indskud i egen enkeltmandsvirksomhed
Fra : Peter Holm

Dato : 08-12-06 19:56

Hvordan håndteres indskud i egen enkeltmandsvirksomhed rent
skattemæssigt?

Situationen:

1. En lønmodtager starter enkeltmandsvirksomhed og indskyder
normaltbeskattede kr. 50000 i firmaet til indkøb af diverse udstyr.

Kan disse kr. 50000 til enhver tid trækkes ud af firmaet igen uden der
skal betales skat af dem?
Eller hvordan foregår det ?

Min bekymring er, at der pludselig er betalt skat 2 gange af et sådan
indskud.

Mvh
Peter

Fra : Elmand

Dato : 08-12-06 22:42

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal betales skat af dem?
> Eller hvordan foregår det ?
>
> Min bekymring er, at der pludselig er betalt skat 2 gange af et sådan

Sådan lidt forenklet sagt,- så er der ingen forskel på dig og dit firma. I
er juridisk ens.
Du blir kun beskattet af en eventuel indtægt.- Firmaet er kun anderledes
hvis det er et aps-A/S
og lignende. - Også her beskattes firmaet kun af en indtægt.

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : Peter Holm

Dato : 09-12-06 00:38

> [...]
> hvis det er et aps-A/S
> og lignende. - Også her beskattes firmaet kun af en indtægt.

men i regnskabet er man vel så nødt til præcist at vide hvilke personlige
indskud der har været og hvilke beløb der igen trækkes ud af firmaet, så der
slutteligt er balance mellem disse to tal.
Indrømmet....jeg fatter ikke systemet.

mvh
peter

Fra : Holst

Dato : 09-12-06 00:54

Peter Holm wrote:

> [...]
> indskud der har været og hvilke beløb der igen trækkes ud af firmaet, så der
> slutteligt er balance mellem disse to tal.

Nej, men problemet er vel, at med en enkeltmandsvirksomhed, så er der
ikke rigtig nogen forskel.

Indskyder du 50.000 kr. i firmaet for at starte det op, så vil det blot
figurere som en udgift i dit firmaregnskab. Har du så i løbet af samme
år haft indtægter i firmaet på 75.000 kr., så har firmaet et overskud på
25.000 kr., som du bliver beskattet af.

De 50.000 kr. har du ligesom automatisk fået tilbage igen.

Fra : Peter Holm

Dato : 09-12-06 08:17

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message

> [...]
> 25.000 kr., som du bliver beskattet af.
>
> De 50.000 kr. har du ligesom automatisk fået tilbage igen.

hvis det bare forholder sig sådan, så skal jeg ikke bruge mere tid på at
forstå det.
I min uvidenhed så jeg det nemlig som om de 50.000 figurerede som en indtægt
istedet.
Min kæreste styrer posteringerne i SummaSumarum - hvordan skal indskud
posteres for at de optræder som en udgift som du fortæller?

Bare lige for eksemplets skyld:
- jeg indskyder gennem 2år sammenlagt 100.000 af flere omgange.
- efter 3 års business lukker virksomheden og de samlede aktiver opgives til
præcis kr. 100.000 i kassen.
- der er undervejs ikke udtaget så meget som een krone til privat forbrug.
- alle maskiner er nedskrevet til 0.
- virksomheden har altså ikke givet hverken over eller underskud i det 3 år.
- skal de 100.000 i kassen beskattes eller tages de blot ud og bruges på
julegaver.

Mvh
Peter

Fra : Elmand

Dato : 09-12-06 10:23

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse

> "Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message

Nej det er ikke en udgift i firmaet . det er et indskud på egenkapitalen
eller gæld.

Alt hvad der er udgifter skal i driftregnskabet ( køb salg)

> [...]
> år.
> - skal de 100.000 i kassen beskattes eller tages de blot ud og bruges på

Du betragter stadig firmaets kasse som egen juridisk enhed.- Det kan du da
også godt på papiret,men det ændre intet skattemæssigt. Der skal betales
skat af din fortjeneste ( såvel i firmaet som andre steder fra) . Hvad der
er i kassen eller din baglomme er ikke fortjeneste men egenkapital.( du
skal
naturligvis kunne dokumenterer hvor pengene kommer fra.- Det var den
overliggende forklaring.
Du vil gerne ligesom betrakte firmaet som en sælstændig ting. Det kan du da
også, det har stadig
intet med beskatning at gøre.
Du kan bogfører på følgende måde:

Indskud i firmaet fra mig xxxxx kr Debit kasse ( eller bank -giro)
kredit egenkapital.

Hvis du ikke har lånt penge andre steder ( gæld ) er egenkapitalen din . og
du kan købe
is og røde pølser for beløbet.

Med venlig hilsen

ESPERSEN EL & Antenne

Fra : Peter Holm

Dato : 09-12-06 17:23

> du kan købe
> is og røde pølser for beløbet.

takker - jeg trygt et par indskud mere :)
Mvh
Peter

Fra : Benny Andersen

Dato : 10-12-06 10:45

On Fri, 8 Dec 2006 19:55:40 +0100, Peter Holm wrote:

> [...]
> skal betales skat af dem?
> Eller hvordan foregår det ?
>
> Min bekymring er, at der pludselig er betalt skat 2 gange af et sådan

Når du indsætter af private midler forøges egenkapitalen, uden det har
nogen skattemæssig virkning
Når firmaet har et overskud ved regnskabsafslutning ender den som
egenkapital tilskrivning og medfører skattekrav.
Når du udtrækker privat af firmaet formindskes egenkapitalen, uden det har
nogen skattemæssig virkning.

Benny Andersen