Praktisk anvendelse af Polonium
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-12-06 10:13

Ifølge http://ing.dk/article/20061207/BIO/112080041 anvendes polonium-210
til at producere børster til fjerne støv fra fotolinser.

Er der nogen der ved hvorfor det stof lige er eminent til det?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter

Fra : Per A. Hansen

Dato : 07-12-06 15:33

> Ifølge http://ing.dk/article/20061207/BIO/112080041 anvendes polonium-210
> til at producere børster til fjerne støv fra fotolinser.
>
> Er der nogen der ved hvorfor det stof lige er eminent til det?

Nej - så kunne man vel lige så godt bruge en anden Po-isotop.
Mon ikke det er ligesom man på dåser med MSM skriver, at det
kan bruges til at gøre tænder hvidere?
Po-210 benyttes med beryllium som neutroninitiator ril a-bomber af
uran-235-typen, det skal man ikke skrive, hvis man vil eksportere det.

Per A. Hansen

Fra : Jesper

Dato : 08-12-06 00:33

Per A. Hansen <xper.hansen@get2net.dk> wrote:

> [...]
> Po-210 benyttes med beryllium som neutroninitiator ril a-bomber af
> uran-235-typen, det skal man ikke skrive, hvis man vil eksportere det.

Bruges som neutroninitiator i alle slags atomvåben. Omend en elektronisk
neurtongenerator der bruger tritium erstatter polonium i moderne
atomvåben hos de store atommagter.
--
Hans far viste ham engang en arbejder, siden da
har han lavet film om arbejdere.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 08-12-06 12:45

> Bruges som neutroninitiator i alle slags atomvåben. Omend en elektronisk
> neurtongenerator der bruger tritium erstatter polonium i moderne
> atomvåben hos de store atommagter.

Nej - ikke plutoniumbomber. Sagen er, at det virker alt for langsomt.
Ved plutoniumbomber (implosionstypen) vil en neutronkilde med beryllium +
polonium-210 ikke fungere
tilstrækkeligt præcist.
En mere præcis neutronkilde kan fås ved at anvendes en lille ionaccelerator,
i forbindelse med et
metalhydrid med tritium og deuterium (normalt benyttes Scandium).
Med højspænding skabes et plasma af deuterium og tritium, der danner 14 MeV
neutroner,
der antænder den komprimerede plutoniummetal.
Her er der tale om højteknologi - det tog England 2 år om at udvikle denne
del.
Man laver ikke en bombe af denne type ved køkkenvasken.
Det er 100 gange lettere at lave en U-235 bombe.

Per A. Hansen

Fra : Jesper

Dato : 09-12-06 01:21

> [...]

> del.
> Man laver ikke en bombe af denne type ved køkkenvasken.
> Det er 100 gange lettere at lave en U-235 bombe.

Det er korrekt at ionaccellerater er mere effektivt, men
polonium-beryllium kan sagtens bruges, det blev f.eks. brugt i Fat Man:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fat_Man

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-12-06 13:09

> Det er korrekt at ionaccellerater er mere effektivt, men
> polonium-beryllium kan sagtens bruges, det blev f.eks. brugt i Fat Man:
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Fat_Man

Man har senere fundet ud af, at den ikke er præcis nok, der vil være stor
risiko
for en fuser.
Måske er det det, der skete i Nordkorea, hvor man benyttede plutonium fra
den forsøgsreaktor, som de fik installeret for en del år siden. Det blev en
fuser.
Det samme skete i Indien, hvor man mener der har været nogle fusere, inden
de
fik styr på teknikken. Deres a-bomber var pu-bomber, udvundet fra nogle
tungtvands-
rekatorer til forskning, som Canada forærede dem.
I b-våben, hvor tændsatsen er en Pu-bombe benyttes den beskrevne
neutroninitiator.

Per A. Hansen

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 07-12-06 17:05

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Ifølge http://ing.dk/article/20061207/BIO/112080041 anvendes
> polonium-210 til at producere børster til fjerne støv fra fotolinser.
>
> Er der nogen der ved hvorfor det stof lige er eminent til det?

Alfa-strålingen ioniserer luften tæt på det radioaktive materiale. Den
ioniserede luft hjælper med at aflade statisk elektricitet, hvilket
ellers har en tendens til at holde på støvet. Polonium-210 er typisk
blevet anvendt fordi det kun udsender alfa-stråling og derfor er
harmløst med mindre det indtages. Det henfalder også relativt hurtigt.

--
PeKaJe

A firewall built on an MS product?!? You'd need a firewall to protect
the firewall!!! -- "alt" (Donovan Hill) in COLA

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-12-06 19:50

"Peter Kai Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote in message
> [...]
> blevet anvendt fordi det kun udsender alfa-stråling og derfor er
> harmløst med mindre det indtages. Det henfalder også relativt hurtigt.

OK, takker. Jeg var kommet frem til at det nok var den egenskab at det kun
udsender alfa der var nyttig, men forbindelsen til statisk elektricitet
havde jeg ikke fået lavet.

Fra : Max

Dato : 07-12-06 20:23

Hej Martin

> polonium-210 til at producere børster til fjerne støv fra fotolinser.
>
> Er der nogen der ved hvorfor det stof lige er eminent til det?

Og de virker meget fint, men holder ikke så længe.

--
Mvh Max

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-12-06 20:43

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Og de virker meget fint, men holder ikke så længe.

Nej, de henfalder vel indenfor nogle måneder.

Fra : Max

Dato : 07-12-06 21:13

Hej Martin

> Nej, de henfalder vel indenfor nogle måneder.

For en del år siden brugte vi mange i produktionen hvor
vi samlede optik, men det var besværligt at skulle skifte
selve metallegemet med mellemrum. De var mærket med
udløbsdato og jeg tror brugstiden ligger på omkring 8 mdr.

--
Mvh Max

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-12-06 21:41

> De var mærket med
> udløbsdato og jeg tror brugstiden ligger på omkring 8 mdr.

Så er effekten jo også nede på 25% i forhold til da de forlod fabrikken.

Fra : Max

Dato : 07-12-06 21:55

Hej Martin

> Så er effekten jo også nede på 25% i forhold til da de forlod
> fabrikken.

Ja, men de virkede faktisk fint også efter et par måneder efter
datoen var overskredet, men så var det slut.

En sjov detalje var at jeg oplevede at man købte pensler og så
lige bestilte et par ekstra brikker så man havde og skifte med
når de blev slidt :)

--
Mvh Max

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-12-06 22:04

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> En sjov detalje var at jeg oplevede at man købte pensler og så
> lige bestilte et par ekstra brikker så man havde og skifte med
> når de blev slidt :)

Det giver jo ikke mening??
De slides ikke, de henfalder.. Så en 10 mdr gammel brik der har siddet i
penslen er lige så god som en 10 mdr gammel brik der ligger på hylden. Men
det var måske pointen med din smiley?

Fra : Max

Dato : 07-12-06 22:28

Hej Martin

> på hylden. Men det var måske pointen med din smiley?

Ja, det var en indkøber med et stort hjerte og ikke meget
begreb om radioaktive stoffer :)

--
Mvh Max

Fra : Per A. Hansen

Dato : 08-12-06 12:46

> Nej, de henfalder vel indenfor nogle måneder.

Halvdelen på 139 dage - så det er skam aktivt nogle få år.

Per A. Hansen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-12-06 14:59

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> wrote in message

> Halvdelen på 139 dage - så det er skam aktivt nogle få år.

Hvornår holder det endeligt op med at være aktivt?

Pointen er hverken halveringstiden eller hvornår al radioaktivitet er
ophørt, men hvornår radioaktiviteten er ophørt i en sådan grad at den
funktionelle anvendelse forsvinder.

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 08-12-06 18:49

> Hvornår holder det endeligt op med at være aktivt?

Statistisk set burde 1 gram Polonium-210 være totalt henfaldet på 27-28
år, men det kan selvfølgeligt ikke siges med 100% sikkerhed da
radioaktivt henfald er en tilfældig proces.

> Pointen er hverken halveringstiden eller hvornår al radioaktivitet er
> ophørt, men hvornår radioaktiviteten er ophørt i en sådan grad at den
> funktionelle anvendelse forsvinder.

Selvfølgeligt. Så vidt jeg kan læse mig til, så laves polonium-baseret
antistatisk udstyr normalt til at være effektivt i omtrent et års tid.
Meget mere ville nok også gøre strålingen for kraftig til at begynde
med.

--
PeKaJe

Large increases in cost with questionable increases in performance can
be tolerated only in race horses and women. -- Lord Kelvin

Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-12-06 00:34

Peter Kai Jensen wrote:

> [...]
> antistatisk udstyr normalt til at være effektivt i omtrent et års tid.
> Meget mere ville nok også gøre strålingen for kraftig til at begynde

Hvorfor egentlig? Heliumkerner kan jo stoppes af ganske almindeligt
80g/m2 papir, og det øverste døde hudlag er meget tykkere end det.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-12-06 13:01

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvorfor egentlig? Heliumkerner kan jo stoppes af ganske almindeligt 80g/m2
> papir, og det øverste døde hudlag er meget tykkere end det.

Der er rigtigt, men det gælder ikke for den gammastråling, der ofte ledsager
et alfahenfald.
Hvis stoffet kommer ned i lungerne som mikropartikler, så kan alfastrålerne
trænge gennem de tynde hinder og danne store mængder af de aggressive
frie radikaler, der er cancerogene.

Per A. Hansen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-12-06 19:51

> Der er rigtigt, men det gælder ikke for den gammastråling, der ofte
> ledsager
> et alfahenfald.

Jeg troede Po-210 udelukkende udsendte alfa-stråling?

Fra : Per A. Hansen

Dato : 12-12-06 20:09

> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> wrote in message
>
> Jeg troede Po-210 udelukkende udsendte alfa-stråling?

Jo - der kommer lidt - men ikke så meget pr. henfald.
Men det kan godt blive til noget - strålingen er ca. 70.000
gange stærkere end stråling fra Pu-239.

Per A. Hansen

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 10-12-06 13:30

Peter Knutsen wrote:

> Hvorfor egentlig? Heliumkerner kan jo stoppes af ganske almindeligt
> 80g/m2 papir, og det øverste døde hudlag er meget tykkere end det.

Jeg tænkte mere at det kunne ske at strålingen ioniserer luften meget
mere end nødvendigt for at opfylde funktionen, og det er ikke økonomisk
for fabrikanten. Det kan også være at den normale mængde ikke er
dødelig hvis den på en eller anden måde kommer ind i kroppen (uheld sker
jo).

--
PeKaJe

I can just imagine a cluster of Windows machines. They'd have to have a team
of MCSE's equipped with roller skates, just to keep pressing reset buttons ...

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-12-06 12:57

> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> wrote in message

> Hvornår holder det endeligt op med at være aktivt?

I princippet uendelig længe - men efter 20 halveringstider er
aktiviteten negligabel - d.v.s. ikke større end den jord, vi gar på.
Resten har kun akademisk interesse.

Alle får forresten en større dosis Po-210 i kroppen hver dag som
mikropartikler, der ikke udskilles fimrehårene i lungerne.
Den stammer fra tobaksrøg, der indeholder ret store mængder af
stoffet. Mange regner med, det er den isotop, der er skylde i de
fleste tilfælde af lungekræft.
Passive rygere får naturligvis mindre doser.

Per A. Hansen

Fra : Morten Guldager

Dato : 10-12-06 14:45

2006-12-10 Per A. Hansen wrote

> [...]
> mikropartikler, der ikke udskilles fimrehårene i lungerne.
> Den stammer fra tobaksrøg, der indeholder ret store mængder af

Hvorfor er der så meget Po-210 i tobak?

Så er der vel også andre afgrøder der indeholder store mængder Po-210.

/Morten

Fra : Per A. Hansen

Dato : 12-12-06 20:03

"Morten Guldager" <Morten.Guldager@gmail.com> skrev i en meddelelse
> 2006-12-10 Per A. Hansen wrote

> Hvorfor er der så meget Po-210 i tobak?

Normalt optager planter meget vanskeligt tungmetaller, men
tobak er en af de planter, der optager mest.
Der er stor forskel på tobak - indholdet afhænger meget af voksestedet.
En tidligere undersøgelse andt, at et populært mærke i England indeholdet
særlig meget - og rygere af dette mærke havde en stor overdødelighed af
lungecancer.

Per A. Hansen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-12-06 19:52

> I princippet uendelig længe - men efter 20 halveringstider er
> aktiviteten negligabel - d.v.s. ikke større end den jord, vi gar på.
> Resten har kun akademisk interesse.

Det var også et retorisk spørgsmål..