Skal man anmelde en læge som ikke behandle~
Fra : mfn

Dato : 09-12-06 11:58

Har en ven som for ca 1 mdr siden hostede slim op næsten hele dagen.
Tobaks-hoste (havde hostet i mildere grad i årevis men nu blev da altså så
slemt at han måtte blive hjemme fra job)

Så gik han naturligvis til læge. Hun lyttede og sagde "du fejler intet". 1
uge senere var det stadig slemt og han stadig sygemeldt så retur igen. "Du
fejler intet" sagde hun.

Frustreret gik han så på nettet i junglen af div recept-fri medicin, og kom
få dage efter "på benene" igen.

Kan det passe at man på den måde skal gå at lege "sin egen læge" i dagens
Danmark? Det løb op i en mdrs sygedagpenge - vel omkring 10000 kr betalt af
skatteyderne til han selv fandt medicinen der hjalp - og som kostede sølle
50 kr - og fik ham "op igen" på få dage.

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 09-12-06 17:14

mfn skrev:
> [...]
> skatteyderne til han selv fandt medicinen der hjalp - og som kostede sølle
> 50 kr - og fik ham "op igen" på få dage.

Hoste er et symptom. Hoste kan ikke helbredes. Ved tobakshoste er
behandlingen at stoppe rygningen. Hvis en person hoster og der ikke er
noget snot og slim på lungerne, så kan det være bronkitis.

Hvis vedkommende ikke har feber, så er der i princippet intet at gøre.
Langt det meste hostestillende medicin virker ikke ret godt, og når man
hoster så skal det snot op som står i luftvejene. Hostestillende midler
kan nogen gange medvirke til at der opstår lungebetændelse, fordi al den
slim der sidder i liftvejene hobes op og danner en glimrende ernæring
for bakterier.

Jeg tænker at lægen har gjort det som er rigtigt - man skal behandle det
der KAN behandles. Det er vigtigt at vide når man kan behandle, men det
er ligeså vigtigt at vide når man ikke kan - og så holde fingrene væk.
Folk klager tit over at de får for meget medicin .. men åbenbart også
når de intet får. Det er en balancegang.

På spørgsmålet om man skal anmelde lægen vil jeg sige: Hvorfor skulle
man det. Det ville da være langt bedre at bestille en tid ved lægen og
snakke om utilfredsheden. Forklare man føler sig dårlig behandlet. Måske
lægen ligefrem kan fortælle hvad hun har tænkt og hvorfor hun IKKE har
behandlet?! Ellers kan vi jo rende rundt og anmelde i tide og utide ...
msske lægen så skulle anmelde patienten for at ryge og koste samfundet
penge? Nej .. duer nok ikke

Hilsen Jesper

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 09-12-06 17:30

On Sat, 9 Dec 2006 11:57:37 +0100, "mfn" <jadahva@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>skatteyderne til han selv fandt medicinen der hjalp - og som kostede sølle
>50 kr - og fik ham "op igen" på få dage.

Kan vi få navnet på den vidundermedicin ?
mvh Ebbe

Fra : Hansen

Dato : 09-12-06 18:59

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Kan vi få navnet på den vidundermedicin ?
> mvh Ebbe

Jeg tror at jeg kender den:
tid

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 09-12-06 22:03

Hansen skrev:
> "Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg tror at jeg kender den:
> tid

ja... en STA-behandling (Se tiden an behandling).

Jesper

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 10-12-06 10:52

On Sat, 9 Dec 2006 18:59:14 +0100, "Hansen" <nejtak@ingenmail.dk>
wrote:

>Jeg tror at jeg kender den:
>tid

Ja, gammel kending, den bruger jeg selv
mvh Ebbe

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-12-06 17:51

> Ja, gammel kending, den bruger jeg selv

Jeg kan også klart anbefale den - den har helbredt mig for mange skavanker
gennem tiderne.

Mvh Maria

Fra : mfn

Dato : 10-12-06 11:03

> Kan vi få navnet på den vidundermedicin ?

Jeg ved ikke om det ligefrem er vidunder-medicin. Bevares han hoster da
stadig ind i mellem men ikke mere end det er til at holde ud.

Men det han fandt var et produkt ved navn Bromhexin.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 10-12-06 22:37

On Sun, 10 Dec 2006 11:03:11 +0100, "mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote:

>Men det han fandt var et produkt ved navn Bromhexin.

Slimløsende middel. Et andet middel med samme virkning er Mycomyst.

Hvad siger lægen selv til det? Han/hun burde af sig selv have
diagnosticeret slim i lungerne og foreslået det?

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-12-06 23:09

On Sun, 10 Dec 2006 22:37:08 +0100, Nicolai Lang
<nnews0403051902@hjorth.com> wrote:

>Slimløsende middel. Et andet middel med samme virkning er Mycomyst.
>
>Hvad siger lægen selv til det? Han/hun burde af sig selv have
>diagnosticeret slim i lungerne og foreslået det?

Det type præparater er stærkt på retur. Man har ikke kunne finde
evidens for klinisk betydende effekt...

Så det er vist kun apotekeren og fabrikanten der får glæde af
behandlingen

<mlr>

Fra : Nicolai Lang

Dato : 11-12-06 21:52

On Sun, 10 Dec 2006 23:08:37 +0100, Michael Rasmussen
<michael@invalid> wrote:

>Det type præparater er stærkt på retur. Man har ikke kunne finde
>evidens for klinisk betydende effekt...

Min erfaring med mine egne astmasvage lunger siger noget andet. Hvis
ikke jeg griber slim i lungerne i optakten, så ender jeg på skadestuen
med astma.

>Så det er vist kun apotekeren og fabrikanten der får glæde af
>behandlingen

Hvis man har problemet, så er det værd at prøve - virker det ikke for
dig, så lad være med at købe det en anden gang.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-12-06 22:42

> Min erfaring med mine egne astmasvage lunger siger noget andet. Hvis
> ikke jeg griber slim i lungerne i optakten, så ender jeg på skadestuen
> med astma.

Da ikke Bromhexin?? Det gør da kun ondt værre.

Mvh Maria

Fra : Nicolai Lang

Dato : 12-12-06 05:58

On Mon, 11 Dec 2006 22:42:25 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Da ikke Bromhexin?? Det gør da kun ondt værre.

Nej, hvis det drejer sig om sejt slim, så skal det jo væk (op) - og
der virker både Mycomyst og Bromhexin slimløsende.

Bromhexin fik jeg især i form af Bisolvon som barn - mixtur - BVADDDR!

Men for en 4 år siden havde jeg meget slim i lungerne under en
arbejdstur i Sverige. Mycomyst er på recept, så de gav mig Bromhexin i
stedet. Jeg synes det virkede bedre den gang - men jeg tror det er
lidt tilfældigt om/hvor godt det virker på mig.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-12-06 18:43

"Nicolai Lang" <nnews0403051902@hjorth.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> stedet. Jeg synes det virkede bedre den gang - men jeg tror det er
> lidt tilfældigt om/hvor godt det virker på mig.

Mucomyst er også håndkøbsmedicin.
Det virker ganske beskedent - og det vil sige stort set ikke. Hvilket blev
bekræftet overfor mig for kun en uge siden af en overlæge på et sygehus i
Århus.

Mvh. Lisbeth