Fibre - luft i maven
Fra : Gasdrogforbi

Dato : 07-12-06 22:05

Hejsa,

Jeg har med jævne mellemrum i de sidste år, oplevet et stigende problem med
luft i maven. Jeg har kastet skylden for det på mange ting.

Nu har jeg været syg med et maveonde og har i den periode ikke spist
nævneværdige fibreholdige kilder (plejer at spise flere skiver "5-10" meget
groft rugbrød om dagen, havregryn med mælk om morgenen og grøntsager til
middag - altså mange madvarer med stort fiberindhold). Nu, døjer jeg ikke
det mindste med luft i maven, bortset fra det normale man nu engang oplever.

Umiddelbart tænker jeg; har mit system et problem med at nedbryde fibre?

Starter jeg dagen med rugbrød, bliver dagen lettere uudholdelig af luft i
maven. Begynder jeg dagen med havregryn og mælk, går det helt galt.

Det skal lige siges, at jeg normalt drikker ca. 1-1½ L væske om dagen,
primært i form af vand.

Håber nogen har et godt bud på hvad der skaber mine maveirritationer.

Mvh
"G"

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 07-12-06 23:55

Gasdrogforbi skrev:
> [...]
> primært i form af vand.
>
> Håber nogen har et godt bud på hvad der skaber mine maveirritationer.

Hej

Sandsynligvis skyldes det sammensætningen af bakterier i din tarm.
Nedbrydning af fiberholdigt plantemateriale kan medføre gasudvikling.
Jeg tænker det er det du oplever.

Aeropax er et lægemiddel der kan lindre denne luftudvikling. Kostændring
er også en oplagt mulighed, men det lyder som om du spiser yderst
fornuftigt så det vil i givet fald blive til noget mindre fiberholdigt
og potentielt mindre sundt.

Hilsen Jesper

Fra : Gasdrogforbi

Dato : 08-12-06 17:55

> Sandsynligvis skyldes det sammensætningen af bakterier i din tarm.
> Nedbrydning af fiberholdigt plantemateriale kan medføre gasudvikling.
> Jeg tænker det er det du oplever.

Også min første indskydelse.

> [...]
> spiser yderst fornuftigt så det vil i givet fald blive til noget
> mindre fiberholdigt og potentielt mindre sundt.

Vil helst, hvis det overhovedet lader sig gøre, klare det uden medicin. Men
har hørt godt om Aeropax.

Ciffor

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-12-06 11:10

"Gasdrogforbi" <seth@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> primært i form af vand.
>
> Håber nogen har et godt bud på hvad der skaber mine maveirritationer.

Dine madvaner, skulle ikke give dig luft i maven. Dit problem, ligger helt
sikkert, på den måde du spiser det på.

Så det faktisk er den mest simple løsning af dem alle, du spiser dem på, en
forkert måde, således at du sluger en masse luft. Prøv at tænke lidt mere
på, hvordan og hvor meget du tygger, og specielt.... Sluger maden, det vil
helt sikkert kunne hjælpe dig.

M.V.H....Benny..

Fra : Gasdrogforbi

Dato : 08-12-06 17:57

> [...]
> tænke lidt mere på, hvordan og hvor meget du tygger, og specielt....
> Sluger maden, det vil helt sikkert kunne hjælpe dig.

Det har jeg hørt flere nævne og forsøgt i en periode at tygge 30 gange,
slappe af ved måltiderne etc. Ingen forbedring. Tværtimod oplever jeg med
100% sikkerhed, de generende symptomer ved helt specifikke madvarer. Tror
det er her svaret skal findes.

Fra : akupunktøren

Dato : 08-12-06 11:29

Jeg tænker også at det netop kan være nedbrydningen af fibre der er
dit problem. Jeg har hørt flere, som er blevet rådet til at tage et
fibertilskud som f.eks. "Husk" (meget fiberrige frøskaller), som er
kommet til at døje meget med luft i maven. Dog synes jeg også det
ville være synd, at du skal holde op med at spise fiberholdig mad - da
det på mange områder er sundt. Jeg tænker, at det også kunne være
en mulighed for at dig at styrke den del af din fordøjelse som netop
skulle klare denne nedbrydning - og det vil altså sige at du skal
styrke din tarmflora i især din tyktarm. Engholm Gruppens NDS
Probiotik er det tarmbakterie produkt jeg kender som er aller bredest i
sit indhold af tarmbakterier/mælkesyrebakterier.

Her under er der lige et lille uddrag fra en side jeg fandt:

http://da.wikibooks.org/wiki/Scienceshow/Vejledninger/Rugbr%C3%B8ds-enzymfors%C3%B8g

"Der findes også kulhydratkæder som ikke kan nedbrydes i
menneskekroppen (fibre). (Dog kan mikroorganismer i tarmsystemet
nedbryde nogle af disse fibre for os - derfor skal vi skam være
glade for disse tarmbakterier). Det er indholdet af disse fibre i
kosten som afgør, hvor sundt et produkt er - jo mere fiber, jo
sundere produkt. (Der er flere forklaringer på dette - dels får man
ikke ekstra energi - godt for os i den fede del af verden, skidt for
dem der sulter - dels holder de fordøjelsessystemet i gang).

Og lige som en sidste tanke så har jeg også oplevet flere, som bedre
kan nedbryde maden hvis den ikke er rå. Så altså let dampede
grøntsager i stedet for råkost og havregrød der har ligget i vand
natten over istedet for havregrød med mælk, og brød skal helt
sikkert helst være fuldkorn, men måske er det bedst for dig, ikke at
vælge noget med mange hele korn i, hvis det hele er fint malet, så
skal din mave ikke arbejde så meget.... Måske kunne det gøre en
forskel

--

Mvh Anne Louise
www.akupunkt.dk

Fra : Gasdrogforbi

Dato : 08-12-06 18:02

akupunktøren wrote:
> [...]
> kommet til at døje meget med luft i maven. Dog synes jeg også det
> ville være synd, at du skal holde op med at spise fiberholdig mad - da

Også hvad jeg tror. Men igen "tror".
Og ønsker netop ikke at reducere min indtagelse af fiberrig kost, da den jo
er vigtig og sund. Hellere overkomme problemet på en anden vis.

> [...]
> Probiotik er det tarmbakterie produkt jeg kender som er aller bredest
> sit indhold af tarmbakterier/mælkesyrebakterier.

Foretrækker at klare problemet, så vidt det overhovedet er muligt, uden
medicin.

> Her under er der lige et lille uddrag fra en side jeg fandt:
>
> http://da.wikibooks.org/wiki/Scienceshow/Vejledninger/Rugbr%C3%B8ds-enzymfors%C3%B8g

Meget interessant læsning!

Fra : akupunktøren

Dato : 08-12-06 11:37

Jeg tænker umiddelbart ikke at man kan sluge luft ned i mavesækken,
som så vil passere hele vejen igennem tarmene og komme ud som
prutter....
Men jeg er meget enig i at jo bedre man tygger maden, jo mere har man
hjulpet resten af førdøjelsen på vej med nedbrydningen af maden. Og
hvis der er stress og uro i forbindelse med måltiderne, er det heller
ikke fordelagtigt for fordøjelsen, da det parasympatiske nervesystem
(som skal kunne fungere for at fordøjelsen fungerer) skal have tid og
ro.

--
Venlig hilsen Anne Louise
www.akupunkt.dk

Fra : akupunktøren

Dato : 09-12-06 10:57

Det kan jeg sagtens forstå - og kan godt se at de ord jeg skrev, kan
få det til at lyde som medicin. Vil bare lige sige, at det blot er
mælkesyre bakterier og altså ikke medicin, mere det man ville kalde
et kosttilskud. Men det kan jo også være du gerne vil uden om det,
og så synes jeg i hvert fald det er en rigtig god start for dig, at du
er blevet så opmærksom på hvilke madvarer der er værst for dig -
det er en god start

Fra : Gasdrogforbi

Dato : 11-12-06 04:52

akupunktøren wrote:
> [...]
> og så synes jeg i hvert fald det er en rigtig god start for dig, at du
> er blevet så opmærksom på hvilke madvarer der er værst for dig -

Det er netop det. Helst uden nogen form for tilskud

Tak for feedback.