2stk RJ45 pr. puter, og så crossover kabel~
Fra : Klaus G.

Dato : 07-12-06 17:10

Hej.

Jeg har pt. en puter med 2stk onboard 10/100/1000Mbit lan porte(RJ45), den
ene er forbundet til en alm. switch, og køre 100Mbit ganske som man normalt
vil køre netværk, den anden port er bare disabled, og bliver ikke brugt. Men
nu kommer det store spørgsmål så. Jeg er ved at lave en filserver, denne har
også 2stk 10/100/1000 RJ45 porte. Men så tænkte jeg, kan jeg på samme tid
smække et crossover kabel mellem de to putere, og så køre 1000mbit mellem
dem? Imens begge putere stadig er tilsluttet switchen, så de også kan ses af
andre på netværket.

Gav det mening?

--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Brian Lund

Dato : 07-12-06 17:44

> [...]
> dem? Imens begge putere stadig er tilsluttet switchen, så de også kan ses

Det kan du sagtens!

Brian

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-12-06 17:48

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> køre 1000mbit mellem dem? Imens begge putere stadig er tilsluttet
> switchen, så de også kan ses af andre på netværket.

det an du vist godt, men mener du fx skal ind og "bridge" de 2
forbindelser... Desuden behøver du ikke have et specielt krydset kabel..
Alle gigabit højt sansynligt kan finde ud af et normalt kabel

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 08-12-06 20:58

Bjarke Hansen wrote:

> Desuden behøver du ikke have et specielt krydset kabel..
> Alle gigabit højt sansynligt kan finde ud af et normalt kabel

Svhv. kan de kun finde ud af det mod en switch ell. lign.
To kort som er forbundet direkte får _vist_ nok problemer.

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-12-06 23:19

"Jesper Hartoft" <news1@hartoftUD.net> wrote in message

> Svhv. kan de kun finde ud af det mod en switch ell. lign.
> To kort som er forbundet direkte får _vist_ nok problemer.

Nej det gør de ikke.... et eksempel en diskstation med gigabit etherfase...
Ligesom en pc med netværkskort... connecter fint direkte til pc.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 09-12-06 12:42

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
>
> Nej det gør de ikke.... et eksempel en diskstation med gigabit
> etherfase... Ligesom en pc med netværkskort... connecter fint direkte til

Mindst den ene af dem skal have auto MDIX for at man kan. Tror det er meget
udbredt blandt gigabit interfaces.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 07-12-06 18:47

Klaus G. wrote:

> [...]
> og så køre 1000mbit mellem dem? Imens begge putere stadig er tilsluttet
> switchen, så de også kan ses af andre på netværket.

Ja. Den enkleste løsning er at du laver to IP subnets, så det ene (100 mbit)
f.eks. hedder 192.168.0.0/255.255.255.0 og det andet (1000 mbit)
192.168.1.0/255.255.255.0. Når du så skal overføre filer mellem maskinerne
tilgår du bare dine services fra 192.168.1.x.

Fra : Klaus G.

Dato : 08-12-06 15:13

> [...]
> 192.168.1.0/255.255.255.0. Når du så skal overføre filer mellem maskinerne
> tilgår du bare dine services fra 192.168.1.x.
Okay, tak for hjælpen, det vil jeg prøve engang så :)

--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Martin Hein

Dato : 14-12-06 20:15

On Thu, 07 Dec 2006 17:09:52 +0100, Klaus G. wrote:
> Men så tænkte jeg, kan jeg på samme tid
> smække et crossover kabel mellem de to putere, og så køre 1000mbit mellem
> dem?

Jeg ville nok bruge et "lige igennem" kabel.

Gigabit bruger alle 4 par til at sende og modtage.

/Martin

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 15-12-06 19:23

Martin Hein <hein@x.gobler.net> writes:

> Jeg ville nok bruge et "lige igennem" kabel.
>
> Gigabit bruger alle 4 par til at sende og modtage.

Korrekt, men pas på at auto-MDI/MDIX kun er en optionel feature ved
1000BASE-T standarden. Så et krydset kabel er det sikreste.

Kai