Det nye karakter-system har skabt en Win-W~
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 04-12-06 11:19

Der har fra flere sider været utilfredshed med det nye 12-tal skala, som har
afløst 13-tal skalaen. Det skulle stille danske studerende dårligere end
udenlandske selv om vores elever yder en langt større indsats end de
udenlandske studerende.

Det er imidlertid ikke noget problem efter min mening, for vi ved godt at
vores skolesystem er langt mere krævende end de udenlandske:

* Det gør ikke noget at vi ved at udenlandske studerende, som kommer her til
landet for at studere, fordi at deres eget land ikke råder over en udviklet
undervisningssektor reelt kommer hertil på en fribillet. Det er bare et
budskab, at vi som arbejdsgivere skal holde os for øje, når de studerende
skal ud og have job.

* Det gør ikke at danske studerende ikke kan komme til udlandet, fordi at
vores skala ikke forstås. Dermed forhindrer vi hjerneflugt.

Så uanset hvordan man vender og drejer sagen, så er det nye karakter-system
et plus for landet som helhed og for vores moral.

Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/aboutdenmark.htm
http://blog.myspace.com/covergaard3650
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."

Fra : Allan Riise

Dato : 04-12-06 11:53

Carsten Overgaard <info@carstenovergaard.dk> wrote:
> [...]
>
> Så uanset hvordan man vender og drejer sagen, så er det nye
> karakter-system et plus for landet som helhed og for vores moral.

Hmmmm.

Ny karakterskala giver ingen bonus til flittige studenter

Af Bodil Jessen
Guleroden bliver mindre. Hvis gymnasieelever vælger at bruge mere tid på
bøgerne, får de ikke helt så meget ud af det som hidtil. Et ekstra fag på
højt niveau udløser en bonus, som bliver mindre til sommer, når den ny
karakterskala indføres.

Elever, der får bonus for at tage ekstra fag på højt niveau i gymnasiet,
stilles dårligere med den ny karakterskala end med den gamle. De får
problemet til sommer, hvor den ny 7-trinsskala er udgangspunkt for
optagelseskravene til de videregående uddannelser.

Studenter med et ekstra fag på højt niveau må gange deres gennemsnit til
studentereksamen med 1,03. Men bonusen bliver mindre værd på den ny
karakterskala. Det er flere uddannelsespolitikere utilfredse med.
»Det er da et problem, at den bonus, vi har indført, udvandes, og det må vi
finde en løsning på,« siger Carina Christensen (K).

Undervisningsminister Bertel Haarder (V) er af Christine Antorini (S) blevet
kaldt i samråd på onsdag om de mange problemer med den ny karakterskala. Men
Bertel Haarder mener, at der vil opstå endnu større ulemper, hvis man ændrer
den nuværende model. Dette gælder også, hvis man giver en højere bonus til
de flittige.

»Alternativerne afføder større ulemper end den model, der nu er lagt op til.
Vi kan nok desværre ikke gøre det bedre,« siger Bertel Haarder.

Bonusordningen for de flittige gymnasieelever var også i fokus i sommer,
fordi den var medvirkende til, at mange svenske studerende snuppede
pladserne på de danske lægestudier. I Sverige har godt halvdelen af
studenterne nemlig et ekstra fag på højt niveau, mens det kun drejer sig om
godt ti procent af danskerne.

Bonus i form af et højere karaktergennemsnit er en del af regeringens
noget-for-noget-politik. Sidste sommer blev bonus indført til studenter med
et ekstra fag på højt niveau, og i 2008 gives en endnu større bonus til
studenter med to ekstra fag på højt niveau. Endelig er det en del af det
politiske forlig om Velfærdsaftalen, at man skal kunne gange sit
karaktergennemsnit med 1,08, hvis man går i gang med en uddannelse senest to
år efter eksamen.

Men guleroden ved bonus-ordningerne bliver altså mindre for de studerende,
når deres karaktergennemsnit skal angives efter den ny 7-trinsskala i stedet
for den gamle 13-skala.

--
Allan Riise

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 04-12-06 12:42

"Allan Riise" <familien_riise@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmmm.
>
> Ny karakterskala giver ingen bonus til flittige studenter

Det er korrekt at det nye system giver udenlandske studerende en chance for
at komme ind og tage de bedste uddannelser uden at skulle gøre en indsats.

Men det ødelægger ikke vores unges selvrespekt, når de ved at det kun er
tilfældet på grund af tilfældig matematik med deres karakter. De unge vil
blive dybt deprimeret, hvis de reelt var blevet udkonkurreret og det er
ingenlunde tilfældet.

Nu er det ren snyd og siger de unge det til sig selv og deres forældre
tilstrækkelig mange gange, så går de også samlet ud og får påvirket vore
politikere til at lave strenge kvote ordninger, hvilket vil være det bedste
for landets fremtid.