isolering af oliefyrsudstødning
Fra : Ukendt

Dato : 05-12-06 18:47

Hej gruppe,

ansporet af et tidligere indlæg om udstødning med/uden vandindsprøjtning vil
jeg høre om nogle kan komme med et forslag til isolering af udstødning på et
Webasto 2000 oliefyr. (jeg ved godt at dér skal der ikke blandes vand i
noget som helst

Jeg er p.t. ved at afslutte monteringen af ovennævnte - og kunne godt tænke
mig at kunne isolere den bare "udstødningsslange" (som vist er lavet i
rustfrit stål).. fordi... pladsen er rimeligt trang nede agter... og jeg er
lidt betænkelig ved en situation hvor noget "gummiagtigt, stofagtigt.."
eller i det hele taget noget "brændbart-agtigt" skulle forvilde sig i
nærheden af nævnte rustfrie udstødningsrørføring.

Så spørgsmålet kogt ned: hvad bruger man som en god tyk og effektiv
isolering af sådan noget - og derefter... hvor køber man det henne ?

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-06 20:14

Jeg brugte dette - Rockwool Rørskål Alu-armeret, som kan tåle op til 650
graders varme på indersiden:

http://www.rockwool.dk/sw38582.asp

så andre ting, der måtte komme i berøring med "udstødningsrøret" ikke
bliver beskadiget eller antændes.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-06 20:42

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> graders varme på indersiden:
>
> http://www.rockwool.dk/sw38582.asp
>
> så andre ting, der måtte komme i berøring med "udstødningsrøret" ikke

Hej Flemming,

perfekt ! - det var præcis sådan noget jeg ledte efter.

Tak for hurtigt svar.

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-06 22:00

Hej

Jeg mener engang at have set en udstødningsslange isoleret med
"glasfiberbånd" Samme materiale som pakningen i en brændeovn.
For at holde det på plads kan du anvende en rustfri tråd.

http://130.228.107.18/anonymshop/dbpakninger.asp?promptex0=16000025

\michael

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 06-12-06 00:24

> [...]
> graders varme på indersiden:
>
> http://www.rockwool.dk/sw38582.asp
>
> så andre ting, der måtte komme i berøring med "udstødningsrøret" ikke

Ja det ser sgu meget godt ud og så er det sikkert noget billigere end
diverse varme-isoleringsbånd.
Men er det fleksibelt nok til at kunne lave en 90gr bøjning ?? eller må man
skære 2 stykker i smig.
Hvad vikler man om ? rustfri stål-tråd ?

Jeg kan huske fra en installation jeg lavede, at da vi prøvekørte systemet
blev udstødningen næsten rødglødende. Så der er ret vigtigt at det holder
formen og bliver siddende.
Hvis jeg huskede rigtigt, fulgte der varme-isoleringsbånd med i
installations-sættet.

OG gud hvor kan det bånd stinke første gang det bliver varmet op :-/

-Leon

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-06 01:13

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> Ja det ser sgu meget godt ud og så er det sikkert noget billigere
> end diverse varme-isoleringsbånd.

Det har jeg ikke undersøgt, så jeg ved det ikke ... Men man skal jo ikke
bruge alverden ...

> Men er det fleksibelt nok til at kunne lave en 90gr bøjning ?? eller
> må man skære 2 stykker i smig.
> Hvad vikler man om ? rustfri stål-tråd ?

Nej, det kan ikke bukkes. Jeg skar i 45 graders smig.
Jeg brugte alu-tape, men må indrømme, at jeg ikke præcist ved, hvor
varmt afgangsrøret bliver ...
Jeg kan dog ikke forestille mig, at der er tale om rødglødende rør ...
for da jeg købte båden var "oliefyret" og afgangsrøret monteret i
stb.kistebænk, oppe under sidedækket, men bare ikke med udvendig
isolering ...

> [...]
> installations-sættet.
>
> OG gud hvor kan det bånd stinke første gang det bliver varmet op :-/

Uha, det lyder ikke som det samme, vi taler om ... så varmt bliver der
ikke i min installation, men måske der er noget isolering i forvejen?
Jeg kørte oprindeligt systemet uden isolering og kunne ikke røre
afgangsrøret med hånden, men der var bestemt ikke tale om rødglødende
rør. Den oprindelige installation blev varetaget af Kjøller ... Det er
kun isoleringen af afgangsrøret, jeg har foretaget.

Fra : Carsten Olsen

Dato : 05-12-06 22:28

Jeg har for nylig skiftet et lignende oliefyr. Det nye fyr havde tykkere
luftslanger, og dermed fik jeg de gamle slanger i overskud. Jeg viklede
Rockwool omkring udstødningsslangen og bandt det fast med metaltråd,
hvorefter det hele blev stoppet ind i den "gamle" luftslange.
Det virker perfekt, og var gratis.

mvh.
Carsten Olsen

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-06 08:02

Pyha,

nu melder usdikkerheden sig dælme

Bliver udstødningen rødglødende ?

Jeg ville tro at lige omkring selve afgangen ved fyret, kan der
selvfølgeligt blive rigtigt meget varmt - men da jeg ikke har nogen erfaring
med sådanne oliefyr var min overbevisning at resten af udstødningssystemet
sikkert ville blive ganske lunt men ikke ligefrem glødende...

Af de installationer jeg har set, var nogle pakket ind i noget ældre
rockwool-lignende noget... andre var helt u-isolerede. Grunden til at jeg
gerne vil "gå med livrem og seler" skyldes at der ikke er så meget plads
omkring udstødningensslangen, men dog plads nok til at rent faktisk kunne
der smutte en fender, noget tovværk eller andet ned og lægge sig op ad
udstødningen - der vil ellers ikke være kontakt til noget specielt brændbart
nær slangen.

Af indlæggene konkluderer jeg (forhåbentligt rigtigt ?)... at.. hvis jeg
anskaffer de førstnævnte alubelagte rørskåle - skærer dem til ved
bøjningerne - og slutteligt vikler noget ståltråd omkring for at holde det
på plads.. så burde "den ged være barberet" ??

venlig hilsen

JN

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 06-12-06 15:44

JN wrote:
> Pyha,
>
> nu melder usdikkerheden sig dælme
>
> Bliver udstødningen rødglødende ?

Det bliver det heller ikke, jeg overdrev måske en smule. Men du kan
sammenligne det lidt med en svanehals på en knaldert.
Man skal bestemt ikke sætte en finger på for lige at checke hvor varmt det
nu lige er.

Jeg kan huske at den gamle skorstenslange farvet blå på de første 5cm.

På Rockwool skrev de forresten og at de havde en lyddæmpende effekt, det er
da bestemt også værd at tage med

-Leon

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-06 16:41

"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse
> Pyha,
>
> nu melder usdikkerheden sig dælme
>
> Bliver udstødningen rødglødende ?

Ja, her begyndte jeg også at blive lidt "bekymret" ...

> [...]
> faktisk kunne der smutte en fender, noget tovværk eller andet ned og
> lægge sig op ad udstødningen - der vil ellers ikke være kontakt til

Det var lige netop også min opfattelse ... En slags: "Just in case
beskyttelse" ...

> [...]
> bøjningerne - og slutteligt vikler noget ståltråd omkring for at holde
> det på plads.. så burde "den ged være barberet" ??

Det var også min opfattelse, indtil Leon kom ind med sine "rødglødende
betragtninger". Men da jeg kørte den første sæson uden eksterne
isolering - udover det rør, som Kjøller havde installeret - og godt
syntes, at det blev varmt - uden at opleve så voldsomme temperaturer,
mente jeg det var forsvarligt og fornuftigt at beskytte indholdet i
kistebænken mod det oprindelige afgangsrør ... Jeg bruger f.eks. den
kistebænk til spilerposen og cockpithynder, og dem ville da nødigt have
"svedet af" ... for ikke at sige antændt ... Måske jeg lige skulle
spørge Kjøller ...

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-06 18:30

> [...]
> kistebænk til spilerposen og cockpithynder, og dem ville da nødigt have
> "svedet af" ... for ikke at sige antændt ... Måske jeg lige skulle spørge

Hvis du gør det, så afventer jeg spændt et endeligt svar (heldigvis er
frosten ej nær

mvh

JN

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-06 19:15

Nej, jeg mener heller ikke der er en akut frostfare i den nærmeste
fremtid ... ...
Jeg har sendt Kjøller en mail, så jeg håber på svar en af dagene ...
Så snart jeg har et svar, vender jeg tilbage ...

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-06 11:15

Så er der allerede kommet to svarmails fra Anders Kjøller og jeg
gengiver - med hans accept - hermed hans to klare og præcise svar på
mine spørgsmål:

Først mit spørgsmål til Kjøller:
"Hejsa,
Flere sejlere, jeg selv inklusive, er usikre på, hvor varmt
afgangsrøret fra en Airtronic dieselvarmer bliver ...

Jeg har selv en installation i kistebænken ..., som virker upåklageligt
med termostatstyring. Men jeg var lidt bekymret for, hvad jeg kunne
anbringe i kistebænken i nærheden af det varme afgangsrør og har derfor
forsøgt at isolere det vha. Rockwools Alu-armerede rørskåle.

Hvad mener I om det? Er det OK - eller skal man passe på med at isolere
afgangsrøret til udstødningen ved skroggennemføringen? Jeg mener ikke at
f.eks. en sejlpose kan lægges op af afgangsrøret uden at det er
isoleret?

Men kan I evt. oplyse, hvor varmt - sådan ca. - røret er lige efter
selve "olie-fyret" og ved skroggennemføringen.

På forhånd tak.

Med venlig sejlerhilsen"

og herefter kom Anders Kjøllers var prompte:

"Hej tilbage,

Jeg er lidt forvirret her.

De udstødningsslanger med integreret udstødningslyddæmper vi sælger i
dag (og faktisk de sidst 16-17 år) ER isolerede (sorte udvendig, bekædt
med såkaldt APK-slange og med Rockwool som isolering indeni). I
bilbranchen bruger man ikke isolerede udstødninger, men det bare rustfri
rør,- fint nok under en bil, men ikke i en båd og i øvrigt i mod
CE-reglerne. Det er derfor at det kan være direkte farligt at montere en
bilvarmer i en båd, hvis ikke man laver ganske store ændringer herunder
på udstødningssystemet. Det kan også blive et forsikringsproblem.

Når det er sagt, bliver selv de isolerede udstødningssystemer så varme
( normalt ca. 60-90 men helt op til 110 grader afhængig af længde, "knæk
på slangen", ude temperatur, ventilation i kistebænk etc.) at ja en
sejlpose vil nok smelte,- en plastik pøs og en plasticpose vil helt
sikkert. Derfor følger der med den isolerede udstødningsslange rustfri
ophængningsbøjler med incl. afstandstykker, da slangen ikke på berøre
træ eller andet letantændeligt materiale, ligesom monteringsanvisningen
for båd fortæller at man skal være omhyggelig med hvor og hvordan
slangen føres til skroggennemføringen (der i øvrigt skal være
dobbeltvægget af hensyn til skroget).

Selve udstødningsluften er op til 200-300 grader lige i udmundingen, men
allerede 15 cm væk er den ca. 70. Men sætter man en fender ned over
udstødningen, så smelter den.

Bruger man uisoleret udstødningsslange vil temperaturen blive det samme
som udstødningsluften altså mellem 200 til max. 300 C afhængig af
forholdene og Det er klart for meget i en båd.

Håber det var svar nok.

Med venlig hilsen

Anders Kjøller"

og jeg spurgte lidt uddybende:

"Hej Anders Kjøller,

Mange tak for et hurtigt, dækkende, klart og relevant svar!

Min egen installation er fra 2003, så den er givetvis underlagt Jeres
nye regler.

Men jeg var usikker på, om f.eks. spileren kunne smelte/blive antændt,
hvis den kom i berøring med den - som du skriver - sorte isolerede
slange, der er en del af Jeres standardinstallation. Og det bekræfter
du.

Er det på nogen måde skadeligt at sætte en ekstra isolering uden om den
sorte slange - f.eks. med de omtalte Alu Rør fra Rockwool? ... Så skulle
der ikke kunne ske noget med de ting, der måtte ligge i kistebænken, men
kan det tænkes at varmesystemet på en eller anden måde beskadiges?

Jeg går ud fra, at det er OK, at jeg lader dit svar gå videre til andre
sejlere, der har haft usikkerhed mht. hvor varmt afgangsrøret bliver
afhængig af installationen ...

Mange hilsener

Flemming"

og igen kom Anders Kjøllers svar hurtigt og præcist:

"Det var så lidt.
Ja, når din installation er fra 2003, så er den (hvis den er lavet af
X-Yacht eller en anden professionel) helt klar iflg. CE-reglerne. Men vi
ser desværre en del private/alm. bilmekanikere fuske og springe over
hvor gærdet er lavest,- ja undskyld men de skader, der opstår, sker
altid når private har "sparet" på installationen eller gradbøjet
reglerne, for at gøre det nemmere og billigere for sig selv. Den skulle
lige med, hvis du vil lade mine svar gå videre, for det er et reelt
problem.

Det er ikke skadeligt at isolere den isolerede udstødningsslange
yderligere. Det vil øge udstødningsgas temperaturen lidt, men det har
ingen betydning, så længe skroggennemføringen er dobbeltvægget.
Skroggennemføringen må du ikke isolere yderligere, så den vil altid
være "for varm" for spilere m.m.

Med venlig hilsen

Anders Kjøller"

Ja, det var ordene fra fagmanden, så det er oplagt, at man skal være
meget varsom med hvilken installation, man tager udgangspunkt i ...

Det ser ud til, at jeg tager udgangspunkt i en allerede isoleret
installation, mens Leon tilsyneladende taler om en ikke isoleret
installation.

Min erfaring dækker kun den i forvejen isolerede version ...

Håber det afklarer lidt ...

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-06 12:11

> [...]
> installation.
>
> Min erfaring dækker kun den i forvejen isolerede version ...

mange tak for den grundighed du har lagt for dagen !

Desværre sidder jeg nu i den situation, at Kjøllers svar er stik imod hvad
den samlede bådpakke som Webasto sælger, indeholder. Pakken indeholder
nemlig en totalt uisoleret rustfri "slange" med en diameter på ca. 26 mm..
altså uisoleret metal som påskrues oliefyret. På midten befinder sig en
lydpotte som har en diameter på ca. det dobbelte af resten af
udstødnings"slangen".
INTET af dette er isoleret - alt er bart metal.

Noget tyder på at jeg nu skal have fat i firmaet for at få en forklaring på
deres (ifølge Kjøller) ulovlige udstødning.

Det kunne se ud som om man har prakket mig en bil-løsning på.

Jeg vender tilbage med resultatet af dagens "besøg med et jernrør"

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-06 13:21

SNIP

> [...]
>
> Det kunne se ud som om man har prakket mig en bil-løsning på.
>
> Jeg vender tilbage med resultatet af dagens "besøg med et jernrør"

Ja, det lyder som om du skal sikre dig en effektiv isolering ... Om det
er ulovligt at sælge som Webasto har gjort, ved jeg ikke, men ifølge
Anders Kjøller er det tilsyneladende ikke lovligt at *installere* uden
særlige isoleringsforanstaltninger ... og jeg bemærkede også hans korte
kommentar om forsikringssiden af problemstillingen! Den er nok værd at
tage med i overvejelserne ... Held og lykke med "oliefyret"!

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-06 14:09

> [...]
> om forsikringssiden af problemstillingen! Den er nok værd at tage med i
> overvejelserne ... Held og lykke med "oliefyret"!

Hej til alle deltagere i denne efterhånden grufuldt udviklede tråd

Efter Flemmings indlæg med svarene fra Kjøller var forvirringen hos mig
enorm - så jeg besluttede at ringe til Kjøller inden jeg drog ud i verden
med mit jernrør.

Og det skulle vise sig at være en fornuftig ting - jeg talte med en rigtigt
rar mand (Villy Kjøller) som har en utrolig god viden om diverse oliefyr
samt deres forskellige udstødninger. Og konklussionen blev efter en lang og
lærerig samtale, at reglerne på området rent juridisk kun gælder alle
nybygninger af både fra 1998 og frem. D.v.s at reglerne om isolering af
udstødninger ikke behøver at blive fulgt af leverandøren af oliefyr
medmindre der er tale om en installation i en ny båd.

Firmaet Kjøller har dog (ret fornuftigt) valgt at lade reglen gælde for alle
deres installationer - også til ældre både fra før 1998.

Summa summarum: min udstødning er ikke strikt efter reglerne for nye både -
men omvendt så er det også en gammel gryde jeg har

Løsning: jeg kigger på de førstomtalte rørskåle fra Rockwool (som efter
Rockwools eget udsagn tåler 600 gr. og er ikke-brændbare) - og hvis ikke det
kan bruges foretager jeg et visit hos Kjøller og ser på deres
udstødningsting.

Endnu en gang tak til deltagerne i denne debat - JEG har lært en del (bl.a.
at jeg ikke skulle have købt Webasto) - og jeg håber at andre også har kunne
hive noget positivt ud af debatten.

mvh

JN

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-06 14:50

Hej Flemming samt gruppe,

efter at have spurtet rundt og spurgt efter

http://www.rockwool.dk/sw38582.asp

blev løsningen at jeg ringede til Rockwool for at få navnet på en forhandler
der havde det liggende.

Weiss Isolering i Hedehusene har det - herligt - eneste anke er at man er
nødt til at købe en hel kasse som indeholder ca. 9 meter af skidtet...
hvilket jeg gjorde/var nødt til.

Ovenstående blot til info, hvis andre skulle rende ind i de samme
leveringsproblemer som jeg gjorde.

venlig hilsen

JN

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 07-12-06 20:06

Det er da rart at nogle forhandlere forbedre, på sådan en iflg. min menig
kritisk ting, som isoleret udstødning.
Det fyr vi installerede var et Webasto Airtop 5000 og det var rigtig nok med
uisoleret rustfri fleksslange.
Dog fulgte der isoleringsbånd med.

Mvh
Leon