Mærklig dims! IDE til USB ????
Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-12-06 05:13

Er der nogen, som måske har set sådan en fætter her:

ATA interface til USB vært..

Med andre ord, jeg vil omsætter et nornalt ATA interface udgang til en USB
host, sådan, at man kan tilslutte en normal USB disk direkte til et ATA
interface.

Jeg tvivler på, at det findes, men man skal aldrig sige aldrig (har jeg
lært).....

Læg nu mærke til, at det er *ikke* en normal IDE-USB konverter, jeg søger...

Claus

Fra : ----OR----

Dato : 06-12-06 07:32

> [...]
> interface.
>
> Jeg tvivler på, at det findes, men man skal aldrig sige aldrig (har jeg

Tror det ikke. Hvorfor ikke bruge en alm. USB port ?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-12-06 11:47

> Tror det ikke. Hvorfor ikke bruge en alm. USB port ?

Det er til en harddiskrecorder, så den mulighed eksisterer ikke.

Claus

Fra : Nick

Dato : 06-12-06 12:58

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse...
> Det er til en harddiskrecorder, så den mulighed eksisterer ikke.

Vil du så smide en USB-flashstick i dimsen istedet for en harddisk?
Det ville sikkert ikke virke, alene af den grund, at en IDE-til-USB adapter
sikkert ikke ville være driverneutral.
Hvorfor ikke bare bruge en DOM? De kan da fåes i ret store kapaciteter,
efterhånden.

Hvis det altså ER, som jeg har beskrevet ovenfor, du vil gøre...

/Nick

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-12-06 06:47

> [...]
> kapaciteter, efterhånden.
> Hvis det altså ER, som jeg har beskrevet ovenfor, du vil gøre...

Har du også set en DOM på 300 gb?

Næppe..

Jeg er ved at ombygge min tv-harddiskoptager, så den kan køre med
udskiftelige diske. Jeg er så svineheldig, at der lige netop er plads til at
montere en harddiskskuffe i siden. På den måde er det nemt at udskifte
disken.

Men min kammerats maskine har ikke den muligehd, fordi designet ikke
tillader plads til en 5.25" skuffe nogen steder pga. uhensigtsmæssig
placering af knapper, print osv. Så han må finde sig i et ekstra eksterns
kabinet.

Da maskinerne benytter et normalt ATA-33 interface ville det være det
smarteste, hvis man kunne omsætte dette til en normal USB host som
understøtter "mass storage". På den måde kunne en hvilken som helst USB
disk anvendes. Rent teknisk er det slet ikke umuligt, jeg har bare aldrigt
set sådanne et kort.

Claus

Fra : ----OR----

Dato : 07-12-06 08:34

> [...]
> disk anvendes. Rent teknisk er det slet ikke umuligt, jeg har bare aldrigt

Firmwaren understøtter ikke sådan videre ATA 2 USB. Medmindre det er en KISS
du arbejder med er der en mulighed. Til KISS findes der et hav af
uofficielle firmwares der bl.a. kan lade den agere som webserver og
ftpserver. KISS bruger open source firmware. http://www.mpcclub.com/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-12-06 20:01

> Firmwaren understøtter ikke sådan videre ATA 2 USB. Medmindre det er

Naturligvis gør det ikke det. Konverteren findes jo IKKE.
Men hvis der findes en producent, som laver omtalte specialkort, så er der
naturligvis også en tilhørende firmeware, elles ville kortet ikke virke
efter hensigten.

Claus

Fra : Nick

Dato : 07-12-06 13:50

> [...]
> tillader plads til en 5.25" skuffe nogen steder pga. uhensigtsmæssig
> placering af knapper, print osv. Så han må finde sig i et ekstra eksterns

Er der ikke plads til en 3½" skuffe til 2½" harddiske?

/Nick

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-12-06 20:02

> Er der ikke plads til en 3½" skuffe til 2½" harddiske?

Jo, det kunne der måske, men så kan han jo ikke bruge alle de diske, jeg/vi
har liggende.

De fleste har næppe ret mange små diske liggende.

Claus

Fra : Anders Majland

Dato : 07-12-06 17:35

> [...]
> disk anvendes. Rent teknisk er det slet ikke umuligt, jeg har bare aldrigt

Jeg har set en adapter til SATA diske - men måske der også findes til eSata.
Så kan han have hele forbindelsen i et stik, og der er efterhånden en del
eksterne kabinetter med eSATA

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-12-06 20:04

> Jeg har set en adapter til SATA diske - men måske der også findes til
> eSata. Så kan han have hele forbindelsen i et stik, og der er
> efterhånden en del eksterne kabinetter med eSATA

Ja, men det er netop IKKE en diskadapter, jeg skal bruge..

Dem er der 100 vis af. Det er en ATA *interface* konverter, jeg skal bruge,
og det er noget ganske andet.

Claus

Fra : Lasse Jensen

Dato : 06-12-06 17:28

Claus Tersgov wrote:

> Det er til en harddiskrecorder, så den mulighed eksisterer ikke.

Nu begynder det at give mening. Jeg har set noget andet, der måske kan
bruges. Et kort med ATA interface på den ene side og ethernet på den anden.
Via software kan man så få den til at emulere et fysisk drev via en SMB
netværksshare. Desværre kan jeg ikke huske hvor jeg så den.

Hvor stor kapacitet og hastighed har du brug for?

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Nick

Dato : 06-12-06 10:25

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse...
> Er der nogen, som måske har set sådan en fætter her:
> ATA interface til USB vært..

Sådan en dims har jeg endnu aldrig stødt på.

Vi fører en del DOC og DOM adaptere til IDE-kanalerne - men det er jo ikke
helt det samme

/Nick