Like '%' problem i mssql forespørgsel..
Fra : mr j

Dato : 06-12-06 13:41

Hejsa Alle

Jeg har en MSSQL db jeg har nogle navne i..

Hvis jeg kører:
SELECT * FROM [mindatabase] WHERE [Name] LIKE '%mo%' AND [Name] LIKE '%ju%'
Så får jeg navnet Morten Juel tilbage fra databasen..

Men hvis jeg kører:

SELECT * FROM [mindatabase] WHERE [Name] LIKE '%morten%' AND [Name] LIKE
'%el%'
Så får jeg intet tilbage..

Hvorfor det? jeg bruger jo %%, burde den så ikke også finde Morten Juel ??

Mvh
Morten

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-12-06 14:02

mr j skrev:

> [...]
> [Name] LIKE '%el%'
> Så får jeg intet tilbage..
>
> Hvorfor det? jeg bruger jo %%, burde den så ikke også finde

Jo. Er ovenstående præcis de forespørgsler du kører?

Hvor kører du forespørgslen fra (QA/Management Studio eller via en
applikation)?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : mr j

Dato : 06-12-06 14:47

> Jo. Er ovenstående præcis de forespørgsler du kører?

tak jeg synes nok..

> Hvor kører du forespørgslen fra (QA/Management Studio eller via en
> applikation)?

kører dem igennem php..

Men prøver dem lige på DB..

Mvh
Morten

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-12-06 15:06

mr j skrev:

> kører dem igennem php..

> Men prøver dem lige på DB..

Hvis det virker som ønsket direkte på databasen, så tjek hvordan
sql-forespørgslen ser ud når den kommer ud fra php (udskriv den på
skærmen). Det er set før at et mellemrum eller lignende driller i
en opbygget sql.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : mr j

Dato : 08-12-06 09:20

> [...]
> sql-forespørgslen ser ud når den kommer ud fra php (udskriv den på
> skærmen). Det er set før at et mellemrum eller lignende driller i

Det vitrker på db med:

SELECT * FROM [schoolinfo].[SchoolUser].[tabelcancelations06] WHERE [Name]
LIKE '%morte%' AND [Name] LIKE '%el%'
Og det er CP af det php sender til mssql serveren, da det er en udskrift af
min $sql.. det er da underligt..

Fra : Thassman

Dato : 06-12-06 17:34

"mr j" <Spam@spam.dk> wrote in message

> [...]
> Så får jeg intet tilbage..
>
> Hvorfor det? jeg bruger jo %%, burde den så ikke også finde Morten Juel ??

Hvis du viser os de faktiske forspørgsler og data, så har du et problem med
store og små bogstaver.
du skal nok overveje om M´et i Morten er med stort eller småt.

mvh
tommy
--
www.thfoto.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-12-06 22:39

Thassman skrev:

> Hvis du viser os de faktiske forspørgsler og data, så har du
> et problem med store og små bogstaver.

Det afhænger af den collation der er valgt. Med
DANISH_NORWEGIAN_CI_AI (eller enhver anden ikke-versalfølsom
collation) er 'm' = 'M', og dermed finder '%morten%' også 'Morten'.

Jeg har til dato stadig ikke været i situationer hvor en
versalfølsom collation var ønskelig på feltniveau.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-12-06 00:48

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Jeg har til dato stadig ikke været i situationer hvor en
> versalfølsom collation var ønskelig på feltniveau.

Prøv med nogle objectkeys fra SAP
Det giver "interessante" resultater når man kører med CI på MSSQL og henter
data fra host systemet
Men det kunne da løses med lidt extra arbejde :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 07-12-06 01:09

"mr j" <Spam@spam.dk> den 6. december 2006 kl. 13:40 +0100 skrev:
>Men hvis jeg kører:
>
>SELECT * FROM [mindatabase] WHERE [Name] LIKE '%morten%' AND [Name] LIKE
>'%el%'
>Så får jeg intet tilbage..

Prøv at fjerne det sidste 'N' i Morten i din Select og se, hvad er så sker?

Jeg har været udsat for noget lignende i en Acces-dabase, og har afhjulpet
problemet med at fjerne den sidste karakter i søgeordet .

Snavs, ja, men det har hjulpet mig.
--
Venlig hilsen
Torben Borre Larsen

Fra : mr j

Dato : 08-12-06 09:21

> [...]
> problemet med at fjerne den sidste karakter i søgeordet .

SELECT * FROM [schoolinfo].[SchoolUser].[tabelcancelations06] WHERE [Name]

Ingen forskel finder kun noget hvis jeg kører forespørgslen direkte på
db'en, og ikke fra php..

Mvh
Morten

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-12-06 09:31

mr j skrev:

> Ingen forskel finder kun noget hvis jeg kører forespørgslen
> direkte på db'en, og ikke fra php..

Og du er 100 % sikker på at din php-side har fat i samme base og
tabel som den du kører direkte?

Fra : mr j

Dato : 08-12-06 09:55

> Og du er 100 % sikker på at din php-side har fat i samme base og
> tabel som den du kører direkte?

Ja 110% der er kun den...

Mvh
Morten