Demont. af VP foldepropel.
Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 09-12-06 19:15

Min nye gamle båd har en Volvo 3bl foldepropel.
http://www.kkemotorer.dk/images/volvo3bladetfoldepropel1.jpg på et volvo
S-rev.

Jeg vil gerne have den af for vinteren (også jeg kan få den ordnet og
skiftet anoder). Men hvordan får man den af ??

Der sidder 3 unbracho bolte ind bagfra. Er det dem ? De går meget stramt....

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-06 20:30

Hej Bjarke,

På min Volvo foldepropel, sidder der på "agterdelen" af den faste del af
propellersystemet (dvs. den del, der holder de tre rorblade, der kan
foldes ud) tre bolte med "umbracohoved". De holder de tre ståltapper,
som propellerne drejer om. Tager du to af disse bolte ud, kan du
derefter få de tre tappe ud - og så har du også de tre propellerblade
ude ...

Hvis du også vil have den faste del af - skal du have den bageste store
møtrik på skrueakselen og nogle små spidse skruer - pinolskruer? -, der
sidder ind på skrueakselen, af ... det er meget svært, synes jeg ... så
jeg stoppede ved propellerbladene ...

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med udskiftning af anoder ...
sidder de ikke på skrueakselen? - Eller mener du, at du vil have hele
skrueakselen af?

Og nu bliver jeg pludselig i tvivl ... for min foldepropel sidder på en
fast skrueaksel og du taler vel om drev ...?...

Men måske første del af svaret alligevel kan bruges?

Undskyld forvirringen ...

Jeg kan ved at Google lidt iøvrigt se, at du har skrevet en meget
instruktiv vejledning om efterårsarbejdet ... og du henviser til
Volvos"Gör det själv" handbok ... kigger du på side 48-49 er der en
vejledning (men for tobladede foldepropeller), men det er måske den, du
ikke finder særlig pædagogisk? ... hvilket jeg er helt enig i! ... men
jeg tolker vejledningen således, at man følger alfabetet ... først a,
(som på den trebladede altså sidder bagtil) så b (tappene) - og så
fremdeles ... Det gjorde jeg - og det lykkedes.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 09-12-06 21:51

Ahhh det prøver jeg.

Ja, jeg skal have "basen" af, da offeranoden er en stor ring der sidder bag
denne på enden af s-drevet rundt om akslen.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-06 22:14

Ja, nu kan jeg se, at vi taler om to forskellige "drevsystemer" ... du
har drev og jeg fast aksel ... om det gør en forskel på propellerens
fastgørelse på skrueakslen, ved jeg ikke ... Men det gør klart en
forskel for zinkanodens placering. Held og lykke!

Fra : sailor99

Dato : 10-12-06 01:35

> [...]
> skiftet anoder). Men hvordan får man den af ??
>
> Der sidder 3 unbracho bolte ind bagfra. Er det dem ? De går meget

Hej Bjarke!

Ja, det er dem. De er formentlig låst med Locktite, hvilket er ganske
normalt. Det skal forhindre, at vibrationerne fra skruen løsner dem.
Brug for alt i verden en kvalitetsunbrachonøgle, når du tager fat, så du
ikke ødelægger bolthovederne. Anoden er også fastspændt med 2 bolte, men så
vidt jeg husker, er det med stjernehoveder.
Rens det hele godt, også akslen og giv det en gang fedt.
Jeg går ud fra, at du beholder propellen hjemme, så jeg ville for at
beskytte akslen pakke den ind i en plastpose.

Mvh
Georg

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 10-12-06 23:11

Jeg så nogle der havde smurt akslen i kobberfedt, men det kan vel ikke være
særlig smart ?? Hvilken fedt skal man smør akslen i inden man pakker en pose
om den ? Alm langt lejefedt ?

Bjarke