Proxy forklaring
Fra : Peter

Dato : 05-12-06 21:44

Hej

Kan nogen forklare hvordan tingene virker når man bruger en proxy altså
sådan rent fysisk hvordan tingene hænder sammen. Når man i sin browser vil
hente en side så virker det ikke hvis man sidder bag en proxy (går jeg ud
fra) medmindre man i browseren indtaster proxy oplysningerne, eller hvad?

Og betyder det ikke at hvis man sidder bag en proxy, så vil programmer hvori
man ikke har mulighed for at indtaste proxy oplysninger, ikke virke?
Og hvis man bruger f.eks. 14 forskellige programmer der skal have adgang til
internettet så skal proxy oplysningerne indtastes i alle 14 programmer?

Grunden til at jeg spørger er at jeg har lavet et program der henter info
fra internettet og jeg har fået mails fra folk der siger at programmet ikke
virker fordi de sidder bag en proxy.

/HK

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-12-06 22:03

"Peter" <nomail@noname.dk> writes:

> [...]
> fra internettet og jeg har fået mails fra folk der siger at programmet ikke

Der er to muligheder:

1) Proxy'en fungerer blot som en cache (som PC'en spørger), men PC'en
kan også selv hente fra Internettet.

2) Der er lukket til adgangen fra den enkelte PC til Internettet, og
alting skal derfor hentes via proxy'en.

Det lyder til at du er løbet ind i situation #2.

Kai

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 05-12-06 23:22

Peter wrote:

> Og betyder det ikke at hvis man sidder bag en proxy, så vil programmer hvori
> man ikke har mulighed for at indtaste proxy oplysninger, ikke virke?

Sådan er det nogle gange. En virksomhed kan fx have en politik om at alt
skal omkring en proxy. Den nemmeste måde at gøre det pænt på er at
tvinge nogle proxyindstillinger ud på klienten - https er i hvert fald
ikke sådan lige at lave transparent proxy på.

> Og hvis man bruger f.eks. 14 forskellige programmer der skal have adgang til
> internettet så skal proxy oplysningerne indtastes i alle 14 programmer?

Det afhænger jo af hvilket styresystem du kører på klienten. I Windows
er proxyindstillingerne typisk indtastet under Internet Options - og
programmer kan jo bare genbruge den indstilling. Hvordan du fanger det
afhænger af hvilket programmeringssprog du roder med.

Se fx

http://msdn.microsoft.com/msdnmag/issues/05/08/AutomaticProxyDetection/default.aspx

I en del UNIX (and friends) operativsystemer er der en kutyme for at
bruge miljøvariable - fx

setenv http_proxy "http://some.server.dom:port/"
setenv https_proxy "http://some.server.dom:port/"
setenv ftp_proxy "http://some.server.dom:port/"
setenv gopher_proxy "http://some.server.dom:port/"
setenv news_proxy "http://some.server.dom:port/"
setenv newspost_proxy "http://some.server.dom:port/"
setenv newsreply_proxy "http://some.server.dom:port/"
setenv snews_proxy "http://some.server.dom:port/"
setenv snewspost_proxy "http://some.server.dom:port/"
setenv snewsreply_proxy "http://some.server.dom:port/"
setenv nntp_proxy "http://some.server.dom:port/"
setenv wais_proxy "http://some.server.dom:port/"
setenv finger_proxy "http://some.server.dom:port/"
setenv cso_proxy "http://some.server.dom:port/"

Nogle gange bruges de med store bogstaver (fx HTTP_PROXY)

Dem kan du jo så gafle i dit program.

Afhængigt af programmeringssprog kan der være funktioner indbygget i
sproget som automatisk griber fat i proxy, hvis det er nødvendigt (og
transparent på tværs af platforme).

Hvis du fx koder i Java:

J2SE 5.0 provides a default implementation which enforces backward
compatibility. In other terms, the default ProxySelector will check the
system properties described earlier to determine which proxy to use.
However, there is a new, optional feature: On recent Windows systems and
on Gnome 2.x platforms it is possible to tell the default ProxySelector
to use the system proxy settings (both recent versions of Windows and
Gnome 2.x let you set proxies globally through their user interface). If
the system property java.net.useSystemProxies is set to true (by default
it is set to false for compatibility sake), then the default
ProxySelector will try to use these settings. You can set that system
property on the command line, or you can edit the JRE installation file
lib/net.properties, that way you have to change it only once on a given
system.

Så det mest korrekte svar vil være - prøv i en gruppe der er rettet mod
det programmeringssprog du anvender - angiv hvilke operativsystemer du
skriver til. Så vil du helt sikkert få værdifuld hjælp.

Knus
Regnar