BARF. Hvorfor ikke kyllingelår ???
Fra : pwh

Dato : 06-12-06 23:05

Jeg har lige siddet og surfet lidt på de danske Barf sites,
der synes jeg samstemmende at de skriver at man kan fodrer
med kyllingevinger, halse og skrog, men de foreslår ikke lår.
En af dem fraråder ovenikøbet at give lår, dog uden at skrive hvorfor.

Min lokale ALDI har altid poser med 1 kg over eller underlår for 18kr,
det ville jeg da ellers have ment ville værer godt, billigt og nemt Barffoder.

/Jens (som godt må snakke Barf i egen Barftråd)

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 06-12-06 23:16

> [...]
> Barffoder.
>
> /Jens (som godt må snakke Barf i egen Barftråd)

hej Jens
alfa og omega i Barffodringen er variation over tid, d.v.s. at du
naturligvis sagtens ind imellem kan give dine hunde kyllingelår (jeg bruger
selv dem, der hedder kyllingelår med rygstykke, de fås ofte på tilbud til 2
kg for 20 kr.).
Grunden til, at nogle er lidt tilbageholdende med dem, er måske, at
forholdet kød:ben er i overkanten, men som sagt ind i mellem er de udmærkede
at bruge.
Jeg bruger oftere kyllingeskrog fra Allegårdens kylling, de kører vareture i
hvert fald til Sjælland og Fyn, og det er nogle kæmpeskrog, der har det helt
rigtige forhold mellem kød og knogler. Et sådant skrog passer til min
lab.tæve som et måltid.
Venlig hilsen, Anelise

Fra : pwh

Dato : 06-12-06 23:55

> [...]
> naturligvis sagtens ind imellem kan give dine hunde kyllingelår (jeg
> bruger selv dem, der hedder kyllingelår med rygstykke, de fås ofte på

Jeg er helt med på at det skal værer varieret, men feks Billinghurst
anbefaler kylling som noget af det bedste hundefoder.

> Grunden til, at nogle er lidt tilbageholdende med dem, er måske, at
> forholdet kød:ben er i overkanten, men som sagt ind i mellem er de
> udmærkede at bruge.

Jeg tænkte nok det var fordi de var lidt for kødfulde, rart at få ord på
Alternativt kunne jeg jo også købe hele kyllinger og skærer lårene af til
mig selv, så hundene kunne få resten, det er jo også billigt og nemt.

> [...]
> kæmpeskrog, der har det helt rigtige forhold mellem kød og knogler.
> Et sådant skrog passer til min lab.tæve som et måltid.

Mange tak for fidusen.
Jeg har lige chekket deres hjemmeside, og de har rigtigt nok en del
der er velegnet til hundefoder.
De kører også her i Rødovre hvor jeg bor kunne jeg se på deres kørerplan.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 06-12-06 23:53

> [...]
> med kyllingevinger, halse og skrog, men de foreslår ikke lår.
> En af dem fraråder ovenikøbet at give lår, dog uden at skrive hvorfor.

Hmm mon ikke det er bare fordi at man sikkert kan købe vinger, halse, skrog
billigere, end lår?

Mine vovdyr får kyllingelår regelmæssigt. Det er fint at have så'en en pose
med 10 stk underlår liggende til optøning. De får hver et enkelt lår til
morgenmad ( de er jo ikke så store, trods alt, hundene altså, ) og igen
efter grøntsagsaftensmad, som en del af kødrationen.
De æder kyllingelår uden problemer af nogen art.
Mine hunde er på lidt flere grøntsager end normalt, for de er lidt vel tykke
pt; men no prob - de madører gumler sig hurtigt igennem grøntfoderet for at
komme racende ud i køkkenet, sidde og vente til alle er der og så få det der
kyllingelår
Jeg har vist lavet det til lidt af et ritual, at de får et eller andet
stykke kød, når de er færdige med grøntfoderet. Det være sig en fisk, et
stykke hjerte eller what ever - men selvfølgelig som en del af den daglige
kødration.
Lidt sjovt - jeg havde jo læst her i NG'en at flere hunde fik hele
kyllinger - okay større hunde end mine , men...Mine hunde skulle lige
superforkæles med et enkelt aftensmåltid uden de der grøntsager.
Superbrugsen havde hele kyllinger på tilbud, ned i kurven med tre styks -
(de var ikke ret store de kyllinger ca 1000g- nok derfor de var så billige);
men det var guld at se hundene slæbe af med hver sin hele kylling
Sejrsstolte, med højtløftede hoveder og halerne lige i vejret, som var det
et bytte de selv havde nedlagt. Andy var dog lige lidt forvirret da han kom
hen for sig selv: Hva' gør man lige ved såen en kylling..hvor begynder
man...men tæverne havde helt styr på at æde lår og vinger først og så bare
arbejde sig fremad Og for første gang måttet madørerne opgive, uden at
kunne spise op. Det sker bare aldrig og det var knagme ikke med deres gode
vilje at de hver især måtte levne ca 1/3 kylling ( de rester røg i
køleskabet til næste morgen) Men kors hvor hundene nød det og vi morede os
over at se deres iver og ihærdighed med på at få hul på såen en "mærkelig
ny slags mad"

Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 07-12-06 00:04

Anette wrote:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hmm mon ikke det er bare fordi at man sikkert kan købe vinger, halse,
> skrog billigere, end lår?

Nu var det mere fordi at jeg selv køber ALDI's poser med lår til mig selv jævnligt.
Er de kyllingevinger man normalt kan købe ikke sovset ind i marinade,
jeg køber det aldrig normalt, jeg bryder mig ikke om kyllingevinger
Jeg vil da også tro at de bare vil sluge dem, de skal nok have noget med
lidt mere arbejde i

> Mine vovdyr får kyllingelår regelmæssigt. Det er fint at have så'en
> en pose med 10 stk underlår liggende til optøning.

Det var også lige min tanke.

> [...]
> til næste morgen) Men kors hvor hundene nød det og vi morede os over
> at se deres iver og ihærdighed med på at få hul på såen en "mærkelig

*LOL*
Alletiders historie.
Jeg satser også på at give mine 1/1 kylling ind imellem.
Juleaften kunne det værer sjovt at give dem en ½ and hver, levende self

/Jens

Fra : Helle Andersen

Dato : 07-12-06 00:40

> Juleaften kunne det værer sjovt at give dem en ½ and hver, levende self

Hvor'n hulen vil du holde ½ and i live?
(Sorry - den var bare FOR fristende....)

Helle Andersen

Fra : pwh

Dato : 07-12-06 00:49

> Hvor'n hulen vil du holde ½ and i live?
> (Sorry - den var bare FOR fristende....)
>
> Helle Andersen

Det vælter sig med ænder nede ved Damhussøen,
så det er vel bare at fange sig et par stykker.
Det bliver nok for voldsomt med en svane

/Jens

Fra : Anette

Dato : 07-12-06 00:41

> Jeg satser også på at give mine 1/1 kylling ind imellem.

Hvis du kommer i nærheden af Bilka, så har de af og til supergode tilbud på
kasser med en hel masse frostkyllinger.Det må være kunne betale sig med
dine store vovser

> Juleaften kunne det værer sjovt at give dem en ½ and hver, levende self

*LOL*

Det er da snyd - en levende and til hver må da være det mindste. Det skal jo
være sjovt juleaften og du bor jo lige ved Damhussøen - hvor svært kan det
være?

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 07-12-06 00:52

> Hvis du kommer i nærheden af Bilka, så har de af og til supergode
> tilbud på kasser med en hel masse frostkyllinger.Det må være kunne
> betale sig med dine store vovser

Bilka kommer jeg aldrig i, men der er rigeligt med supermarkerder
her i Rødovre som tit har gode tilbud.

> *LOL*
>
> Det er da snyd - en levende and til hver må da være det mindste. Det
> skal jo være sjovt juleaften og du bor jo lige ved Damhussøen - hvor
> svært kan det være?

Det ville nok værer katten der kom til at stå for selve aflivningen,
den har flere gange snuppet duer, så en and kan den vel også klarer

/Jens

Fra : Ole N

Dato : 07-12-06 09:04

> [...]
> Barffoder.
>
> /Jens (som godt må snakke Barf i egen Barftråd)

Min barnelærdom siger at man aldrig må give en hund kyllingelår fordi benene
kan splintres og derved skære i halsrøret når hunden sluger maden.

Jeg ved ikke om det passer - det kan blot være en skrøne, min vovse får i
hvert fald kun lov til at bide enderne af kyllingelårene.

mvh
Ole

Fra : pwh

Dato : 07-12-06 09:18

> Min barnelærdom siger at man aldrig må give en hund kyllingelår fordi
> benene kan splintres og derved skære i halsrøret når hunden sluger
> maden.

Det tror mange stadig at det er sådan.
Det er kun når det drejer sig om tilberedt kylling at det kan værer et problem.
Knoglerne hos en rå kylling er meget bløde og et rigtigt godt hundefoder.
Tænk blot på ræve og katte, de æder masser af rå fugle uden problemer.

> Jeg ved ikke om det passer - det kan blot være en skrøne, min vovse
> får i hvert fald kun lov til at bide enderne af kyllingelårene.

Hvis du fodrer med tørkost normalt, er det heller ikke en god ide
at give din hund rå kylling/andet kød, de 2 fodertyper passerer tarmen
med helt forskellige hastigheder, så din hund kan blive meget syg af
den kombination. Lidt firkantet sat op er det enten råt eller tørkost,
dog er de færreste så hysteriske, heller ikke jeg

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 07-12-06 11:55

> [...]
> Barffoder.
>
> /Jens (som godt må snakke Barf i egen Barftråd)
mine får da lår, og halve og hele kyllinger, selvf. hundenes størrelse taget
i betragtning. Det er kun Loui der får lov at få en hel kylling.
tvivler nu på, at de i naturen ville spytte lårene ud..(-;
får de sådan en portion, jamen så skærer jeg bare ned på det kød jeg normalt
putter i deres grøntmix, så kan det vel gå lige op.

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 07-12-06 12:06

> [...]
> får de sådan en portion, jamen så skærer jeg bare ned på det kød jeg
> normalt putter i deres grøntmix, så kan det vel gå lige op.

Ok, så vil jeg med sindsro give dem kyllingelår, jeg har også
lige købt 4 kg hele kyllingelår i Netto, de er røget ned på Barflageret.
Fidusen som Anelise kom med var også fin, hvis man er på deres rute.
http://www.allegaardenskylling.dk/cm4/default.asp#45

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 07-12-06 12:09

pwh skrev:
> [...]
> det ville jeg da ellers have ment ville værer godt, billigt og nemt Barffoder.
>
> /Jens (som godt må snakke Barf i egen Barftråd)

Jeg gav tit Holly de der kyllingelår som du nævner, simplet, nemt og
billigt. Jeg kan ikke tro mængden af ben kommer sig så nøje at det
kan betyde for lidt ben. Men hunden skal selvfølgelig også have meget
andet forskelligt.

Hun fik også tit en pakke sildefileter, det er også nemt, og "det er
der ingen ben i". Til gengæld fik hun da også ofte kød med en del
ben, men ikke for meget, for så fik hun virkelig hård mave.

En hel frossen kylling er også nem hundemad (optøet selvfølgelig).
Sådan en kylling passer lige til en halvstor schæfer. Og er nem at
give med og nem for fremmede at dosere, når hun skal i pleje.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 07-12-06 12:41

> [...]
> billigt. Jeg kan ikke tro mængden af ben kommer sig så nøje at det
> kan betyde for lidt ben. Men hunden skal selvfølgelig også have meget

Du skriver at du gav Holly kyllingelår, Barffodrer du ikke Vizla ???

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 07-12-06 18:33

> Du skriver at du gav Holly kyllingelår, Barffodrer du ikke Vizla ???

Nej, hun får Royal Canin tørfoder, specialbygget til schæferhunde, den
stakkel .

Jeg var nødsaget til det med Holly på grund af allergi, men da Vizla er sund
og rask smutter jeg lige over hvor gærdet er lavest. Hvad var forresten
egentlig grunden til du gik (går?) over til barf?

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 07-12-06 23:56

> Nej, hun får Royal Canin tørfoder, specialbygget til schæferhunde, den
> stakkel .

Ja, den stakkel

> Jeg var nødsaget til det med Holly på grund af allergi, men da Vizla
> er sund og rask smutter jeg lige over hvor gærdet er lavest. Hvad var
> forresten egentlig grunden til du gik (går?) over til barf?

Jeg har ikke skiftet endnu, der er ca 2 ugers tørkostlager tilbage.
Jeg skifter udelukkende af overbevisning om at Barf er bedre
og mere underholdene for mine hunde.
Jo mere jeg læser om emnet, des mere bliver jeg overbevist
om at tørfoder ikke er det optimale foder for hunde.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 08-12-06 06:23

> [...]
> Jo mere jeg læser om emnet, des mere bliver jeg overbevist
> om at tørfoder ikke er det optimale foder for hunde.

Ja, det er mere underholdende og festligt for hundene, og mere optimalt
foder, men også mere besværligt for hundens ejer.

Ser frem til at høre om dine erfaringer

Mvh
Søren

Fra : Kiplers.dk

Dato : 11-12-06 16:40

Hej Jens

Der er ingen grund til at skære lårene af og spise dem selv.
Ideen er at tænke i hele byttedyr, og der er faktisk pænt meget kød
på en kylling rent vægtmæssigt i forhold til benene.
Brystet er næsten ikke andet, så det opvejer den større mængde af
ben i vingerne.

Jeg vil personligt aldrig fodre med kyllingeskrog, da jeg mener hunden
så går glip at den værdifulde kødmængde som er blevet skåret fra.
En kødmængde som hunden i mit hoved skal have for at få "hele
byttedyr"

Vi fodrer meget med kyllingelår. 2 gange om ugen får de så mere kalk
fordi de får svineben og okseben, uden så meget kød på.

Jeg har fodret sådan længe og hundene virker sunde, raske og friske.

Jeg sammenligner det lidt med mængden af kød på kaniner og mus samt
andre småfugle, og der er en pæn mængde!

Men vælg hvad der passer til dit temperament.

MVH Marie.

Fra : pwh

Dato : 11-12-06 18:07

> [...]
> andre småfugle, og der er en pæn mængde!
>
> Men vælg hvad der passer til dit temperament.

Hej Marie

Tak for inputtet
Det er altid rart at hører om de garvedes erfaringer.
Jeg starter op her om senest 14 dage og vil tage en tur
ned til Maxøes i løbet af ugen for at få købt det sidste.
Jeg har lagt hele kyllingelår og kødfulde okse/svineben
på frostlageret, jeg mangler bare noget grønt.

/Jens

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 16-12-06 14:09

> [...]
>
> Min lokale ALDI har altid poser med 1 kg over eller underlår for 18kr,
> det ville jeg da ellers have ment ville værer godt, billigt og nemt

Det forekommer mig en smule ironisk, at danskere, der holder meget af deres
dyr, der bruger tid og energi på at studere og sammensætte en optimal
kostplan, tilsyneladende er fuldstædig ligeglade med de
produktionsbetingelser maden er fabrikeret. Hvordan kan man holde så meget
af en hund og være så ligeglad med kyllinger?

/KH

Fra : jopa

Dato : 16-12-06 14:40

Hornbech - Nuuk skriblede bla:

> [...]
> produktionsbetingelser maden er fabrikeret. Hvordan kan man holde så
> meget af en hund og være så ligeglad med kyllinger?

Jo men så skulle vi jo heller ikke spise grise der efter min mening ikke
altid er opdrættet optimalt og dyreetiskt rigtigt.
Du er i politisk ærinde
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 16-12-06 15:31

jopa, skrev:
> Hornbech - Nuuk skriblede bla:

> Jo men så skulle vi jo heller ikke spise grise der efter min mening
> ikke altid er opdrættet optimalt og dyreetiskt rigtigt.
> Du er i politisk ærinde

Så skulle jeg også bekymrer mig over hvordan kyllingerne der er
brugt til at lave Olivers har levet. Det er at blande 2 ting sammen
som jeg ikke kan se har en fis med hinanden at gører.

/Jens (som undres over at John gider læse Barftråde)

Fra : jopa

Dato : 16-12-06 15:41

pwh skriblede bla:

> /Jens (som undres over at John gider læse Barftråde)

John som læser alle tråde, og ikke kommenterer barf men dyreetiken i
spørgsmålet
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 16-12-06 16:16

jopa, skrev:
> pwh skriblede bla:

> John som læser alle tråde, og ikke kommenterer barf men dyreetiken i
> spørgsmålet

Har de katte du fodrer Milo med så også levet etisk korrekt

/Jens (hvis hunde skal have burhønselår til aftensmad)

Fra : jopa

Dato : 16-12-06 16:48

pwh skriblede bla:

> Har de katte du fodrer Milo med så også levet etisk korrekt
>
> /Jens (hvis hunde skal have burhønselår til aftensmad)

Hvis man skal til at spekulere på dyrevelfærd hver gang man putter noget i
munden så bør man være vegetar
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Kong Kurt

Dato : 17-12-06 17:00

On Sat, 16 Dec 2006 16:48:01 +0100, "jopa" <admin@jnixenspam.dk>
wrote:

>pwh skriblede bla:

>Hvis man skal til at spekulere på dyrevelfærd hver gang man putter noget i
>munden så bør man være vegetar

Og spise dyrenes mad ! Hvad tænker du dog på

--

Hilsen
Kong Kurt

Fra : b.bruse

Dato : 17-12-06 19:47

"Kong Kurt" <kongkurt-nospam@2tykke.dk> wrote in message

> Og spise dyrenes mad ! Hvad tænker du dog på
>
> --
>
> Hilsen
> Kong Kurt

Det er surt et være Kurt

Mvh .

B. Bruse

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 18-12-06 17:36

> Hvis man skal til at spekulere på dyrevelfærd hver gang man putter noget i
> munden så bør man være vegetar

Det er forhåbentligt et polemisk udsagn!
/KH