Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvordan håndteres ico i Photoshop eller
Fra : Thomas H

Dato : 05-12-06 12:40

Hej NG!

Jeg har nogle problemer med at få mine .ico filer til at fungere ordentligt.

Den applikation de skal bruges i er noget kræsen, hvad angår format og
farveindeksering, og indtil videre har jeg kun fået den til at æde:

256 indexed colors
selective palette
forced primaries w. transp.
no matte

Det gør ikonerne frygteligt grimme, kantede mv. Jeg håber dog at kunne
finde ud af præcis hvilke krav den stiller for at vise .ico (der er tale
om Visual Basic 6) men det er svært.

De grundfiler jeg arbejder med er nydelige, men når de har været
Photoshop er det slut.

Mine spørgsmål er:

1) Kan man få en ico fil, med ovennævnte begrænsninger til at vises pænt?

2) Hvilket program er bedst til at redigere og gemme ico i? Jeg benytter
nu Photoshop med et ekstra plugin, men det er langt fra optimalt.

Håber der er nogle erfarne folk der kan hjælpe.
Mvh. Thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 05-12-06 19:47

Thomas H <retardmonkeyFJERN@gmail.com> wrote:

> [...]
> nu Photoshop med et ekstra plugin, men det er langt fra optimalt.
>

> Håber der er nogle erfarne folk der kan hjælpe.

Taler vi om et favicon eller Windows icon?
Jeg tror, vi er ude i noget 1 bit/2 bit farver, istedet for dine 8 bit
farver??

M.

Fra : emj

Dato : 05-12-06 20:10

Morten Lind skrev:

>Taler vi om et favicon eller Windows icon?
>Jeg tror, vi er ude i noget 1 bit/2 bit farver, istedet for dine 8 bit
>farver??

Mit favicon er lavet i IrfanView i 8 bit 256 farver. (lamaguf.dk) Der
er da vist de ikke forskel på et favicon og et windowsicon, hvad
produktionen angår.

Hilsen emj

Fra : Morten Lind

Dato : 05-12-06 20:18

emj <emj@> wrote:

> Mit favicon er lavet i IrfanView i 8 bit 256 farver. (lamaguf.dk) Der
> er da vist de ikke forskel på et favicon og et windowsicon, hvad
> produktionen angår.
>

> Hilsen emj

OK - tiderne skifter naturligvis, og formaterne ændres - min erfaring er
fra årtusindeskiftet, he, he.....

M.

Fra : Thomas H

Dato : 06-12-06 08:07

> Taler vi om et favicon eller Windows icon?
Tak for interessen - og vi taler om helt almindelige windows ikoner. Jeg
har aldrig haft problemer med favicons, men de er jo heller ikke så
store at det gør noget.

De windows-ikoner jeg skal bruge er henholdsvist 16x16, 32x32 og 48x48
px. De har altså en størrelse hvor man udmærket kan se hvis de er
pixelerede eller grynede.

> Jeg tror, vi er ude i noget 1 bit/2 bit farver, istedet for dine 8 bit
> farver??
Ingen anelse.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-12-06 21:57

Thomas H wrote:

> 2) Hvilket program er bedst til at redigere og gemme ico i?

Jeg bruger MicroAngelo. Jeg ved ikke, om det er det bedste, men jeg synes,
det er udmærket.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Thomas H

Dato : 06-12-06 08:10

> Jeg bruger MicroAngelo.
Giver det en ordentlig kvalitet hvis du bruger dem i windows, fx på
skrivebordet? Jeg har lavet nogle tests, og så snart der er mere end
20-25 indekserede farver bliver resultatet skrækkeligt.

Sort/hvid og gråtone ikonerne er nydelige, graduerede skygger - hele
møllen. Men så snart det er i farver, kan det ikke bruges. Det undrer
mig lidt, da alle mulige andre applikationer (fx Thunderbird) har pæne
ikoner i flere farver.

Fra : ke

Dato : 06-12-06 13:35

"Thomas H" <retardmonkeyFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mine spørgsmål er:
>
> 1) Kan man få en ico fil, med ovennævnte begrænsninger til at vises pænt?

Hej Thomas
Du kan kreere dit ikon som .jpg-fil og når du er færdig, omdøber du bare til
..ico uden tab af kvalitet. Det virker i favicon.
Mvh
KE

Fra : emj

Dato : 06-12-06 14:30

ke skrev:

>Du kan kreere dit ikon som .jpg-fil og når du er færdig, omdøber du bare til
>.ico uden tab af kvalitet.

Det dur ikke. Ikoner skal gerne kunne oprettes med gennemsigtige
partier og det kan man ikke i jpg. Det kan man i *.bmp (windows eget
bitmapformat)
En *.bmp-fil kan omdøbe den til *.ico, hvis det bare et ikon til
skrivebordet i windows eller menuknapper 16x16 pixels i
windowsprogrammer.

Hilsen emj

Fra : Thomas H

Dato : 06-12-06 14:41

> Det dur ikke.
Enig.

> En *.bmp-fil kan omdøbe den til *.ico, hvis det bare et ikon til
> skrivebordet i windows eller menuknapper 16x16 pixels i
> windowsprogrammer.
Hvis bare det var så simpelt. Ikonerne skal forefindes i 16x16, 32x32 og
48x48 px, så de kan vises i programlinier, på skrivebordet, når der
tabuleres, samt i Explorer sat op til visning af store ikoner.

Jeg har forsøgt med en trial af Microangelo (tak Erik) som ser ud til at
dække behovet for flere størrelser, samt gennemsigtighed, i samme fil.

Jeg mangler dog at teste op mod VB6.

Mange tak for de gode forslag indtil videre!