binær x - /
Fra : The MANN

Dato : 05-12-06 20:57

Hejsa NG

Ved ikke rigtig hvilken gruppe jeg ellers skulle spørge

MEN : hvordan ganger man med binære tal og omvendt hvordan dividerer man
!!! og hvordan er den med at trække fra (minus)

The MANN

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-12-06 21:03

"The MANN" <hamann29@hotmail.com> writes:

> MEN : hvordan ganger man med binære tal og omvendt hvordan dividerer man
> !!! og hvordan er den med at trække fra (minus)

På præcis samme måde som med decimaltal. Du skal bare bruge 2 som det
tal der kræver mente i stedet for 10.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : The MANN

Dato : 05-12-06 21:14

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

> På præcis samme måde som med decimaltal. Du skal bare bruge 2 som det
> tal der kræver mente i stedet for 10.

hmmm 1*1 =1 ? går ud fra det er ved multiplicering du snakker om

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-12-06 21:28

"The MANN" <hamann29@hotmail.com> writes:

> hmmm 1*1 =1 ? går ud fra det er ved multiplicering du snakker om

11 + 11 er 110. 10 * 10 er 100. osv
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : The MANN

Dato : 05-12-06 21:20

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

> På præcis samme måde som med decimaltal. Du skal bare bruge 2 som det
> [...]

hvordan kan 11*11 = 1001

jeg kan ikke lige gennemskue det

The MANN

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-12-06 21:44

"The MANN" <hamann29@hotmail.com> writes:

> hvordan kan 11*11 = 1001
>
> jeg kan ikke lige gennemskue det

Lidt læsestof:

http://www.math.grin.edu/~rebelsky/Courses/152/97F/Readings/student-binary.html

prøv at se om ikke det hjælper.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Martin Andersen

Dato : 05-12-06 22:05

The MANN wrote:
> ""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

> hvordan kan 11*11 = 1001
>
> jeg kan ikke lige gennemskue det
>
> The MANN

11*11
-----
11
110
-----
1001

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 06-12-06 10:54

The MANN wrote:
> ""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en
> meddelelse news:yu2zma2dsaf.fsf@luhmann.netc.dk...

> hvordan kan 11*11 = 1001
>
> jeg kan ikke lige gennemskue det

11*11 = (10+1)*11 = 10*11 + 1*11 = 110 + 11 = 1001

Frem til sidste lighedstegn er det nøjagtig det samme der foregår som hvis
der var tale om 10-talssystemet. Det sidste lighedstegn er ren addition.

--
Regards,
Kristian Damm Jensen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 05-12-06 21:57

The MANN wrote:
> MEN : hvordan ganger man med binære tal og omvendt hvordan dividerer man
> !!! og hvordan er den med at trække fra (minus)

På præcis samme måde som med alle andre talsystemer. Der er intet i
regne-arterne, der er afhængig af base 10.

Peter

11 * 11 =
10 * 11 + 1 * 11 =

110
+ 11
1001
======

Fra : Martin Andersen

Dato : 05-12-06 22:06

Peter Mogensen wrote:

> På præcis samme måde som med alle andre talsystemer. Der er intet i
> regne-arterne, der er afhængig af base 10.

> [...]
Så kan jeg lære at læse alle indlæg før jeg selv svarer.

Fra : The-MANN

Dato : 08-12-06 17:33

The MANN tastede følgende:
> [...]
>

> MEN : hvordan ganger man med binære tal og omvendt hvordan dividerer man
> !!! og hvordan er den med at trække fra (minus)

Takker for tåldmodigheden !

Nu kan jeg se lyset :')

Og god Jul til ALLE

The MANN

Fra : The-MANN

Dato : 08-12-06 17:34

The MANN sendte dette med sin computer:
> [...]
>

> MEN : hvordan ganger man med binære tal og omvendt hvordan dividerer man
> !!! og hvordan er den med at trække fra (minus)

Takker for tålmodigheden !! nu kan jeg se lyset :-?

Og god jul til alle

The MANN

Fra : Leif Neland

Dato : 10-12-06 20:58

The-MANN wrote:
> The MANN sendte dette med sin computer:

> Takker for tålmodigheden !! nu kan jeg se lyset :-?

Når du så har set lyset, kan du prøve at regne oktalt:

342 - 173 = 147

http://www.sing365.com/music/lyric.nsf/SongUnid/EE27EF26A4F581BE48256A7D002575E1

Windows' lommeregner kan forøvrigt regne hexadecimalt, decimalt, oktalt og
binært.
Vis -> Videnskabelig

Leif

Fra : Stufkan

Dato : 11-12-06 21:28

nu vi er igang med det binære...

hvordan laver man kommatal i binært?

- Stufkan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-12-06 22:04

Stufkan skrev:

> hvordan laver man kommatal i binært?

Ved at sætte et komma.

Titalssystemet:

   23,75 = 2*10^1 + 3*10^0 + 7*10^-1 + 5*10^-2

Totalssystemet:
   101,11
   (nu går vi over til titalssystemet:)
   = 1*2^2 + 0*2^1 + 1*2^0 + 1*2^-1 + 1*2^-2
   = 4 + 0 + 1 + ½ + ¼
   = 5¾

--
Bertel

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 11-12-06 22:15

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ved at sætte et komma.
>
> Titalssystemet:
>
> 23,75 = 2*10^1 + 3*10^0 + 7*10^-1 + 5*10^-2
>
> Totalssystemet:
> 101,11
> (nu går vi over til titalssystemet:)
> = 1*2^2 + 0*2^1 + 1*2^0 + 1*2^-1 + 1*2^-2
> = 4 + 0 + 1 + ½ + ¼
> = 5¾

Eller sagt med andre ord: I titalssystemet repræsenterer positionerne efter
kommaet tiendedele, hundrededele osv. I totalssystemet repræsenterer
positionerne halve, kvarte, ottendedele osv.

Fra : Stufkan

Dato : 11-12-06 22:11

Uhh.. så bliver det avanceret..

Tak ;)

Fra : Stufkan

Dato : 12-12-06 14:27

det giver jo egentlig masser af mening
tallene fra kommaet og mod venstre ganger man med to, mens man
dividerer med to til højre for kommaet.. smart..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-12-06 22:37

Stufkan skrev:

> tallene fra kommaet og mod venstre ganger man med to, mens man
> dividerer med to til højre for kommaet.. smart..

Du ghar forstået det nogenlunde rigtigt, men ikke helt.

Når man går et skridt til højre, skal man dividere med
grundtallet. Går man til venstre, skal man gange med det - på
begge sider af kommaet.

--
Bertel

Fra : Stufkan

Dato : 13-12-06 16:08

ja, okay.. det var også det jeg mente, bare forklaret lidt dårligt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-12-06 14:01

The MANN skrev:

> MEN : hvordan ganger man med binære tal og omvendt
> hvordan dividerer man !!! og hvordan er den med at trække
> fra (minus)

Dit sidste spørgsmål - hvordan trækker man fra - har vist
ikke været nævnt endnu. Jeg har aldrig kigget ind i en
cpu, mens den subtraherer, selvom jeg har været operatør
på "gulvregnere" (mainframes) i 20 år. Men jeg mener at
huske at cpu'en kigger på fortegnsbitten og konstaterer:
"Nå, her er to tal der skal subtraheres, altså jeg 'vender'
bare alle bittene og adderer dem".

Eksempel:
255 - 128 = 127

1111 1111
- 1000 0000

Alle bittene 'vendes' og adderes:

0000 0000
+ 0111 1111
------------
= 0111 1111 = 127

Om det stadig foregår sådan i praksis, ved jeg ikke.
Det er en del år siden.

--
Herluf :·)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-12-06 15:06

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> "Nå, her er to tal der skal subtraheres, altså jeg 'vender'
> bare alle bittene og adderer dem".

Nej, man beregner 2's komplement (vend alle bits, addér 1) af det
tal der skal trækkes fra. Din metode svarer til at man regner
3*13 ved at trække 1 fra det dobbelte af 20 - det giver
tilfældigvis det rigtige svar.

Det er faktisk et ret uheldigt eksempel du har valgt, for -128
kan ikke repræsenteres inden for 8 bits.

Nyt eksempel:

73 - 48 = 25

0100 1001 - 0011 0000

0011 0000 => 1100 1111 + 1 = 1101 0000

0100 1001
+ 1101 0000
----------------
0001 1001 (menten ignoreres)

0001 1001 ~ 25

> Om det stadig foregår sådan i praksis, ved jeg ikke.

Det går jeg stærkt ud fra. Jeg tror ikke der er opfundet
hurtigere metoder.

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-12-06 20:43

Bertel Lund Hansen skrev:

> Nej, man beregner 2's komplement (vend alle bits, addér 1)
> [...]

Tak.
Det var ikke helt så enkelt som jeg huskede det.
Egentlig sært at man bare kan ignorere menten.

--
Herluf :·)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-12-06 22:37

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Egentlig sært at man bare kan ignorere menten.

Nej, det er logisk. 2's komplement er 1's komplement + 1.
1's komplement til y svarer til 255 - y. 2's komplement svarer
til 256-y.

x + complement2(y) = x + (256 - y) = (x - y) + 256

Da resultatet er 256 for stort, passer det præcis med at vi
dropper den mente der ellers ville springe op i næste byte og
betyde 256.

--
Bertel

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-12-06 07:13

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> writes:

> Tak.
> Det var ikke helt så enkelt som jeg huskede det.
> Egentlig sært at man bare kan ignorere menten.

Det behøver ikke være så underligt endda. De ældre
modeller kunne sagtens have brugt 1-komplement-
repræsentation af tal. Der er det nok at vende
bittene for at få minus af tallet (til gengæld
havde de både en repræsentation af 0 og -0).

/L

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 22-12-06 18:24

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> writes:

> [...]
> repræsentation af tal. Der er det nok at vende
> bittene for at få minus af tallet (til gengæld
> havde de både en repræsentation af 0 og -0).

Det gjaldt f.eks. den Univac 1100, som blev brugt til undervsning, da
jeg startede på datalogi i 1979. Men beregningslogikken er simplere
for to-komplement, så det har været brugt i alle nyere designs (som
jeg kender).

I floating-point tal bruger man dog som regel et tredie alternativ:
Magnitude og fortegn. Her kan man negere et tal bare ved at vende
fortegnsbittet. Addition og subtraktion bliver en anelse mere
kompliceret, men multiplikation og division bliver enklere, da man kan
håndtere fortegnene separat fra magnituderne.

Torben

Fra : Stufkan

Dato : 15-12-06 18:34

Har aldrig helt forstået det..

hvad er komplement og hvad gør det godt for?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-12-06 00:28

Stufkan skrev:

> Har aldrig helt forstået det..

> hvad er komplement

Komplement betyder noget i retning af modsat, og i den binære
verden betyder det simpelt hen at man 'vender' hver bit:
0 => 1 og 1 => 0.

> og hvad gør det godt for?

Det forenkler designet af en CPU. En bitvending skal man kunne
lave under alle omstændigheder. Når man så kan lave en
subtraktion (minus) ved at lave en bitvending og en addition
(plus), så behøver man kun designe en additionsfunktion og sparer
altså at indbygge speciel subtraktion i CPU'en.

Grunden til at man ikke bruger simpel komplement (1's komplement)
er at man derved ville kode 0 på to forskellige måder, og det er
ikke praktisk. Med 2's komplement undgår man den situation.

Der findes CPU'er der regner minus med 1's komplement, og så
opererer de med +0 og -0 som forskellige størrelser, og det er
vist nyttigt til nogle specielle ting.

--
Bertel