Længde og bredde position
Fra : Nederbasse

Dato : 08-12-06 14:33

Hejsa

Jeg vil gerne lave et scenery til Ms Flightsimulator og skal bruge nogle
positioner
Jeg har brugt forskellige programmer til at finde mine positioner f.eks.
Google Earth, Ms Autoroute og 3D kortet over Norfjylland (
http://www.3d.nja.dk )
Det vidt forskellige måder kordinaterne bliver vist på, med 3d Nordjylland
bliver de vist som X og Y kordinater
Kan man konvertere X Y kordinater til længde og bredde og omvendt ?
Hvad er der korrekte måde at skrive længde og bredde grader på ?

--
<LarsN />
www.neder.dk

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 08-12-06 15:03

"Nederbasse" <nogen@microsoft.com> wrote in message
> Kan man konvertere X Y kordinater til længde og bredde og omvendt ?

Ja. Prøv f.eks: http://www.cellspark.com/UTM.html

Der er i øvrigt mange slags X-Y koordinatsystemer, men NJA anvender UTM zone
32N, ETRF89 (som pt. er samme som WGS84).

> Hvad er der korrekte måde at skrive længde og bredde grader på ?

Til trods for, at det er X der svarer til længdegraderne, så er der
tradition for at skrive breddegraderne først. Men ellers skriver man dem
blot som andre tal f.eks. 54.23, 12.78. Man ser også decimaldelen skrevet
som minutter og sekunder.

hilsen
Uffe