netværksserver, Hvilken???
Fra : steen madsen

Dato : 05-12-06 18:33

Hej NG.

Jeg søger en netværksserver som der kan tilsluttes til mit netværk og bruges
af de computere der er tilsluttet netværket, er der nogle der kender noget
til en sådan.

Og kan det lade sig gøre at koble sig op til serveren fra hvilken som helst
pc lige gyldigt hvor man befinder sig i landet?

mvh
steen

Fra : jacobask@gmail.com

Dato : 05-12-06 18:39

steen madsen wrote:
> [...]
>
> Og kan det lade sig gøre at koble sig op til serveren fra hvilken som helst
> pc lige gyldigt hvor man befinder sig i landet?

Du bliver nødt til at specifisere hvad du mener med server. Er det du
mangler "bare" en disk til kan tilgås fra alle enheder på netværket,
er det en server der skal bruges til web/mail eller er det noget helt
tredie?

Mvh
Jacob Ask

Fra : steen madsen

Dato : 05-12-06 18:57

sorry sorry......

en disk til kan tilgås fra alle enheder på netværket, f.esk. 250 gb som er
tilgængelig for alle på mit lille hjemmenetværk

steen

Fra : jacobask@gmail.com

Dato : 05-12-06 19:14

steen madsen wrote:
> sorry sorry......
>
> en disk til kan tilgås fra alle enheder på netværket, f.esk. 250 gb som er
> tilgængelig for alle på mit lille hjemmenetværk
>
> steen

Så er det du skal bruge det der kaldes en NAS (Network attached
storage), der har lige været en tråd om dette:

http://groups.google.com/group/dk.edb.netvaerk/browse_frm/thread/87f262d35988865c/e0d9e92da7669cba#e0d9e92da7669cba

De modeller der omtales her kan begge det du ønsker. Synologien er
født med support for PHP+MySQL (til hjemmesider), og så vidt jeg
husker er det med denne også muligt at køre FTP-server (relativ nem
tilgang til filer fra nettet).

Maxtor'en kan ikke så meget som standart, men der findes en open
firmware, som giver dig muligheder for at installere de services du
skulle have brug for / måtte ønske (til en hvis grænse, men se evt.
http://www.openmss.org/ )

Mvh
Jacob Ask

Fra : steen madsen

Dato : 05-12-06 20:17

hej jacob

Nu kan det godt være at jeg spørger dumt, men skal men til slutte en
harddisk til den server du snakker om???
jeg har sådan en extern HD til USB kan den bruges i så fald???

PS: er ikke just IT-expert ;0)

Fra : jacobask@gmail.com

Dato : 05-12-06 20:43

steen madsen wrote:
> [...]
> harddisk til den server du snakker om???
> jeg har sådan en extern HD til USB kan den bruges i så fald???

Maxtor'en kommer med HD, men er udstyret med 2USB-porte som kan bruges
til at tilslutte yderligere harddiske eller til en printer (hvor den i
givet fald vil fungere som printserver).

Synologien kommer vidst ikke med en indbygget disk, her skal du selv
sætte en i (du må lige selv tjecke det - har ikke selv en).

Btw - det er god skik at svare under det man svarer på (og klippe alt
unødigt væk) , det øger overblikket meget!!

Mvh
Jacob Ask

Fra : Peter Holm

Dato : 22-12-06 23:46

"steen madsen" <12@45.dk> wrote in message
> [...]
>
> Og kan det lade sig gøre at koble sig op til serveren fra hvilken som
> helst pc lige gyldigt hvor man befinder sig i landet?

jeg har lige købt denne til en julegave
puttede en gammel 40gb disk i og testede den. opsætningen tog 5 minutter, så
kørte det.
fint og simpelt produkt til fildeling på netværk.
(men du får naturligvis ikke hastighed som et fiberbaseret SAN:)

Peter