buffy( snabel a
)tjekmig.dk> wrote:

>Ja, små korte ture hjælper. Da vi havde hvalpe, var de med på små 3 km.`s
>ture, allerede fra 5 ugers alderen.

Ja, det kan jeg så ikke klare, for det er han sørme blevet for gammel
til.
> [...]
>helt til Albertslund uden, at blive dårlig, så jeg tror helt sikkert, at de

Helt til Albertslund...? Det er jo et vidt begreb, når ikke man ved
hvorfra turen startede.

Vaks har som sagt aldrig været køresyg, og der var heller ingen
problemer med transporten fra Sønderjylland og op til Djursland. Han
var da 12 uger gammel.

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-06 08:20

> Helt til Albertslund...? Det er jo et vidt begreb, når ikke man ved
> hvorfra turen startede.

Du har da lige fået af vide, at vi bor v. Hadsund. Ikke så langt fra
Havndal.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Leyna

Dato : 11-12-06 08:42

On Mon, 11 Dec 2006 08:20:19 +0100, "Buffy" <Buffy( snabel a
)tjekmig.dk> wrote:

>Du har da lige fået af vide, at vi bor v. Hadsund. Ikke så langt fra
>Havndal.

Jaja, Godt ord igen. Sidst jeg havde hvalp boede jeg jo i Holbæk,
ikk'?
Jeg ve' jo ikke hvor længe du har boet ved Hadsund.
Men det er godt nok et ordentligt stykke vej for sådan en bette
tingest.

Fra : pwh

Dato : 11-12-06 18:17

> Er det hvad der skal til? Altså små korte ture?

Jeg er ikke ekspert på det område, jeg søgte jo selv hjælp
i tråden "brækker sig af bilkørsel" fulgte du ikke den

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 11-12-06 18:47

On Mon, 11 Dec 2006 18:16:34 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Jeg er ikke ekspert på det område, jeg søgte jo selv hjælp
>i tråden "brækker sig af bilkørsel" fulgte du ikke den

Ikke sådan på tæt hold, for da havde jeg jo ikke problemet.

Fra : pwh

Dato : 11-12-06 19:06

> Ikke sådan på tæt hold, for da havde jeg jo ikke problemet.

Så har du nok stadig chanchen for at læse den

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 11-12-06 20:06

On Mon, 11 Dec 2006 19:05:38 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Så har du nok stadig chanchen for at læse den

Det dér med at lede i gamle indlæg har aldrig rigtig været mig, og jeg
sletter altid det hele når jeg har læst det... eller skimmet det!

Fra : pwh

Dato : 11-12-06 22:06

> Det dér med at lede i gamle indlæg har aldrig rigtig været mig, og jeg
> sletter altid det hele når jeg har læst det... eller skimmet det!

Hmmm.. det kan jo værer lidt upraktisk med den rengøringstrang
Men jeg blev rådet af flere til at anbringe Angel så langt fremme i bilen
som muligt pgr bevægelserne der er værst bagerst i bilen.
Man skal også sørge for at hunden ikke lige har spist før kørerturen,
og så kører man self meget hundevenligt med blide opbremsninger
og rolige bevægelser af kareten.
De fleste mente også at øvelse vile gører hunden til mester.

OT.
Er der blevet solgt nogle hvalpene,
eller finder du selv 12 bløde pakker under jultræet i år

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 12-12-06 06:45

On Mon, 11 Dec 2006 22:06:00 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Men jeg blev rådet af flere til at anbringe Angel så langt fremme i bilen
>som muligt pgr bevægelserne der er værst bagerst i bilen.

Nu kører vi i en kassevogn, og vi havde ham så med i førerhuset. Jeg
ville ikke bare smide ham ind i lastrummet (hvor der iøvrigt er en fin
gulvmåtte, så vapserne ikke får kolde tæer *G*) sammen med de store.
Ville gerne lige holde lidt øje med hvordan han reagerede på sin
første køretur... og det var jo meget godt at jeg gjorde det.
Han kommer iøvrigt ikke om bagi før han selv kan hoppe derop. Man er
vel lidt pylret omkring "babyen".

>Man skal også sørge for at hunden ikke lige har spist før kørerturen,
>og så kører man self meget hundevenligt med blide opbremsninger
>og rolige bevægelser af kareten.

Han havde da vist heller ikke lige spist, men måske manden skal lære
at køre lidt blidere når vi har hvalp med... Ikke fordi han på nogen
måde kørte råddent, men...

>OT.
>Er der blevet solgt nogle hvalpene,
>eller finder du selv 12 bløde pakker under jultræet i år

Der var i går, da jeg snakkede med naboen, 7 stykker tilbage. Jeg har
selv annonceret dem til salg alle de steder jeg kunne komme på, og
naturligvis spurgt mig for i hele bekendtskabskredsen, om der er nogen
der mangler en hvalp eller kunne tænke sig en. Jeg ved at min datter
gerne ville ha' en, men jeg ved osse at hun ganske enkelt ikke har
midlerne til det. Det er synd for hun elsker dyr, men der SKAL altså
være plads i budgettet til ordentlig foder og til en uforudset
dyrlægeregning, så det må desværre vente.
Han har selv en halv aftale med en køber mere, og jeg fik en mail fra
endnu en interesseret køber i går aftes, så det går da fremad.

Det er osse pragtfulde hvalpe allesammen, og de fortjener et godt
hjem.

Fra : pwh

Dato : 12-12-06 19:07

> Der var i går, da jeg snakkede med naboen, 7 stykker tilbage.

Det lyder da rigtigt posetivt, når man tænker på årstiden.
De 7 sidste får du såmænd nok plads til i sofaen selv

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 12-12-06 21:01

On Tue, 12 Dec 2006 19:06:31 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det lyder da rigtigt posetivt, når man tænker på årstiden.
>De 7 sidste får du såmænd nok plads til i sofaen selv

Nænæ, nu må det være nok.
Jeg satser da på at de sidste er væk inden jul. Jeg gør i hvert fald
mit for at få den afsat.

Fra : Leyna

Dato : 10-12-06 23:31

On Sun, 10 Dec 2006 19:47:23 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Alle rigtige hunde bliver kørersyge, det siger min Angel

Vaks har aldrig været køresyg i hele sit liv. Til gengæld har det så
osse altid været et problem at holde ham bare i nogenlunde ro i en
bil. Han kravlede rundt på sædet, ned på gulvet, ind mellem forsæderne
og gerne op på skødet af "far" (som er chauffør, for jeg har ikke
kørekort), hvilket dog ikke var velkomment. Op på skødet af mor, som
straks langede ham retur til bagsædet, hvor han så startede forfra.
Sådan en tur med Vaks som hvalp/unghund var ALTID lang! *G*